|
|
||||||||||
Pokud bychom sestavovali žebříček nejvýznamnějších postav moderní hudby, jméno David Bowie by pravděpodobně bylo na jeho samotném vrcholu. Tento génius, vizionář a experimentátor započal svou kariéru ve zlaté éře konce šedesátých let. První větší hit "Space Oddity" vyšel již na druhé stejnojmenné desce, ale zásadním se stalo až jeho páté řadové album "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars" z roku 1972, které bylo v podstatě koncepční rockovou operou a dodnes je považováno za jeden z nejvíce zásadních počinů art rocku. Kultovní status si ale vydobyla i experimentálně laděná "Berlínská trilogie" z druhé poloviny sedmdesátých let, na níž spolupracoval s ambientním průkopníkem Brianem Enem a která je tvořena nahrávkami "Low", "Heroes" a "Lodger". Na plodnou spolupráci oba pánové navázali ještě koncem deváté dekády minulého století neméně zdařilou deskou "Outside".
Skvělou muzikantskou formou se mohl Bowie pyšnit i na počátku nového tisíciletí, kdy se prezentoval svěžími alby "Heathen" a "Reality", ale už tehdy ho stíhaly závažné zdravotní problémy, které vedly až k tomu, že roku 2004 oficiálně ukončil svou hudební kariéru. Z tohoto rozhodnutí se nakonec naštěstí vyklubala "pouze" devítiletá pauza, po níž následoval velkolepý comeback se skvělým počinem "The Next Day" a David sám tehdy plánoval i návrat na pódia. Brzy poté se nicméně dozvídá nemilosrdnou diagnózu v podobě rakoviny jater a začíná tvořit svoje definitivně poslední hudební dílo s vizí blížící se smrti. Novinku "Blackstar" stíhá vydat ještě v den svých devětašedesátých narozenin a necelé dva dny poté nadobro opouští tento svět. Ačkoliv takhle dokonalé načasování asi sám neplánoval, nelze nesouhlasit s výrokem, který nedávno pronesli tuzemští Tata Bojs: "Smrt Davida Bowieho byla umělecký akt. Je to děsivé a zároveň geniálně dokonalé."
A stejně bychom vlastně mohli popsat i samotnou hudební náplň jeho posledního alba. To v první řadě překvapí svým silně experimentálním vyzněním, v němž se zcela přirozeně prolínají různé žánrové ingredience. V nadčasové mozaice se odvážně fúzuje rock, elektronika, částečně i pop a ve velké míře také jazz a psychedelické vlivy. Celou nahrávkou se navíc prolíná velmi zvláštní, stísněná a potemnělá atmosféra, kterou Bowie efektivně dokresluje svým nezaměnitelným a charismatickým zpěvem, z něhož tentokrát optimismus číší jen málokdy (což je vzhledem k okolnostem pochopitelné). Přesto ale "Blackstar" nepůsobí nijak rezignovaným či bezvýchodným dojmem, je naopak plná života, tvůrčí energie, muzikantské vášně a chuti bořit žánrové hranice. Z poslední doby se nabízí srovnání s aktuálním počinem Roberta Planta "Lullaby and… the Ceaseless Roar", který překvapil podobně originálním, netradičním a moderním pojetím.
Novinka nicméně rozhodně nefunguje "na první dobrou" a dříve, než ji posluchač plně docení, je nutno se s ní řádně seznámit a vstřebat ji. Nachází se zde možná až příliš poutavých detailů, žánrových odboček a fascinujících momentů a než do sebe vše dokonale zapadne, je třeba desce věnovat zvýšenou pozornost. Teprvé poté se odvděčí vskutku nevšedním a pohlcujícím zážitkem, což musí uznat i ti nejnáročnější a nejkritičtější fanoušci Bowieho a dost možná i spousta těch, které doposud jeho tvorba nechávala spíš chladnými. David nicméně nikomu naproti jít nehodlá. To dokazuje i první zveřejněný videoklip k desetiminutové titulní skladbě "Blackstar", což se vzhledem k její délce a poměrně komplikované a proměnlivé hudební náplni zdá být dosti svérázným a "antikomerčním" krokem. Sedmnáct milionů zhlédnutí na Youtube měsíc od jeho uvedení nicméně hovoří spíše o opaku. Svůj díl na to ale jistě mají i autorovy skvělé a leckdy poměrně bizarní herecké kreace, které pobaví a zároveň z nich mrazí. Další (a poslední) oficiální video vzniklo k písni "Lazarus". Ta už působí o poznání přístupnějším dojmem, ale je pro změnu zatěžkána osobně laděným textem, který působí ruku v ruce s vizuálem klipu jako rozloučení se životem a smíření se smrtí, což jí dodává neuvěřitelnou sílu a autenticitu.
