|
|
||||||||||
Já si teda říkám, zdali jsem před čtyřmi roky ty Misþyrming náhodou nějak nemisinterþretoval. Na tehdejší album Algleymi totiž stále vzpomínám jako na velmi podařeného zástupce islandského melodického black metalu, kde si někdo dával jo záležet na tom, aby každý riff patřičně vyzněl a nejedna pasáž si šla v klidu hvízdnout. Právě v té přístupnosti desky, aniž by se zbytečně trhaly blackmetalové kořeny, jsem viděl ten ideální balanc mezi tvůrčím přetlakem a agresivním jádrem. Zkrátka jsem si myslel, že ta melodika je to, co chtějí dělat. No a teď čtu vyjádření zakládajícího člena, pana D.G., že jakože tentokrát né, že nová deska je o tom zachovat ryzí tvar klasického black metalu bez jakýchkoli kejklí. Zanechat bláhových pokusů žánr někam pozvednout a prostě s tím kladivem z černýho kovu jenom někoho fláknout do ksichtu. Ono co si asi myslíte, že znamená to "hamri" v názvu?
Když kapela, přes jejíž přístupnost jste dříve mohli nalákat na koncert i lidi, co normálně black metal nemají v popisu práce, se najednou rozhodne, že bude jakože nekompromisní, tak to trochu zavání tím, že po dvou letech neúspěšného psaní notiček a porovnávání nápadů někdo prostě zařval "To prcám! Prostě to tam budeme ládovat!" a pak jenom stačí upravit připravený promo text. A ze začátku jsem tomuto podezření šel trochu naproti. Ta deska mě totiž vůbec nedokázala chytit. Sype to, ten zvuk vás pojme a je patřičně hutný, ty riffy, kolem kterých se to točí, nejsou úplně z prdele, ale zároveň to nikam zajímavě nevybočí, drží se to strašně při zdi a když se soustředíte na bicí, dělají prostě stokrát jinak to samý.
První tři písně ze šesti jakoby se snažily naplnit přesně ten příslib daný kapelou. Je to bezprostřední, agresivní a s jasně danou náladou. Jde v tom slyšet ta snaha o zachování toho neuklizeného živého koncertního zážitku, kterým se Misþyrming na tomto albu také zaklínají. První song dokonce podezírám z toho, že má ve svém nástupu a následném držení jedné kytarové linky v cestě napříč brutální hlukovou koulí tendence vyrovnat se nepřekonatelnému loňskému otvíráku alba There's Always Blood at the End of the Road od Wiegedood, čemuž rozumím, protože kdybych měl blackmetalovou kapelu, tak se dnem i nocí nepokouším o nic jinýho. Ale tenhle track tím nabídl nepohodlné srovnání, protože představuje tu skutečně věrohodnou odpoutanou agresi, která z těch nástrojů ždíme ten pot a tu krev. Protože v něm nikdo zjevně neuvažoval, jak by měl znít nebo čeho tím chce kapela dosáhnout. Wiegedood to tak dobře zní, protože jsou regulérně strašně nasraný. Tak, jak Misþyrming chtějí být.
Druhá a třetí píseň jedou všehovšudy v podobném gardu, načež zlom nastane až v polovině desky u čtvrtého songu, kdy se kapela v mých očích vrátí konečně do tenat, kterým rozumí daleko lépe. Tedy střední tempa, výraznější melodie a hlavně už se kluci přestávají stydět za nějaké budování atmosféry, ba dokonce se probudí až do té doby odpočívající klávesy. Zvláštní intermezzo Blóðhefnd je epická, takřka soundtracková skladba, která dokazuje, že kapela opravdu disponuje nějakým kompozičním umem a funguje jako ideální úvod k takřka desetiminutovému zavíráku Aftaka, ve kterém se v téměř ideální konjunkci setkávají obě strany mince této desky - song je agresivní, nařvaný, ale zároveň má čitelnou strukturu a pečlivě dávkuje zvolené motivy a nápady.
