Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
Naga Productions

Naga ProductionsMělo to hrozný kouzlo a já se vždycky těšil až otevřu email a tam na mě vybafnou objednávky

Victimer28.3.2013
Michal Paďour a jeho aktivity spojené s labelem NAGA PRODUCTIONS, to je za těch osm let fungování v metalovém undergroundu sázka na jistotu, zavedené jméno a v neposlední řadě dostupné zajímavé tituly. O tom, jak vše začalo, které období by se dalo nazvat tím vrcholným a také o tom, jak vše pomalu končí, jsme si s Michalem řekli pár slov. Já věřím, že dovědět se něco málo o tomto labelu, nebude zajímat jen hrstku z vás, ale že si k článku najde cestu větší než malé množství fans, kterých se svého času NAGA dotýkala více, než třeba dnes...

Zdar Michale! Začal bych možná trochu netradičně od aktuálního stavu. Naposledy co jsme se viděli, jsi měl plný byt CD´s, o kterých jsi říkal, že už sotva udáš. Domluvil jsi se už s nějakým labelem, kterému své distro poskytneš?

 

Ahoj Jene, momentálně po částech rozprodávám zásoby CDs a docela to jde. Kdyby mi někdo ulehčil práci a vzal to komplet, bylo by to ideální, ale žádnou takovou nabídku tu momentálně nemám.

 

Kdy se u Tebe zlomilo to přesvědčení, že dále a v takovém měřítku není možné Nagu uřídit? Pamatuji se, že cca před rokem a něco už jsi byl hodně skeptický, rozhodnutý a chtěl situaci okolo labelu řešit...

 

Já už byl rozhodnutý před vydáním HEIDEN - Dolores, ale tohle album jsem prostě "musel" vydat což se vyplatilo, ale už ho dále netlačil nikam a nechal ho ať se prosadí "samo". Což se ukázalo jako nejlepší cesta. O ukončení jsem tedy rozhodnutý od roku 2011. Zbavovat se CDs nechci, ale z kapacitních důvodů musím, jelikož v domě nemám kam dát své osobní věci...

 

Naga fungovala s nějakým výrazem, člověk věděl, co si může pořídit. Časem se dalo vysledovat, že zboží, které máš v nabídce není jen ortodoxního charakteru (což nebylo nikdy zas až tak horké-viz Long Ago např), čím dál více jsi měl po ruce nové desky "velkých zahraničních" interpretů. Byl tohle paradoxně začátek konce, nemyslím ta CD, ale ten časový úsek, kdy byl v distru největší výběr, ale lidi prostě přestali nakupovat?

 

Jasně, to že jsem to tehdy rozšířil byl důsledek toho, že zájem lidí pomalu uvadal. Downloading byl tehdy na vzestupu a i velké labely začaly vydávat ug kapely a distribuovat je přes tradiční hudební distribuční sítě. Chtěls-li zachovat žánrový charakter Nagy, musel ses přizpůsobit tomuto trendu, jelikož stávající partneři a labely začali produkovat neznámé a prodejně neatraktivní kapely.

 

Hodláš si do budoucna značku Naga ponechat alespoň k vydávání Heiden, nebo například ještě zpřátelených Morgue Son? Dá se očekávat, že více kapel už podporovat nebudeš?

 

Tohle momentálně zvažuji... Pro Heiden aktivity (merchandise) nejspíš zvolíme jiný model. Uvidíme co do budoucna vymyslíme, ale zatím to nevypadá, že by tradiční model fyzického vydávání nosičů, měl na této úrovni ekonomický smysl. Tím teď nemyslím, že bych na tom nevydělal. Tím myslím, že se vrátí náklady do projektu vložené.

 

Když už jsme u Heiden, nedá mi to, abych se nezpetal, jak se má dnešní situace v kapele s novou deskou před sebou? Ptal už jsem se minule Kverda, ale čas plyne, ptám se tedy dnes také Tebe...

 

Intenzivně dokončujeme materiál pro novou desku a v létě 2013 se chystáme do studia. Na podzim, v zimě by tedy měla být deska vydána. Jakým způsobem se ještě ukáže.

 

Pojďme se podívat více do minulosti. Jaké období považuješ v rámci svého labelu za nejplodnější, ať už v rámci vydaných titulů, tak z hlediska prodeje?

 

Období mezi lety 2007-2009 bylo nejlepší. To se nejvíce prodávalo a kolikrát jsem musel polovinu novinek stáhnout ten samý den, co jsem je uploadnul na eshop. V roce 2010 se to zkazilo a nikdy už nezlepšilo. A navíc já jsem kvůli práci už ani neměl čas s tím cokoliv dělat. Ani nevím co, i kdybych čas měl. Paradoxně nejúspěšnější Dolores vyšla až na úplném konci...

 

Když se spolu mrkneme na přehled kapel, které máš (jsi měl) ve své stáji, na jakou z nich jsi z dnešního pohledu nejvíce hrdý? U mě, z pohledu fanouška, to budou jistě Emancer.

 

Když vynechám HEIDEN, kde hraju a není to tedy relevantní... Pak musím vypíchnout určitě GORGONEA PRIMA. To byla jednoznačně pecka mezi oči. Z neznámé kapely se během roku stal docela pojem, který lidi znají i venku. Je to prostě žánrově hodně vymezená věc, která je chytlavá, atmosferická, syrová, plná nadšení a nápadů. Na GORGONEA PRIMA jsem nejvíc hrdý. EMANCER je globálně dost nevýrazný i když hodně kvalitní a mám ho rád. Ale dnes už bych takovou hudbu nevydal.

