|
|
||||||||||
Dnes bych se rád rozepsal o experimentální bandě Algiers a jejich druhé a zatím poslední desce, co mnou poměrně zamávala. V pozitivním smyslu slova. Algiers jsou divokou a odvážnou kapelou, kteru mávají silné emoce a která pojí zdánlivě nespojitelné styly pevně k sobě. Naučila mě poslouchat věci, které jsem nemusel, novým způsobem. Druhá strana energie, to je něco jako temná strana měsíce. Věci dělané jinak, intenzivně, hluboko. Předem varuji odvážlivce, kteří by se pustili do poslechu, že tohle je přímo definice nezařaditelnosti a že není lehké přijít s tím na společnou notu. Každopádně mi dovolte přiblížit vám desku, kterou bych označil za velice pozoruhodnou.
Čtveřici Algiers tvoří Franklin James Fisher, Ryan Mahan, Lee Tesche a Matt Tong. Jsou to naprostí cvoci. Navodím zkusmo pohled na tuto čtveřici, která kupodivu drží pohromadě, slepená čímsi záhadným co se doplňuje a "ladí". Franklin je soulový pěvec, ramenatý černoch, který by se klidně mohl svým hlasem zařadit do prvních pozic hitparád. Ale nedělá tak. Poháněn divokostí svých předků, napupmovaný koňskou dávkou agresivní energie a vzteku řve, ječí a hází na plac refrény neuvěřitelné návykovosti. Řekli by jste, že tohle hovádko je potřeba podpořit příjemnou funky linkou, nakopnout to odspodu a je vystaráno. Jenže Franklin James Fischer je obklopen partou podobných magorů, jako je on sám a krom soulové linky tam není nic normálního. Jeho vokální linka je to jediné relativně normální, co se celou deskou proplétá. Krom toho, že zpívá, ještě ovládá obsáhlou řadu dalších nástrojů a tvoří čtvrtinu celého zvukového inferna Algiers. Totiž - místo funky je to post-punk, nasraný až rozpálený do běla (Animals), krutě vyšinutý gospel s jihu Ameriky - vytleskávaný, sborový, svým způsobem provokativní až pošahaný. Takto pojatý jsem ho nikdy neslyšel a na této desce je nečekanou herdou do zad. Už jen to, že se tam hodí. Je to všechno? Není, padlo zatím pouze první jméno. A jen lehce načtrnutý styl z mnoha vlivů.
Ryan Mahan je mladíček s tváří cukrouše, ovšem kouše jako pitbull a rejdí na taneční beaty, až poskakují omalovánky okolo na stěnách. Obstarává obstojně složité basové linky, které střídá s ryze syntetickými rytmy, zpěvem a kytarou. Když čekáte živé bicí, tento nezmar tam napere hrubý a špinavý beat s nasamplovaným pokřikem. A zatočí lidem hlavu. Lee Tesche je post-punker současné genarace. Je to člověk, co zahraje sólo na saxofon a vedle toho se po zbytek skladby ponoří do vypreparovaných částí nástrojů. Nehraje normálně, drhne to syrově a mnohdy jen na pár akordů, kdy moduluje zvuk svých udělátek jako alchymista. U něj nezní nic zcela normálně, je to trochu škrábání škrabkou na brambory o hrnec plný plísně. Temná strana měsíce. Definice nezařaditelnosti. Jeho kytara vypadá, jako by do ní někdo silou narval cedník. Jindy zase používá pouze hmatník, trochu zbytku nástroje na vypnutí strun a krabičku s efekty. Jak moc rozebírá ostatní nástroje, to radši nevědět, možná by ten pohled snad i bolel. Jeho existence je však pro tuto partu nepostradatelná a sedne sem jako rovný k rovným. A všichni současně ohýbají hudbu.
Plná kupa planého tlachání, to prostě musíte slyšet. Ale možná u toho ohluchnete. Čtveřici doplňuje Matt Tong na bicí. Ne vždy je slyšet přirozeně, tady se nehraje podle šablony. Na to zapomeňte. Umí hrát hypnoticky přesně i agresivně, kdy se v dodatečném mixu bicí prohnaly filtrem. Jako stádo blech.
Je nesnadné dostat se k samotnému názoru na desku. Je totiž poměrně důležité sepsat a načrtnout věci o kapele, která je sama o sobě natolik pošahaná a zvláštní, zajímavá, že je nedílnou součástí názoru na poslední desku i samotný názor na kapelu. Opakovat tezi, že to jsou cvoci, už nebudu. Po několika skladbách to pochopíte sami. The Underside of Power je jiná než deska předchozí. Živočišná, plná vzteku a energie. Dalo by se říci, že na podobné vlně byla i deska první, ale tady tomu dala parta zelenou naplno a podpořila to i agresivním vyzněním. Zvuk trhá na kusy, podpořen velkým zalíbením kapely v industriálu, tedy že nikdo nikoho nešetří (především na konci desky). Je zajímavé pozorovat, jak se kapela vyvíjí - první deska byla založena na temném gospelu, na většině stopáže vytleskávaném, lehce strašidelném, pokřiveném. Odněkud tam pronikaly vlivy post-punku a industriálních beatů. Na novotině je každá skladba jinde, ten gospel tam je stále, jsou to ale už jen dozvuky. Převažuje obrovská barvitost, kdy skladby drží strukturu jen na vokálech a jinak se tříští o stěny. Není lehké tomu přijít na chuť, pokud ovšem naladíte svou míru tolerance a snad i náladu (nevím, co vše je třeba) na tento marast, propadnete, asi jako jsem propadl já.