Misþyrming se na Með hamri pokoušejí dostat do ligy kapel, kterým během koncertů přepadávají fanoušci z kotle před pódium po hlavě do kopáků. Plně jim rozumím - v době, kdy se po dlouhé éře jímavého pohupování s mobilem v prvních řadách hlediště již dostávají zpátky ke kormidlu bezpáteřní prasopaly, které zanechávají na stěnách klubů krev, očividně kapela ví, na které straně chce stát. Jestli se jí to bude dát naživo věřit, uvidíme až někde v zahulenym klubu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
-nym / 10.6.23 10:13odpovědět
Tak ten debut si fakt poslechni, ten totiž převyšuje zbytek diskografie o parník :)
Lomikar / 7.6.23 12:49odpovědět
Jsem rád, že v tomhle mám zastání. Trochu zmateně jsem koukel, jak na MA má ta deska při pěti recenzích 93%. Jak budou fungovat naživo je jiná disciplína, tam hraje taky roli klub, nasazení, pifka, lidi apod, desku bych ale označil v nejlepším případě slovy "v pořádku". Debut jsem stále ještě neslyšel, ale Algleymi si pamatuju, že mě jednu dobu dost tankovalo pravě tím, že tam někdo přemejšlel i nad tou skladbou songů a jak zapracovat ten a ten riff, tady si akorát prostě hlídaj, aby splnili to, že to zní jako blackmetal, což se jim daří, ale nic víc tam v rámci konkurence zase nevidim no.
-nym / 6.6.23 17:33odpovědět
Mně to přijde v pohodě. Jasně, není to taková šleha jako debut (to je pro mě etalon kvality), ale docela to baví svou bezprostředností. Je to takové nevycválané a skladatelsky trochu nedbalé, ale celkově to má slušnej odpich i atmosféru... A naživo to bude určitě nakládat jak prase :D Naopak to vynášení Algleymi do nebes zas tolik nechápu - nechápejte mě špatně, je to fajn deska, ale ta neškodně konvenční melodika byla pro mne v porovnání se zlověsnotu majestátností debutu svého času zklamáním..
LordXXX / 5.6.23 12:15odpovědět
Ty to albumom uz definitivne stratili svoju tvar a stavaju sa dalsou “svedskou” BM kapelou…
Label:Norma Evangelium Diaboli
Vydáno:Prosinec 2022
Žánr:black metal
D.G. - kytary, hlavní vokál, piáno, elektronika
T.Í. - kytary, doprovodné vokály
G.E. - baskytara, doprovodné vokály
M.S. - bicí
+ hosté
Kristófer Páll - mezihrávky (písně 2 a 3)
Alexandra Mágnusdóttir - ženský vokál
Sandra Kristjánsdóttir - ženský vokál
Klara Schweitz - ženský vokál
Vera Viglundsdóttir - ženský vokál
1. Með hamri
2. Með harmi
3. Engin miskunn
4. Engin vorkunn
5. Blóðhefnd
6. Aftaka
Misþyrming
Algleymi
Prague Death Mass III
15.9. - 17.9.16, Praha, Futurum
Misþyrming, Darvaza a Vortex Of End ve Vopici
23.9.19, Klub Modrá vopice
Brutal Assault 23 (2/2)
8.8. - 11.8.18, Pevnost Josefov
Plebeian Grandstand
False Highs, True Lows
Arcane
Known/Learned
Between The Buried And Me
Automata I
Nadja
Queller
High Purity
Tulpa
Lead Into Gold
The Sun Behind The Sun
Ulver
Messe I.X - VI.X
Na prvního března nadcházejícího roku je naplánováno vydání nové desky trip-hop / elektro projektu Arms and Sleepers, z níž byl aktuálně zveřejněn sin...
9.12.2023Kapela Innersphere jako předzvěst chystaného alba zveřejnila nový singl s názvem The Trident is Burning, k němuž vytvořila videoklip ve formě živého z...
8.12.2023Legendy floridského deathu Massacre podepsali smlouvu s Agonia Records na vydání svého pátého a zatím bezejmenného full-lenght počinu.
8.12.2023Festival Enter The Eternal Fire ohlašuje další tři jména, která zahrají během 19. a 20. července ve Volyni. Nově se tak můžete těšit na Speckmannův sp...
29.11.20232. prosince proběhne v Potrvá křest nového EP pražské kapely Neuro Bats, které se jmenuje Noble Roses in the Midst of Weeds a poslechnout si ho můžete...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.