 

Kdybych zůstal u Emancer, jakým stylem tenkrát proběhla komunikace a domluva vydat jejich CD právě u Naga prod? Jak reagovali na možnost vydat svou desku u malého labelu v ČR?

 

EMANCER jsou neznámá kapela a proto jim nepřišlo divné vydat CD u českého labelu. Navíc podmínky měli u NAGY velice dobré. Spíš si myslím, že si mohli gratulovat. Já jim prostě poslal nabídku. Týden jsme vyjednávali a po týdnu dohadování jsme podepsali smlouvu.

 

Pamatuji se, že jsi svého času vydal také finské Wyrd (fajn deska). Měl jsi v merku ještě nějakou další zahraniční kapelu, nebo tyhle dvě byly vyloženě výjimky, odraz období, kdy si je label jako Naga mohl dovolit?

 

Měl jsem rozjednané vydání GORATH, ale ti nakonec dostali nabídku v Německu. Pak ještě side-project kytaristy ELITE, ale tam jsem to kvůli přemrštěným požadavkům odmítl. Pak jsem na zahraniční kapely kvůli penězům zanevřel a snažil se víc pomáhat domácím spolkům, které mě zajímaly. S někým jsem se domluvil, s jiným ne.

 

Ohledně vztahu labelu a kapel jemu náležejících, probíhalo vše na bázi ústní domluvy, nebo bylo nutné věc nějakým způsobem ošetřit? Jaká byla z tvé strany, mimo vydání desky, další výpomoc kapele? Bylo to už jen o propagaci, reklamě, nebo jsi se občas pustil i do příspěvku na studio, popř. dalších věcí?

 

Všechno jsem míval na papíře, ale i tak to nic neznamená... Když chce někdo dělat dusno, papír pro něj nic neznamená. Co se týče další podpory, bylo to individuální. Ale nechci zde rozpitvávat kdo kolik dostal a kdo nedostal vůbec nic. Dělali jsme reklamy, dohazovali kapely na akce, dělal se merchandise a domlouvaly se rozhovory a recenze. Asi tak...

 

Pokud bych se zaměřil na scénu jako celek, labelů tu pár vždycky bylo.... S kým se ti v minulosti dobře splupracovalo, co třeba takoví Long Ago (Eclipse prod.), kteří ti svého času byli žánrově asi nejblíže? Vedle pozitivních vzpomínek se určitě najdou i ty špatné, budeš o nich mluvit?

 

V tuzemsku byla práce vždy na přátelské úrovni a třeba Blacky z Long Ago je takovej můj "učitel". Další super člověk je Martin z Epidemie records. To jsou lidi co to dělali/jí dlouho a už ví o čem to je. Špatné vzpomínky v tomto ohledu nemám.

 

Jakou jsi měl z pohledu "labelmajstra" zkušenost se ziny? Zaměřil bych se zejména na ty naše. Myslím, že např. spolupráce s Mortem zinem vždy nějakým způsobem fungovala, jak to bylo dál?

 

S českými ziny to bylo zpočátku těžké a nikdo moc recenze psát nechtěl. Ale časem se to zlomilo a spíš nás uháněli o promáče. Ale jinak úplně super spolupráce. Mortem, Pařát, Abyss, Aardvark...atd. Nemůžu říct půl slova.

 

Vrátíme-li se do úplných začátků, začínal jsi klasicky jako malé distro, kdy se ti nahromadilo pár CD na výměnu? Jak na tyhle časy vzpomínáš a kolik let vlastně uplynulo od úplných začátků labelu?

 

Už je to osm let. Měl jsem tehdy CDs SVARDENVYRD a hledal labely co by to vyměnily za jiná CDs. Bylo to super období. Hodiny a hodiny jsem seděl u netu a hledal všechna možná i nemožná distra a labely po celým světě. Pak je postupně obepisoval, vybíral si z jejich titulů a čekal až zboží přijde a budu to moct nabídnout lidem. A tehdy to šlo dobře a každý další měsíc byl lepší a lepší. Mělo to hrozný kouzlo a já se vždycky těšil až otevřu email a tam na mě vybafnou objednávky. Trávil jsem tím kvanta času při studiu na Vš. Asi moje nej období.

 

V průběhu fungování se spolu s ubíhajícími léty měnila také grafika Nagy. Kdo se podílel na jejich proměnách, zvládal jsi tohle sám, popřípadě jsi alespoň měl představu o tom, jak novou prezentaci řešit?

 

Na tyhle věci jsem já úplně blbej. Grafiku odjakživa řešil Kverd a web Typhon. Až později když jsme potřebovali profi e-shop, se webu ujal dalias qelhma. Já vždycky jen schvaloval a kritizoval návrhy, haha.

 

Pojďme v poslední otázce k Tobě samotnému. Jaký je Michal Paďour posluchač, sběratel? Jsi vybíravý jak po stránce interpretů, tak ohledně nosičů? Jaký typ hudby Tě v současnosti nejvíce uspokojuje?

 

V současnosti jsem hrozně zparchantěl. Scénu téměř nesleduju a jedu převážně mp3 a CDs. Poslouchám metal už jen okrajově. Obecně lze říct, že jakmile se na nahrávce jen řve tak už to neposlouchám. Mám rád atmosféru, mám rád individualitu a nezaměnitelnost, mám rád lidskej přístup. Dneska asi nejvíc poslouchám KATATONII, LANU DEL REY, SÓLSTAFIR, ULVER, TATA BOJS, ALCEST, LES DISCRETS, SUNSHINE, GHOST BRIGADE a nebo swedish SHINING...

 

Díky za Tvůj čas a možnost si popovídat v rámci našich Ozvěn.

 

Snad jsem ukojil Tvou zvědavost a mějte se všichni dobře.

 



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky