|
|
||||||||||
Asaf Avidan na sólové dráze nás v redakci svou předchozí deskou „Different Pulses“ okouzlil a učaroval. Může za to zvláštní intimita jeho projevu, hlas plný bolesti, zahrnující celý svět okolo nás, ale i ten vnitřní, složitý a mnohdy o to bolestnější. Může za to tenhle výborný videoklip, jemuž nepodlehnout znamená mít srdce z kamene. A může za to i ta whisky, čistá, halící všechny životní trable do lehce mlžného oparu, ze kterého vyjít znamená vystřízlivět a zjistit, že všechno zůstalo při starém. Netaháme často plných sto bobříků z klobouku a nejezdíme často na velké festivaly, ale Asaf Avidan nás dokázal přesvědčit v obojím - zabodoval a kolega vyrazil na Colours.
Bylo tedy naprosto přirozené, že na novou desku jsem se těšil, trpělivě na ni čekal a vzhlížel k ní s nadějemi, které by měly být u těchto mladých interpretů naprosto samozřejmé. Rutina starých bardů má svůj půvab a své kouzlo. Kouzlo oblíbené značky vína, ale životnost mládí nelze nahradit ničím. Takže? Asaf Avidan přichází s novou deskou, která z té předchozí v mnoha ohledech vychází, ale stejně tak nezůstává stát na místě a své písničkářství přibarvuje opět trochu jinými odstíny. Paleta je bohatá a kombinací je nepřeberně.
Poměrně kontroverzní reakci, minimálně v rodném Izraeli, vyvolal letošní Avidanův rozhovor pro francouzský magazín Le Monde, ve kterém se přiznal, že se necítí být Izraelcem. „Nás Izraelce spojuje strach. Jsme neustále ti pronásledování, a to je taky důvod, proč nemám nadále zájem žít v Izraeli; abych ten strach necítil.“ Po sérii mediální kritiky následně dodává, že se nikdy nepovažoval za izraelského umělce, ale za umělce z Izraele. Nikdy nebylo jeho cílem reprezentovat Izrael, být politikem nebo diplomatem.
Asi nejnápadnější změnou je větší důraz na bohatost aranží, za kterými stojí možná větší rozpočet, možná ale jen snaha posunout se zase o kousek dál. Příčina je dlouhý seznam hostů a nástrojů, následek pak chorály a sbory, zapojení tělesa smyčcových a žesťových nástrojů a místy atmosféra jak na americké desce (jasně, pátá, osmá či devátá skladba). Napadla mě myšlenka na Leonarda Cohena, ale ještě než mě začnete kamenovat za nemístné srovnání, dodávám pouze úvahu o přirozené generační obměně, která je o to potěšitelnější vzhledem k Avidanovu věku. Je vůbec zajímavé, s jakou jistotou a grácií tvoří tenhle pětatřicátník teprve na své druhé sólovce.
„Gold Shadow“ ale není jen deska velkých aranží a rozmáchlejších skladeb. Avidan opět sází na intimitu a výrazovou skromnost, možná v menší míře, ale možná o to silněji. Tyhle naléhavé zpovědi soustřeďuje především (ale nejen) do poslední dvojice písní, které stojí na akustické kytaře, na lásce a samozřejmě na Avidanovi.
Oh fair haired traveling girl
keep on traveling on
oh fair haired traveling girl
it’s just the seat that you have is wrong
Ale ani tady rejstřík barev a odstínů nekončí. „Over My Head“ má velmi pozitivní náboj (narozdíl od lehce naivního videoklipu), stejně tak „Ode To My Thalamus“ ukazuje Avidana rozverného a hrajícího s radostí a chutí. Titulní „Gold Shadow“ má naopak silně baladický podtext, nijak neskrývaný smutek a Avidanovo „...deep and true as whiskey / soft and sure as lies...“ mám občas chuť vykřičet do celého světa.
Takže? Asaf Avidan přišel s výbornou deskou, kterou je radost poslouchat, do které je radost pronikat a jakých není dvacet do roka. Nepopírám, že "Different Pulses" se mi díky své větší rockovosti líbí o něco víc, že její titulní skladba je nepřekonatelná, ale i tak si Avidan svou pozici hájí, drží a jen těžko si jej splete s někým jiným. Jsem nadšen, ale to už jste asi poznali.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Ruadek / 4.4.15 20:07odpovědět
Nadšení jsme oba, tenhle poslech si fakt užívám...
Label:Telmavar Records
Vydáno:Leden 2015
Žánr:folk / blues
Asaf Avidan - zpěv, kytary
hosté:
Liron Flora Meshulam, Michal "Mikey" Bashiri, Sarai Givaty - doprovodné zpěvy
Assaf Talmudi - akordeon
Eli Magen - kontrabas
Tamir Muskat - bicí
Alon Reuven - lesní roh
Hod Moshonov - klávesy
Haggai Fershtman - perkuse
Ofer Peled - saxofon, flétna
Yair Slutzki - trombon
Arthur Krasnobaev-Gershenzon - trumpeta
Avner Kelmer, Chen Shenhar - housle
Galia Hai - housle, viola
1. Over My Head
2. Ode to My Thalamus
3. The Jail That Sets You Free
4. Little Parcels of an Endless Time
5. My Tunnels Are Long and Dark These Days
6. Gold Shadow
7. Let's Just Call It Fate
8. These Words You Want to Hear
9. A Part of This
10. Bang Bang
11. The Labyrinth Song
12. Fair Haired Traveller
Asaf Avidan
Different Pulses
Asaf Avidan
The Study on Falling
Wesenwille
III: The Great Light Above
Ingested
Where Only Gods May Tread
Suburban Terrorists
Inhuman Breed
Keosz
Be Left to Oneself
Kaviar Kavalier
Musik aus Ordinationen
Vildhjarta
Måsstaden under vatten
Surgical Meth Machine
Surgical Meth Machine
Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine
White People and the Damage Done
Meresiew
Vlastní svět
17. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24.5. v Praze (Kasárna Karlín) a den n...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.