|
|
||||||||||
Ahoj Tyko, předně díky za Tvůj čas pro tento rozhovor. V jakém jsem Tě zastihl rozpoložení?
Mám se výborně, díky za optání. Právě jsme nadšeni z práce na nových skladbách, je to vzrušující doba, když se začínají psát první řádky nové desky.
Během února se na vašem webu objevila informace, že připravujete novou desku. Mohl bys prozradit, v jaké fázi se novinka momentálně nachází?
Nejdřív jsme udělali řadu demosnímků a teď už máme nahrané základní kytarové stopy a část perkusí pro nějakých dvacet skladeb. Ve finále se jich na album dostane něco mezi deseti a patnácti. Zatím to vypadá, že to zvládneme podstatně rychleji než u alba Saivo a odhadoval bych, že deska vyjde někdy v roce 2014. Přesto se to celé ale může vyvinout v něco úplně jiného a pak s tím strávíme více času, než teď předpokládáme.
Bude nová deska v něčem odlišná oproti těm předchozím? Zkoušíte experimentovat s nějakými novými postupy, ať už skladatelskými nebo hudebními?
Především jsme ve studiu vyměnili hodně audio techniky, pořídili jsme novou analogovou výbavu a nové mikrofony. I díky tomu zní nové skladby skvěle. Celkový dojem z nových věcí je takový, že jsou více přímočaré a v rychlejším tempu, než jak tomu bylo na Saivo. Jinak ale jsou tam všechny potřebné ingredience pro výborné album Tenhi.
Jak moc velkou roli hraje ve vašem tvůrčím procesu improvizace? Řekl bych, že prostředí vašeho UTU studia k něčemu takovému přímo vybízí.
To nejde říct jednoznačně, některé skladby jsou skutečně hodně promyšlené a dotažené, některé jsou založené právě na naší improvizaci. Podstata je asi v tom, aby ty skladby zněly přirozeně, aby volně dýchaly.
Co pro vás znamená možnost nahrávat ve vlastním studiu, navíc situovaném v přírodě, u jezera?
Mít vlastní nahrávací studio je pro nás naprosto zásadní, je to takové rozšíření našeho nástrojového zázemí. Nevýhodou je samozřejmě to, že všechno vezme podstatně více času. Kompletní práci si sice uděláme sami, ale celý proces nahrávání a post-produkce se odehrává v systému „pokus – omyl“.
V minulosti jsme studio několikrát stěhovali, ale nyní je umístěné ve snad stabilním místě v blízkosti našeho bydliště. Naše venkovské sídlo se nachází trochu dál, ale občas nahráváme i tam. Jak se studio a technika rozrůstá, je stále těžší stěhovat veškerý aparát, i když ho je jen zlomek ve srovnání s profesionálními studii.
Ukončení spolupráce s Ikka Salminenem je trvalé nebo je tu nějaká šance, že se do sestavy TENHI někdy opětovně vrátí? Pokud se nepletu, tak Ikka se nepodílel už na předchozím albu „Saivo“.
Ikka už není členem Tenhi delší čas a popravdě si nemyslím, že by se to v budoucnu mělo změnit.
Na druhou stranu se na každé vaší desce podílí řada hostů a mnohdy se jedná o tatáž jména. Jakým způsobem vybíráte hosty pro své nahrávky? Jsou to vaši přátelé, kolegové z hudební branže?
Ve většině případů to jsou přátelé nebo lidé, které známe. Tuukka a Jaakko byli naši přátelé ještě před založením Tenhi (dříve hráli s Ilmarim v jedné doomové kapele) a v podstatě mohou být považováni za stálé členy souboru. Zejména Tuukka je hodně platný jako druhý nahrávací inženýr a následně při mixu nahrávek.
Důležité je ale to, aby hostující muzikanti byli s námi na stejné vlně a vytvořila se celkově dobrá atmosféra. Už se nám několikrát stalo, že jsme se dostali do problémů s muzikanty, kteří dokázali hrát jen podle předem nachystaných not, což zvládali výborně, ale těžko dokázali reagovat na alternativy v průběhu nahrávání.
Když by ses ohlédl do celé historie TENHI, které období bys zhodnotil jako nejlepší pro kapelu, kdy jste byli na vrcholu tvůrčí i mezilidské pohody?
Na to je skoro nemožné odpovědět, i když mám dojem, že na vrcholu naší kreativity jsme právě v této době. Nevýhodou toho je skutečnost, že teď, když se nové skladby a témata objevují v narůstajícím tempu, nemáme tolik času na práci v našem studiu, jak tomu bývalo v předchozích letech. A to je celkem frustrující pocit.
Má pro Tebe nějaká vaše nahrávka hlubší význam oproti ostatním? Osobně mi velice zvláštní přijde album „Airut:Aamujen“, ať už z pohledu jakési spontánní improvizace v období natáčení „Maaäet“, nebo z pohledu vaší tvorby celkově. Přesto ho mám skoro nejraději...