"Blackstar" je dokonalým epilogem hudební kariéry i života Davida Bowieho a dost možná i vyvrcholením jeho bohaté diskografie. Každopádně jde o velkolepě pojaté umělecké dílo, jež zanechá v dějinách výraznou stopu. A nebude to rozhodně jen kvůli smrti, která jako by byla pevnou součástí či dokonce vyústěním celého konceptu alba, ale především díky obsahu. Davidovu nevyhasínající kreativitu na sklonku sedmdesátky po více než padesáti letech aktivní kariéry nezastavila ani rakovina, ale až jeho skon. A skončit na samotném vrcholu, to dokáže jen opravdový génius a vizionář, kterým on rozhodně byl. I proto si z mého pohledu tento počin zaslouží plné hodnocení. Není to jen nostalgie či vyjádření úcty "zasloužilému" umělci, je to především fascinace pohlcující, strhující a nadčasovou náplní alba, které osobně řadím k těm nejlepším, která jsem měl tu čest za svůj dosavadní život slyšet.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Míla Rozner / 21.8.21 20:18odpovědět
slzička
Garmfrost / 18.1.16 9:35odpovědět
Absolutorium pro vše co deska nabízí, obnáší i doprovází. Mirek vše popsal tak, že nemám, co dodat.
Victimer / 18.1.16 8:44odpovědět
Ta temná autenticita, to mě na Blackstar nejvíc fascinuje. A je to i v mém případě jedno z nej alb, co jsem za celý život slyšel. Buď sbohem, pane vizionáři...
Label:Columbia
Vydáno:Leden 2016
Žánr:experimental
David Bowie - zpěv, kytary, harmonika, smyčce
Donny McCaslin - saxofon, flétna, woodwinds
Ben Monder - kytary
Jason Lindner - klávesy, piano, varhany
Tim Lefebvre - baskytara
Mark Guiliana - bicí, perkuse
Erin Tonkon - doprovodný zpěv
Tony Visconti - smyčce
James Murphy - perkuse
1. Blackstar
2. Tis a Pity She Was a Whore
3. Lazarus
4. Sue (Or in a Season of Crime)
5. Girl Loves Me
6. Dollar Days
7. I Can't Give Everything Away
David Bowie
The Next Day
Mekong Delta
In a Mirror Darkly
Kwoon
The Guillotine Show (EP)
High Command
Eclipse of the Dual Moons
Spires
A Parting Gift
Mono
For My Parents
Óreiða
Óreiða
Down
Down IV Part I – The Purple EP
Nick Cave and the Bad Seeds
Push the Sky Away
Sólstafir
Berdreyminn
Wolvserpent
Perigaea Antahkarana
Jedna z nejstarších death metalových kapel světa, nizozemská legenda Thanatos vydá 15. listopadu prostřednictvím Agonia Records památeční album Four D...
18.9.2024Letos v prosinci bude ukončeno dlouhé čekání na novou desku The Old Dead Tree, jejichž doposud poslední album The Water Fields včera oslavilo neuvěřit...
18.9.2024Z chystaného alba XII: A gyönyörü álmok ezután jönnek, které vyjde 15. listopadu na Season of Mist, zveřejnili Thy Catafalque další singl, a to skladb...
17.9.2024Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.