|
|
||||||||||
Při poslechu předchozího alba „Born Villain“ jsem měl po dlouhé době pocit, že Manson získává hudebně i skladatelsky pevnou půdu pod nohama. Chtělo by se dodat, že už bylo na čase. U alba aktuálního ale zajdu ještě dál, protože dosavadní dojmy směřují k nejlepší nahrávce od dob „Mechanical Animals“ a „Holy Wood“, a to už je dlouhá doba. Tentokrát totiž nemám daleko k upřímnému nadšení.
Nebudu spekulovat nad tím, jak moc zásadní přínos znamenalo angažmá vyhlášeného producenta a skladatele Teryho Batese, proč pro Twiggyho Ramireze zbylo pouze poděkování v bookletu a jak moc velký vliv měla na Mansona smrt jeho matky, které je album věnováno. Podle všeho je výhradním autorem hudby právě Bates, Manson napsal texty, společně s Gilem Sharonem desku nahráli a ostatní utřeli nos. Důvod? Doesn’t matter...
Bez ohledu na příčiny a motivace je ale ve vzduchu cítit změna. „The Pale Emperor“ je album silně založené na rytmické sekci, na střídmém dávkování kytar a na podmanivosti Mansonova hlasu (už si ani nepamatuju, kdy naposledy působil tak sugestivně, kdy v něm bylo tolik síly a bolesti současně). Kromě druhé „Deep Six“ téměř vymizely opulentní aranže (srovnejte třeba s „Holy Wood“), které jsou tentokrát napsány velmi jednoduše až subtilně, na mnoha místech se skladby opírají pouze jednoduchou rytmickou linku a nenápaditou hru kytar. Právě tato aranžérská střídmost ale působí velmi přesvědčivě, album jakoby projasňuje a nevrhá se na posluchače stylem „kdo zařve, vyhraje“. Je tomu právě naopak, skladby jsou hudebně zklidněné, všechny emoce jsou přímo v nich a do popředí se dostává čisté muzikantství. Bez naleštěné fasády a přehnaného řinčení zbraněmi. Důkaz? Třetí na Áčku „Third Day of a Seven Day Binge“ (moje vůbec nejoblíbenější věc) a třeba první na Béčku „The Mephistopheles of Los Angeles“. A pak taky „Warship My Wreck“ a slušná řádka dalších.
Kapitolou samu pro sebe je Mansonův zpěv, o kterém jsem se už zmínil výše, ale u kterého je třeba se zastavit ještě jednou. Řečeno stručně - Manson mě tentokrát přesvědčil, věřím mu to, každé slovo. Všechnu tu tíhu, smutek i naléhavost. Je to možná jen můj dojem, ale právě díky jeho projevu mi album „The Pale Emperor“ směřuje až kamsi k blues, k žánru přímo prodchnutého životními útrapami, k žánru osobnímu a niternému. Možná právě zde je nasnadě hledat souvislost s úsporností aranží, které tak dávají množství prostoru právě zpěvu a nutno dodat, že Manson jen využívá skvěle. Osobitě, nezaměnitelně.
Vinylová edice je lahůdka pro oko a zátěž pro ucho. Grafika a stylizace je skvělá, čistá, opět dotažená. Kromě dvou bílých vinylů v antistatických sáčcích a gatefold obalu s vlepenými fotografiemi jsou k mání tři 12“ grafiky se speciální úpravou ze zrnitého laku, v jejichž stylu je vyroben i download kupón (!). Zvuk je moderna, prohnaná přes Pro Tools, silně komprimovaná a bohužel i na gramodeskách při delším poslechu unavující. Jehla sedí v drážce sice pevně (místy až překvapivě) a zkreslení je slyšet jen občas (především pak v závěru Béčka), ale zvuku zásadně chybí život. Je sterilní a plochý a nahrávce, která mi v rámci diskografie MM přijde jako nejvíc osobní, až intimní, bohužel ubírá na působivosti.