Každá z těch desek má své vlastní stránky, které mám rád a které se mi naopak nelíbí. Představují určité období mého života a nejde z nich vytvořit nějaké pořadí.
Jak moc velký význam pro TENHI sehrála raná tvorba ULVER? Společně jste se objevili (s řadou dalších zajímavých kapel) na kompilačním 2CD „Whom the moon a nightsong sing“ a minimálně v atmosféře vaší hudby lze najít několik pojítek.
Album Bergtatt od Ulver jsem svého času poslouchal fakt hodně a i teď má pro mě velký význam. Další dvě desky už mě tolik nezasáhly, i když i ty byly hodně dobré. Myslím, že konkrétně album Bergtatt mě ovlivnilo, ale je na ostatních, aby posoudili, jak moc to je zřejmé. Ono to propojení folkových prvků s metalem a zpěvem v mateřském jazyce bylo v undergroundu začátkem 90. let poměrně zajímavým úkazem a tímto způsobem hrálo dost kapel.
Jak vnímáte tu skutečnost, že vaši hudbu velmi pozitivně přijímají i fanoušci jiných hudebních (rockových, metalových,...) žánrů? Napadá Tě možná příčina?
Jsem tím upřímně potěšen. My sami jsme vyrůstali jako fanoušci metalových kapel a stále některé posloucháme, takže celkem přirozeně se do naší hudby dostaly nějaké metalové elementy. Některé z našich skladeb byly dokonce označeny jako akustický doom.
Patříš Ty sám k hudebně otevřeným fanouškům? Mohl bys jmenovat nějaké Tvé oblíbené interprety?
Pevně doufám, že jsem otevřený mnohým žánrům. V hudbě oceňuji především působivou interpretaci a celkový dojem. Jmenovat bych mohl velkou řadu jmen, z nichž některá pro mě byla významná jen po určitou dobu. S odkazem na předchozí otázku o fanoušcích metalu, musím určitě jmenovat sólovou dráhu a kapely Glenna Danziga (Misfits, Samhain, rané Danzig). Tyhle kapely mě provází od mládí a poslouchám je prakticky neustále.
Na závěr bych se rád zeptal, v čem Tě kapela TENHI za více než 17 let obohatila? Vaše jméno je poměrně známé, máte za sebou několik skvělých alb, spoustu zkušeností, takže na některé skutečnosti v hudbě nebo i v životě se jistě díváš jinak.
Kapela byla v mém a v Ilmariho životě vždycky naprosto zásadní a nezbytná. Vůbec si nedokážu představit, jak by se to mohlo změnit. Do budoucna doufám v to, že se nám podaří dotáhnout artwork desky tak daleko, aby si jej člověk mohl koupit jak z hlediska hudebního, tak z toho uměleckého.
Tyko, děkuji Ti za rozhovor a prosím o doplnění čehokoliv, co dnes nezaznělo a mělo by.
Díky moc za možnost rozhovoru. Buď v kontaktu, až vyjde nové album.
/// ENGLISH VERSION ///
Hi Tyko, first thank you a lot for your time for this interview. What mood I caught you in?
Pretty good, thanks. We are excited to work with the new songs. It is a thrilling time when the first lines are drawn.
During February you posted information on your website, that you are preparing new record. Can you say anything closer about it? What is done, if the release date is determined etc.?
After doing loads of demos we have now recorded basic guitar tracks and some percussions for about twenty songs. On the final album there will be ten to fifteen songs. It seems it will far less time than 'Saivo' did so I would guess it will be released sometime 2014. Still it might grow into something totally different and take more time than expected.
Will the new record different compared to previous ones? Are you trying to experiment with any new techniques, whether musical or compositional?
We have changed a lot of the equipment in the studio and got new analog gear and new mics. So far the songs sound amazing. The overall feel is more straight forward and up tempo than on Saivo. All the ingredients to a great Tenhi album are all there.
How big is in your creative process the role of improvisation? I think that the spaces of your UTU studio are absolute ideal for that.
It differs, most of them are really carefully thought thru others are based on improvisation. The trick is to make them sound ease and let them breathe.
How important is the ability to record in own studio for you? Moreover situated in the countryside, near the lake...
Having own studio is crucial for us. It is extension of our instruments. The negative side is that it takes much more time to do everything ourselves, especially as we have learned everything in recording and mixing thru trial and error.
We have moved the studio couple of times now and are now setting up a bit more permanent location near where we live. The countryside residence is a bit far away but we occasionally record there too. As the studio has grown it is getting harder to move all the stuff even if it is very small in compared to professional studios.
The end of your collaboration with Ikka Salminen is permanent or is there any chance that he re-joins TENHI again? If I remember correctly, Ikka was not participated on the previous record “Saivo”.
