|
|
||||||||||
Setkat se u nás s australským vydavatelstvím Bird’s Robe Records není žádná velká nesnáz a když namátkou uvedu jména jako 65daysofstatic, We Lost The Sea, Tangled Thoughts of Leaving nebo Sleepmakeswaves, asi budete hned doma. Jedná se o takovou přibližnou obdobu evropského labelu Dunk!Records na druhém konci zeměkoule a když mi ve schránce přistála deska s podivným názvem 3+3.1, vlastně jsem se na její poslech docela těšil. Bez ohledu na to, že její obal mi přijde jak nepovedená vlajka nějaké africké země a že až časem jsem rozklíčoval, že všechny ty proužky a barvy v sobě ukrývají hlubokou souhru s celkovým konceptem nahrávky. (Vlastně jde jen o to, že sklady se jmenují Cyan, Magenta, Yellow a tak dále, takže proto ty barvy.)
Jestli v tom nevidíte mnoho nápaditosti a tvůrčí invence, tak název desky vás sklíčí ještě o něco víc, protože pokud jsem správně pochopil všechny informace, tak v roce 2017 vyšlo třetí album Seims nazvané prostě 3, a v roce 2019 pak EP s názvem 3.1. Mimochodem první album se jmenovalo Seims a druhé zase II. Prostě když nápady, tak od podlahy. Současná nahrávka pak představuje spojení poslední velké desky a posledního EP, proto ten název, ale i když by to mohlo představovat pouze sjednocení obojího materiálu na jeden disk, podle poznámek na digipaku proběhlo i nějaké dodatečné nahrávání a nový materiál tak doznal nějakých změn. Tedy asi, zkoumat to nechci a vlastně je mi to jedno.
Zařadit Seims žánrově do čistého post-rocku by bylo docela krátkozraké a ke cti kapely (resp. projektu s velkou řádkou hostů) je realita mnohem pestřejší. Simeon Bartholomew je podle všeho hlava otevřená a experimentům nakloněná, takže hned první skladba kromě naprosto udušeného zvuku a přebujelé baskytary zaujme barvitou paletou přístupů a aranží. V některých ohledech to sice zní až nebezpečně podobně GY!BE, ale bez ohledu na to je zapojení dechové a smyčcové sekce podnětné. K tomu si přidejte slušnou hru se syntezátory a počáteční noise rockový nádech, a budete mít alespoň přibližnou představu o tom, co album nabízí. Úvodní song od plného nadšení dělí snad kromě místy hodně bláznivých postupů jen naprosto zahlcený a nepřehledný zvuk, pod jehož příkrovem vám mnohdy bude docela dusno.
Značně experimentální naturel si album podrží celou následnou stopáž (celkově kolem 46 minut) a je to jeho výhoda i slabina zároveň. Výhoda v tom, že ukazuje tvůrce dostatečně invenčního a odvážného, slabina pak v tom, že ne všechny nápady měly potenciál k tomu dostat se na desku. Hranice mezi zajímavou (především) aranžérskou ekvilibristikou a samoúčelným blbnutím je místy hodně tenká a třeba v třetím songu Yellow je několikrát trestuhodně překročena. Především pak ojedinělé vokální pasáže (album je většinou zcela instrumentální) nahrávce propůjčují nádech spontánního záznamu ze zkušebny, kterým je hanba rušit dělný lid.
Z tohoto pohledu bude deska 3+3.1 šmakovat spíš intelektuálně založeným hledačům, kteří podivnosti jakéhokoliv druhu nekriticky staví nad všední produkci pro masy. Proč ne. Tvůrcům rozhodně nelze upřít experimentálního ducha a snahu uchopit hozenou rukavici netradičním způsobem. Vyvozovat z toho ale pouze nadšení by bylo lhaním si do vlastní kapsy, protože album kromě umělecky hodnotných momentů sklouzává i k samoúčelné exhibici a někde tam začíná rušit. Naopak civilnější místa dokáží zaujmout, čehož příkladem může být čtvrtá skladba Imperfect Black povýšená o regulérní zpěv (asi) hostující Louise Nuttig. Podobně dobré dojmy dokáže vykouzlit i fešná hra se syntezátory, které mnohdy jedou v tanečním rytmu a umí dění na desce skvěle nakopnout (zkuste třeba Absolute Black, byť i tato skladba se v závěru až nebezpečně podobá věcem od GY!BE).
Celkově ale u mě nepřevládá jakákoliv forma nadšení, které vždycky už v zárodku usměrňuje pocit, že poslouchám jakéhosi kočkopsa, který zkouší všechno a nakonec si nevybere nic. Barometr emocí tak lítá nahoru a dolů a poslech je trochu jak jízda na horské dráze. Na konci jste sice nadšeni, že jste to dali, ale v skrytu duše jste rádi, že to máte za sebou.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Bird's Robe / Art As Catharsis
Vydáno:Duben 2020
Žánr:experimental post / noise rock
Simeon Bartholomew - baskytara, kytara, synths, piano, hlas, programming
Chris Allison - bicí, hlas
Natalya Bing - housle
Darius Kaperonis - viola (1, 4)
Monique Mezzatesta - viola (5, 7)
Tim Mahony - cello (1, 2, 3, 4)
Peter Hollo - cello (5, 6, 7)
Paul Meo - trumpeta (1)
Paul Murchison - trumpeta, trombon (1, 5, 6, 7)
Jochen Gutsch - trumpeta (5, 6, 7)
Sam Sheumack - modulovaná kytara (1, 3)
Simon "Thanks" Dawes - synth kytara (1)
Sorcha Albuquerque - kytarové sólo (7)
Louise Nutting - hlas (4)
Chris Kearnes - hlas (3)
Alex Wilson - produkce, programming
1. Cyan
2. Magenta
3. Yellow
4. Imperfect Black
5. Absolute Black
6. Translucence
7. Clarity
Face Of Agony
Hunting Season Opened
Voivod
Dimension Hatrőss
Leprous
Aphelion
Skeleton
Skeleton
Semai / Korium
Korium / Semai
Daylight Dies
Lost to the Living
Delusion
Long Rope (EP)
Mono
For My Parents
Arkona (PL)
Age Of Capricorn
Ektomorf
Aggressor
Tamás Kátai
Slower Structures
Francouzská náladovka Alcest zveřejnila nový singl s názvem Flamme Jumelle, ke kterému vznikl i videoklip. Skladba se objeví na chystaném albu Les Cha...
26.4.2024Nová deska The Way Forward kapely Black Tusk je aktuálně celá k poslechu, klikejte SEM.
24.4.202417. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24. 5. v Praze (Kasárna Karlín) a den ...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.