The Underside of Power je od kapely, která má různé směry vlivů. Produkoval (a zahrál si) věhlasný jazzman, člověk velkého vlivu, Adrian Utley z Portishead. Čím více jsem se o kapele dočetl, tím více zajímavé mi to celé připadlo a došel jsem k faktu, že ta muzika je taková z mnoha principů, na kterých stojí uvažování kapely jako celku. Kapela vychází z gotické literatury jihu USA, zajímá se o rituály spojené se spiritualismem, potažmo smrtí. Ruku v ruce přiznávají insipraci filosofií "the Constitutive Other", která se zaobírá jedinečným já, odděleným od tělesného já. Tedy trochu jiný spiritualismus, pořád jsme trochu ve stejném kruhu. Stále je to o smrti a duši člověka, o smrti a její podobě a že i týraná duše jako podstata, je nezlomná. K tomu si přiřaďte industirálem a punkem načichlý gospel se soulovými refrény a máte hodně hrubou představu o tom, jak to celé zní.
Naživo kapela působí pohlcujím dojmem. Jsou soustředění, utržení ze řetězu, ponoření kompletně do skladeb. Franklin zpívá jako bůh a sází to tam z placu, jednu frázi za druhou a jeho hlas je nepřeslechnutelný. Celé je to ale industriální marš, který kapela drtí s proměnlivou intenzitou. Když si kapelu pozvali do mého velice oblíbeného rádia ze Seattlu KEXP, kteří dělají živá vysilání s kapelami (a točí to na video), Algiers to rozbalili tak, až jsem začal pátrat. Zkuste si to pustit, získáte představu. Franklin řádí jako mladý Reznor, Ran tančí jako šáhnutý DJ, Lee se noří do svých vypreparovaných nástorů a Matt Tong se usmívá. Je to příjemné setkání.
Muziku už poslouchám krásných cca 25 let. Za tu dobu jsem se proposlouchal od extrémních metalových náloží až sem a přemítám, co tahle kapela může říci současné mladé hudební generaci. A zda ji mladá generace vůbec pochopí. Kořeny této kapely jsou hodně hlubuko, uctívají prastaré blues a gospel z jihu Ameriky. To vše pojí na ryze současnou vlnu syntetických rytmů, sami mladí a naladění na dva odlišné světy. The Underside of Power je temnou deskou plnou hněvu a energie; primárně jednoduchá věc, ale podaná originálním způsobem. To mi bohatě stačí na několik dalších let, tj. do další desky.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Konnie / 27.2.20 20:48odpovědět
Wow, tohle mě dostalo, ani nevím co napsat... snad jen, že mě hooodně mrzí, že sem je "objevila" až pár dní po jejich koncertě v Praze :-(
Label:Matador
Vydáno:Červen 2017
Žánr:gospel / industrial / post-punk
Franklin James Fisher - cello, double bass, programování bicích, kytara, klávesy, perkuse, piano, sampling, synthesizer, tamburína, zpěv, wurlitzer
Ryan Mahan – baskytara, programování bicích, kytara, baritone kytara, sampling, synthesizer, doprovodný zpěv
Lee Tesche – cymbály, kytara, harmonium, loop, music box, perkuse, preparová kytara, preparované piano, saxofón, synthesizer, doprovodný zpěv
Matt Tong – zvonky, hluky, bicí, zvonkohra, kytara, perkuse, doprovodný zpěv
hosté:
Ashiya Eastwood – doprovodný zpěv
Jessica Upton Crowe – doprovodný zpěv
Travis Ono – doprovodný zpěv
Adrian Utley - automatické bicí, kytary, basový syntetizer
Ali Chant - kytara, doprovodný zpěv
Macks Faulkron - kytara, perkuse
1. Walk Like a Panther
2. Cry of the Martyrs
3. The Underside of Power
4. Death March
5. A Murmur. A Sign.
6. Mme Rieux
7. Cleveland
8. Animals
9. Plague Years
10. A Hymn for an Average Man
11. Bury Me Standing
12. The Cycle/The Spiral: Time to Go Down Slowly
Algiers
There Is No Year
Algiers v Lucerna Music Baru
16.2.19, Lucerna Music Bar
Návrat Algiers do Lucerna Music Baru
21.2.20, Lucerna Music Bar
Hate Eternal
Infernus
Abraham
Débris de mondes perdus
Macbeth
Neo-Gothic Propaganda
Face The Day
Echoes of the Child‘s Mind
Uncle Grasha's Flying Circus
Ost
Textures
Phenotype
Spurv
Myra
Brutally Deceased
Satanic Corpse
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.