|
|
||||||||||
Na světové scéně se pohybuje nespočet talentovaných progresivně – metalových kapel, z nichž mým uším ladí obrovská spousta z nich. V současné době lze s potěšením říci, že většina těchto kapel je na vysoké technické úrovni a že už se jen stěží dá posoudit, kdo má techničtěji obtížnější hudbu než jiný. Někteří vycházejí ze 40 let starých progresivních postupů prvních artově otevřených kapel, jiní se snaží jít zcela novými cestami a další se rádi ztrácejí v instrumentálních orgiích, často až na hranici uchopitelnosti. Jen málokdo dokázal vytvořit vlastní zvuk a zcela ojedinělý styl, který rozeznáte na sto a více honů. Takových je opravdu málo. Málokdo z vás, drazí čtenáři, klikl na tuto recenzi s tím, že by tuto partu neznal. Určitě budete souhlasit, že Riverside patří mezi ojedinělý spolek, co stále dokáže překvapovat, a přitom jej poznáte velice rychle. Mají osobitý přístup k věci a jejich tvorba se vyznačuje prostě „Riverside feelingem“, na který mají vlastní patent.
Začalo to příjemně progresivním – a v té době už řádně našlápnutým – albem Out Of Myself. Pokračování této prvotiny, Second Life Syndrome, se pro mne stalo jedním z vrcholů progresivní tvorby, hrdě po boku tehdejších Porcupine Tree, Spock´s Beard a Pain Of Salvation. Ostatně toto CD je jedním ze stále „nejprotáčenějších“ v mé sbírce. REM - spánková fáze, tedy Rapid Eye Movement, přineslo další porci podobně laděné progrese s většími vlivy experimentů se zvukem a písňovější formu tvorby. Anno Domini High Definition bylo prvním větším vývojovým krokem s mnoha překvapeními a opět hutnějším zvukem, než na jaký jsme byli u Riverside zvyklí. A nová, zcela aktuální deska, je tady. Jaká vlastně je? Nepoužiju otřepané fráze o „překračování vlastního stínu“, protože tvorba Riverside není o překonávání sebe sama.
Shrine of new generation slaves je jejich první deskou, kde ve velké míře ubylo experimentů v progresivní složce a celé to zní hard rockově. A to včetně Hammond rejstříku, velkých těžkých riffů a ještě větší orientaci na písňovější formu. Je opravdu velice zajímavé sledovat, jak se do jejich tvorby postupně více dostává hlas Mariusze Dudy, jehož hlasivky se třeba na Second Life Syndrome dostaly do popředí podstatně méně než v současnosti. Podobně lze pozorovat vývoj v prostoru daném kytaře, kterou Piotr Grudziński doslova psal melodickou stavbu hudby Riverside. Na Shrine of new generation slaves se naopak všemi nástroji soustředěně buduje pevný celek a do bohatých instrumentací, známých z období před Anno Domini High Definition, se skupina pouští podstatně méně. V neposlední řadě bych vyzdvihl klávesový rejstřík Michała Łapaje, který si hodně užívá Hammondky a dává Riverside podstatně jinou atmosféru, než jakou měla tato kapela třeba ještě na minulém albu. Michał Łapaj samo sebou nezapomíná ani na moderně znějící výrazivo, tolik osobité jen pro tuto kapelu a tvoření její atmosféry.
Deska působí opravdu silně a jinak, než předchozí počiny. Sám na sobě jsem zpozoroval efekt, že jsem se poprvé do jejich tvorby nedokázal dostat tak lehce hned napoprvé. Ubylo chytlavějších pasáží a album se stalo naopak kompaktním celkem, který si vyžaduje ještě o fous větší soustředění. Navíc cítím, že se do jejich tvorby postupně promítá Mariuszovo nitro, schované v projektu Lunatic Soul (hodně zajímavá Deprived – včetně hostujícího saxofonu, což u tohoto nástroje zjistili kdysi dávno i Dream Theater, na mém nejoblíbenějším albu Images and Words). Zvukově vytříbená produkce je příjemnou jistotou, kterou disponuje dnes již většina progresivních spolků.
Bonusem k tomuto albu je v jeho 2CD edici disk „Night Session“, což je taková experimentálnější tvář v rytmech a náladě Lunatic Soul. Zde lze mimo jiné zjistit i to, že saxofon byl využit i v o něco hojnější míře.
A co na závěr? Zbývá konstatovat, že Riverside předvedli další velký kousek, který by neměl uniknout žádnému z příznivců progresivního rocku / metalu. Je to opět jiné - může se dokonce stát, že ti, kdož neměli Riverside rádi, změní názor a naopak. Já si potvrdil opět to, že tato kapela je stále jednou z mála jistot v současném hudebním vesmíru, a že je na co se těšit. Jak to máte s deskou vy?
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Zdeněk / 11.2.23 11:34odpovědět
Při zpětném pohledu jedno z nejlepších alb kapely
Jarda Orlík / 12.3.16 18:23odpovědět
Hudba sice pěkná, ale příliš poplatná některým vzorům. Jmenuji: Porcupine Tree nebo její fůze s Liquid Tension. Nic originálního, byť je to fakt dobré. Ale třeba připoslechu Lucid Dream ale i většiny jiných skladeb, uvažuji, ze které fošny Porcupinů to je.
Jirka D. / 7.5.13 11:11odpovědět
Souhlas, novinka Riverside patří k příjemným deskám jarní sezóny. Zmíněná 2CD edice je fajn sběratelský kousek, i když k druhému CD se často nevracím.
Label:InsideOut Music
Vydáno:Leden 2013
Žánr:progressive rock / metal
Piotr "Mittloff" Kozieradzki - bicí
Piotr Grudziński - kytary
Mariusz Duda - zpěv, baskytara, kytary
Michał Łapaj - klávesové nástroje
CD1
1. New Generation Slave
2. The Depth of Self-Delusion
3. Celebrity Touch
4. We Got Used to Us
5. Feel Like Falling
6. Deprived
7. Escalator Shrine
8. Coda
CD2: Night sessions
1. Night sessions part one
2. Night sessions part two
Riverside
Wasteland
Riverside
Love, Fear and the Time Machine
Riverside live
8.6.13, Nová Chmelnice, Praha
Continuum of Xul
Falling into Damnation (EP)
Moonreich
Fugue
Nekola
Nekologie
Extol
Extol
Body Count
Carnivore
Outre
Hollow Earth
NYOS
Now.
Oblivion (PL)
Xenopath
Sedmý ročník Front Line Festu proběhne 28. března v pražské Modré Vopici a o den později v Brně, v klubu Melodka. Na obou akcích se můžete těšit na po...
1.2.2025Pestilence představují nového kytaristu. Stal se jím Max Blok (Alkaloid, Dark Fortress), který nahradil Rutgera van Noordenburga. Pestilence v současn...
1.2.2025Polský sólo black-metalový projekt Pusta Noc debutuje s koncepčním albem Speculo Magicas (2025), které zhudebňuje legendu šlechtice Twardowského, co z...
1.2.2025Řecká psychedelicky-rocková kapela Naxatras vydá v únoru na Evening Stars Records své nové album pojmenované lakonicky V a při té příležitosti zveřejn...
31.1.2025Finští melancholici Hanging Garden vydají pod Agonia Records 14. března nové EP The Unending. Z něj nyní coby ochutnávku pouští do světa singl se skla...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.