No, he is no longer part of the band and I can't see that would change in the future.
On the other hand there are many guest musicians on every your record and often they are the same names. How do you choose the guests for your albums? Are they your friends, colleagues from music scene?
They are mostly friends or people we know. Tuukka and Jaakko were our friends even before Tenhi and they can be considered as permanent members. They played in doom band with Ilmari before Tenhi. Especially Tuukka has taken part in as second recording engineer and in mixing.
The session musicians need to be on the same wave length with us to get the right feel in the takes. There has been real trouble with couple of them as they only could play on notes, which they did pretty good, but couldn't make any alternations on the fly.
If you would look back into the history of TENHI, which period was the best for the band, when were you on the top of creative and interpersonal well-being?
Impossible to answer but I would say that right now we are on the top of our creativity. The downside is that now when new songs and themes seem to emerge in growing pace we don't have as much time to work in the studio as in earlier years. That makes it a bit frustrating.
Is there any your record which has deeper meaning for you? Personally, I feel that album “Airut:Aamijen is very special, whether from the perspective of a kind of spontaneous improvisation during recording “Maaäet”, or from the perspective of your overall work. Nevertheless I almost prefer it...
All have their own sides I like or dislike. They present certain periods in my life which can't be put in order.
How big was the influence of early music ULVER for your band? Both of bands (with many other interesting ones) are represented on 2CD compilation “Whom the moon a nightsong sing” and I can find some bridgeheads at least in the atmosphere of your music.
I used to listen Ulver's Bergtatt lot when it was released and it still has great feel to it. The following two albums haven't have appealed to me that much although they were quite good too. I guess that 'Bergtatt' might have influenced me but it is for others to judge as it certainly wasn't intentional. Mixing folk elements with metal and sung in mother tongue was kind of fresh wind blowing in underground back in early 90's and there were many groups that did it too.
How do you perceive the fact that your music is very positively accepted by the fans of other (rock, metal,...) genres? Have you any idea of possible cause?
I am very pleased with it. We grew up listening to metal bands, and we still do, so naturally some of metals weight has flown into our music. Some of our songs have been rightfully referred as acoustic doom.
Are you musically open fan? Can you name any your favorite artists?
I believe so, what appeals in music is strong interpretation and feel. There are too many to name any in particular and many of them appeal to me only in certain particular times. Referring to your earlier question about metal, I really appreciate the career and bands of Glenn Danzig, Misfits/Samhain/ early Danzig. Those bands has followed me from teenage years and I still listen to them almost weekly.
Finally, I would like to ask you, how enriched you 17 years of band TENHI? Band’s name is quiet known, you have released several great albums, and you have a lot of experiences, surely you look at some facts in music and life otherwise.
The band has always been an essential part of mine and Ilmari's life. I can't see how this could change. What I hope in the future is take the album artwork even further where one could buy the album because of the music or the art.
Tyko, thank you very much for interview and I ask you to add anything, what wasn’t mentioned but it should.
Thanks for the interview. Keep in touch when the new album comes up.
Tenhi
Kauan
Tenhi
Saivo
Tenhi
Valkama
Somnus Aeternus
Doom je takovej kámoš, co si s tebou dá pivo, když ti je nejhůř
Martians
Nic na světě se neděje jen tak náhodně
Free Fall
Musíme si přiznat, že masovým prodejům už dávno odzvonilo, to známe jenom z vyprávění…
Jirka Bialík a Illegal Illuison
Zuřivě hledám něco, co mně posadí na zadek, a občas se to povede!
Forgotten Silence
Metalový underground nás vždycky podržel, fandil nám a byl nám věrný
Jiří Szotkowský
O Reaction Extasy Trance tehdy a teď.
Mörkhimmel
Snažíme se vyvarovat přístupu založenýmu na napodobování vzorů
Tom Kohout
Chci zvěčnit atmosféru psychiatrických pavilónů
Blind Ruler Cursed Land je projekt Willhelma Grasslicha a spojuje v sobě ethno ambient, neofolk, martial industrial a world music, což nám 23. listopa...
31.10.2024Metalová kapela Welicoruss hledá novou krev na pozici kytaristy a basáka. Pokud to pro vás zní zajímavě, pište na TENTO mail.
31.10.2024Domácí metalové duo Ánni zveřejnilo svůj nový singl, který je tematicky věnovaný islandské přírodě. Sklada se jmenuje Echoes (děkujeme) a v podobě vid...
27.10.2024Sváteční pondělí 28.10. bude mít v Brně příjemnou doom metalovou koncovku. Na Melodce se představí trio žánrovek Woe Unto Me, Guyod a Futile Mourning.
25.10.2024Pětice kapel z různých koutů světa se setkává na CZ minitour o třech zastávkách s názvem Benefiční Prasečák.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.