|
|
||||||||||
Britské veterány The Cult jsem nikdy moc nesledoval, ale obálka nového alba si mě přitáhla jako žádná jiná v poslední době. A navíc roky běží a podobné kapely pro velké kluky, kteří spíš než na revoluční světonázory sází na hudební pohodu a s nadhledem hrnou svůj hard rock s nádechem blues, mi jdou stále víc k duhu. Hidden City je v pořadí jubilejní desátá řadovka The Cult, která na svět přišla dvaatřicet let po debutní věci Dreamtime a čtyři roky po předchozí Choice of Weapon. A taky je to deska, kterou produkoval a několika basovými linkami obohatil sám velký Bob Rock, což je týpek, který může (nejen) za černé album od Metallicy ... za což ho miluje a nenávidí zhruba stejný počet lidí.
Nové album začíná skvěle energickou věcí Dark Energy, s níž lze snadno potlačit myšlenky na hudební důchod a věk zúčastněných, a přitom se rozběhnout na vlně silné refrénové melodie a rytmicky svěžích pasáží. Dark Energy je klasicky, ale ve své podstatě výborně složená rocková skladba a je víc než potěšitelné, že v podobně svižném duchu deska pokračuje nejen následujícími dvěma songy. I No Love Lost a Dance the Night neztrácejí nic ze síly prvního kusu a konkrétně refrén druhé sklady dosahuje skvělých výšin.
Zásadnější změna tempa a atmosféry alba přichází se čtvrtou skladbou In Blood, s níž vítáme rockové blues zavěšené do Marka Lanegana. Tedy alespoň obrazně, i když nejeden z vás asi bude mít dojem, že právě tady si Lanegan skutečně zahostoval. Není tomu tak, ale na Blues Funeral by se tahle píseň v pohodě ztratila. Jinak to není nic než balada, ale balada svou atmosférou povýšená nad běžný standard a v rámci desky asi nejlepší pomalý kus. Těch je ve výsledku několik, ale k tomu se ještě dostanu. Se čtvrtou skladbou totiž nastává i lehký obrat v dalších událostech na desce, která znatelněji zpomaluje a až na výjimky (např. výborná Hinterland či Avalanche of Light) nejeví ambice se rozběhnout jako ve svém úvodu. V mnohém pak víceméně sází na jednu kartu atmosféry a rocku řádně ponořeného do blues.
Důkazem, že i tato kombinace se může dařit výborně, je hned pátá věc Birds of Paradise, se svými šesti a půl minutami nejdelší moment na Hidden City. Její pojetí prakticky vystihuje ducha této nahrávky, a sice že ani u veteránské kapely není třeba exhibicí a složitostí pro to, aby vznikla působivá a silná píseň. Právě nezáludný a nekomplikovaný přístup ke skládání a technice hry, která i kytarová sóla a klávesové party hostujícího Jamie Muhoberaca omezuje na nezbytné a nijak nekřičící minimum, mě nevýslovně baví. Kompozice skladeb působí velmi čistým a vyváženým dojmem, nic není zbytečně komplikované a přebujelé. Tedy až na svižnější skladbu G O A T, která v kontextu desky působí lehce afektovaně a téměř exoticky.
Zcela mimořádná pozice - tedy z mého pohledu - náleží skladbě Deeple Ordered Chaos, jedné z těch pomalejších, ale svou temnou a naléhavou atmosférou velmi působivých písní. Obzvláště volba klávesových rejstříků, blížících se svým zvukem smyčcovým orchestracím, dodala této písni na nádechu osudovosti a zvláštní, jakoby existenční rozměr. Ostatně text skladby z tohoto pocitu neslevuje ani o píď. Závěrečné čtyři písně nového nepřináší nic a v podstatě přebírají doposud vyřknuté pravdy - mnohdy uvěřitelné, místy ale jakoby nedotažené a snad i lehce unavené. Po výborném startu končí Avalanche of Light v trochu předčasném a jaksi odbytém finále, což aspoň částečně zachraňuje následná Lilies. Závěrečná spíše plytká dvojice Heathens a Sound and Fury ale posluchače spíše uspává.
Nebýt závěru desky, psal bych o Hidden City s ještě větším nadšením, ale lehkého pocitu únavy se ke konci nemůžu zbavit. Rozhodující stopáž ale víc než přesvědčuje a staví The Cult do pozice stále živých a tvůrčím duchem obdařených kapel. Hard rock řádně namočený do temnějšího blues jim náramně sluší!
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Sorgh / 10.4.16 11:18odpovědět
Příjemná deska, kterou teď poslouchám docela často.
Label:Cooking Vinyl
Vydáno:Únor 2016
Žánr:hard / blues rock
Ian Astbury – zpěv, tamburína, kytary
Billy Duffy – kytary
John Tempesta – bicí
hosté:
Chris Chaney - baskytara
Bob Rock - baskytara (3, 5, 8), kytary
Jamie Muhoberac - klávesové nástroje
Dan Chase - bicí (12)
1. Dark Energy
2. No Love Lost
3. Dance the Night
4. In Blood
5. Birds of Paradise
6. Hinterland
7. G O A T
8. Deeply Ordered Chaos
9. Avalanche of Light
10. Lilies
11. Heathens
12. Sound and Fury
The Cult
Under The Midnight Sun
The Cult
Choice Of Weapon
Kaviar Kavalier
Musik aus Ordinationen
Mossambic
Promise (EP)
Mindreaper
Mirror Construction (...a Disordered World)
Wows
Aion
Mucha
Nána
Chelsea Wolfe
She Reaches Out To She Reaches Out To She
Kaosophia
Serpenti Vortex
Miasmes
Vermines (EP)
Pavallion
Stratospheria
Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
27.9.2024Avantgardisté Five the Hieorphant sdílí singl (link)se skladbou Moon Over Ziggurat, který je předzvěstí připravovaného alba Apeiron, které vyjde 18. ř...
26.9.2024Hail of Bullets znovu vydají nedostupné eponymní debutové EP. Album vyjde 22. listopadu prostřednictvím Agonia Records na CD, vinylech, kazetách i dig...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.