|
|
||||||||||

Je to až k nevíře, jak dlouho Helloween vydrželi na scéně. Stále plni sil a energie táhnout svůj úděl kupředu. Přiznám se, že patřím do tábora bývalých příznivců, neboť první tři počiny souboru patří k těm, co formovaly moje hudební putování a směřování do tvrdších končin metalu. Spolu s Kiskem jsem kapelu opustil též a vracel jsem se k nahodilým povinným společenským návštěvám. Ty poslední v roce 2010 za mnoho nestály, ať už se jednalo o řadovku, nebo paskvil v podobě kompilace vlastních předělávek. Jak se cítím při besedě v roce 2013?
Nemohu popřít, že z počátku alba jsem příjemně navnaděný na věci příští a může za to skladba „Nabatea“. Má něco do sebe a svojí rozmanitostí zaujímá post jedné z nejlepších skladeb souboru za poslední dekádu. Pravda, ošívám se při krkolomných přechodech jednotlivých nápadů, ale budiž, omlouvá se. Otvírák jak se sluší a patří pro Helloween, kapela takovou skladbu potřebovala. Monumentální symfonika, hitové, produkčně vyšlechtěné do puntíku. Vzniká nelidský lesk burcující pozornost, ale chlad jeho záře nezanechá dlouhodobější pocit. Podobně monumentální skladbu na albu už nenajdete a ční z něj jako lípa uprostřed rovinatého lánu. Většina alba se na mě valí spíše jako nepřátelská koule s ostny. Mám dojem, že posluchač ke zvuku alba nemá příležitost přilnout. Něco je špatně, rychlost OK, ale to ostatní ne a ne chytnout za srdíčko. Deris jede ve svém řečišti a raději nevstupuje, kam nemá, ale to, co natropil na kompilaci „Unarmed“, mu jen tak nezapomenu. Blamáž, kterou si nadrobil, jen tak nezahladí a způsobil si upoutání ještě větší pozornosti na své budoucí (ne)výkony.
„Helloween – Nabataea“
Helloween se pouští do klasických speedových skladeb s rychlostí větru, občas se odebere i hrubější špona. Ale není nad čím jásat, z hudby leze kde co, od Blind Guardian, Accept, Stratorarius až po Rhapsody of Fire. To vše zhnětené obligátním stylovým spojovacím materiálem. A nejsou to ojedinělé případy. Z některých stadiónových halekaček čpí tradicionála a klišé, ne-li přitvrzené postupy Bon Joviho nebo HIM. Problémy pro klasicky střižený metal propastné, málo šťastlivcům se podařilo je překlenout. Klasické skladby paběrkují s dobrými nápady a vše zastřešuje jen vycizelovaná moderní produkce, která může, ale nemusí každému pasovat. Pokusy o modernější přístup a dopování elektronikou vyznívají nedobře. Občas je Deris o tóninu jinde, nebo se dere tam, kam opravdu nemá vstupovat. Načapávám ho často v uličkách ostudy a ani studiová hejblata ho nedokáží ukočírovat. Některé pasáže doslova zazdívá a působí jako asijské karaoke. Na Derise etalonově platí pořekadlo o destilátech. Když dáte do bečky nekvalitu (slušně řečeno), nenateče z toho jakostní dobrota. Nepotřebuji si brát servítky a ohledy na recenzované jméno souboru. Kdyby na albu pěl jakýkoliv jiný talentovaný, stratosférický vokalista, tahal bych nějaké body nahoru. Vokalista je vedle chabosti nápadů, druhým středobodem úrazu celého alba.
Mnoho skladeb nakračuje rázně, nápady povětšinou působí samoúčelně, stejně tak vyčpělá obligátní sóla, ale co také pořád vymýšlet. Důkazem hledání dříví v lese je titulní skladba, kde klasické a předvídatelné motivy vévodí. Klasická vyřvávačka jako tuny jiných, ze které si ostřílený posluchač maximálně zívne. Helloween dlouhodobě dokazují, že jejich studnice nápadů zeje prázdnotou temných ulic, pohroužených do hlubokého limbu, dávno opuštěných posledním opilcem. Helloween dnešních dnů jsou pouze pro „true“ příznivce souboru, nebo nově příchozí, neboť pro ně zákonitě musí hudba Helloween mít jiné kouzlo. Za sebe mohu říct - jsem rád, že jsem se mohl zúčastnit, ale je na čase, jít do jiných zákoutí, kde není třeba kalkul a urputné hájení vlastních vydobytých pozic. Power speed lze zahrát na úrovni s nadšením a chutí. Tyto aspekty v kombinaci se zkušeností souboru v současných Helloween nenacházím. Helloween jsou velká kapela, ale svým nepřičiněním se brání zařadit po bok vyvolených celků, které i ve zralém věku dokázaly přicházet se zlomovými a nezapomenutelnými elpíčky.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Judas / 12.1.14 22:39odpovědět
Po létech skvělá deska, blížící se ke stylu Gamma Ray, či Hammerfall. Jen nepolevit.
Garmfrost / 29.5.13 18:22odpovědět
Na novou desku jsem se těšil, ale nějak jde mimo mě. Po pár posleších jsem naznal, že na ni vlastně nemám chuť. Mám rád Helloween od svého dětství a líbí se mi jak klasická peckoidní alba Walls of Jericho či oba klíče (druhý víc), tak Derisovky s tím, že The Dark Ride je pro mě Opus Magnum. Ale i lehce návratové desky s progresivním nábojem jako Rabbit a Gambling jedu velice často. Takže nejsem zasažen předsudky Kiskovců nebo Derisovců. Avšak novinka zkrátka nemá nic, co by nabídla a potešila. Výtečná produkce, promyšlené kompozice podpořené ztrhujícími výkony zúčastněných je dávno samozřejmostí. Nicméně deska postrádá takové TO, kvůli čemu máme HELLOWEEN všichni rádi.
Label:Sony Music
Vydáno:Leden 2013
Žánr:heavy, speed, power metal
Andi Deris - zpěv
Michael Weikath - kytara
Sascha Gerstner - kytara
Daniel Löble - bicí
Markus Grosskopf - baskytara
hosté:
Matthias Ulmer - klávesy
Billy King - vedlejší vokály
Olaf Senkbeil - vedlejší vokály
1. Nabataea
2. World Of War
3. Live Now!
4. Far From The Stars
5. Burning Sun
6. Waiting For The Thunder
7. Hold Me In Your Arms
8. Wanna Be God
9. Straight Out Of Hell
10. Asshole
11. Years
12. Make Fire Catch The Fly
13. Church Breaks Down
14. Another Shot Of Life [Limited edition bonus]
15. Burning Sun [Hammond version] [Dedicated to Jon Lord] [Limited edition bonus]

Decompose To Ashes
Pod plameny Severu

Anathema
Distant Satellites

Opeth
Sorceress

Media Data
Adore

Cult of Lilith
Arkanum (EP)

Marthe
Further in Evil

Ævangelist
Enthrall to the Void of Bliss

Grave Miasma
Abyss of Wrathful Deities

Axxis
Utopia

Lynyrd Skynyrd
Last Of A Dyin' Breed

Sólstafir
Endless Twilight of Codependent Love
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.