Post scriptum:
Zhruba před čtyřmi lety jsem tehdy ještě pro Innocence psal seriál věnující se právě Marilynu Mansonovi. V jeho rámci vyšly celkem tři články mapující historii kapely a pak řada recenzí na všechna řadová a některá neřadová alba. Případní zájemci tento dnes již archívní materiál najdou na odkazech níže. Dopředu ale cítím nutnost upozornit na skutečnost, že pochází z období, kdy míra nadšení zdaleka převyšovala kritický přístup, především pak k sobě samému. V tomto duchu prosím ke článkům přistupujte.
// Díl I: Rané období (1989 až 1995), od americké rodinky po Smells Like Children // odkaz
// Díl II: Zlatá éra (1996 až 2001), od Antichrist Superstar po Holy Wood // odkaz
// Díl III: Recese (2002 až 2011), od zlaté éry grotesky po The High End of Low // odkaz
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Ruadek / 18.2.15 17:07odpovědět
Svého času byl pro mě jednou z hlavních postav mého hudebního vesmíru. Viděl jsem ho naživo, nakupoval desky, kazety, sháněl plakáty a z mé hrudi se stala v jednu dobu nástěnka jeho přebalů. A pak se to kvalitativně začalo zhoršovat, až jsem ho ze svého bídného života vypustil. No skoro až sterilizace. A teď tady čtu, že tomu prašivýmu ksichtu jde zase věřit. A to je celkem dobrej pocit.
Victimer / 18.2.15 12:51odpovědět
Souhlas, taky si to užívám. Pro mě je to vedle předchozí desky a Mechanical Animals to nejlepší od něj. Tyhle tři alba... a pak ještě ten singl, co je dlouhá težká hokna do pekla :). Jinak jsem offline a nemůžu ho slyšet. Zmrda.
David Kasík / 18.2.15 9:24odpovědět
Působivé album... neřadím se mezi zapálené fanoušky, ale tentokrát užívám, poslouchám, vracím se...
Label:Cooking Vinyl
Vydáno:Leden 2015
Žánr:rock / blues
Marilyn Manson – zpěv, perkuse
Tyler Bates – baskytara, kytary, guitarviol, programming
hosté:
Gil Sharone – bicí
Frank Macchia – saxofony (8)
Roger Joseph Manning, Jr. – piano (6)
strana A
1. Killing Strangers
2. Deep Six
3. Third Day of a Seven Day Binge
strana B
4. The Mephistopheles of Los Angeles
5. Warship My Wreck
6. Slave Only Dreams to be King
7. The Devil Beneath My Feet
strana C
8. Birds of Hell Awaiting
9. Cupid Carries a Gun
10. Odds of Even
strana D (bonus)
11. Day 3
12. Fated, Faithful, Fatal
13. Fall of the House of Death
Marilyn Manson
The High End Of Low
Marilyn Manson
Portrait of an American Family
Marilyn Manson
Lunchbox (SP)
Dlouhá trnitá cesta z pekla
Marilyn Manson
19.11.17, Praha, Tipsport Arena
Kampfar
Ofidians Manifest
Crowbar
Symmetry In Black
Sermon of Flames
I Have Seen The Light, And It Was Repulsive
Gravespawn
The Elder Darkness
Hesus Attor
Pardon
Phragments
All Towers Must Fall (2CD)
Aephanemer
Memento Mori
Domácí metalová kapela Alchemist zveřejnila videoklip ke skladbě In the Dark of the Night, která pochází z jejich aktuální nahrávky Equilibrium (duben...
12.1.2025V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
11.1.2025Progresivně techničtí deathers Sadist vydají 7. března pod značkou Agonia Records své nové album nazvané Something To Pierce. Už nyní si můžete pustit...
10.1.2025Na značce MetalGate vyjde kniha Daniela Lakea nazvaná USBM: Revoluce identity v americkém black metalu, která v deseti kapitolách a na prostoru více j...
10.1.202535 let od vydání kazetového dema Není se kam skrýt kapely V.A.R. se na značce Pařát dočká tato nahrávka CD reedice ve formátu digipaku. Obsahem bude r...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.