|
|
||||||||||
Azure Emote (AE) jsou takoví američtí A Forest Of Stars. Alespoň mně tenhle příměr dává smysl. AE je zvláštní odrůda stylového míšence, kterému nejdou upřít nevšední názory a odlišný vhled do věcí, které mi ostatní považujeme za dávno přečtené. Kapela se na první pohled vyčleňuje z jakékoliv scény a jde cestou neoranou ke svému azurovému horizontu. Začátky jejich příjemně barevné historie můžeme najít v roce 2003 a první album vyšlo po čtyřech letech práce pod hlavičkou našich Epidemie Records. Potom se rozjetý vlak na čas zastavil a znovu se rozjel až v roce 2011. Od těch dob AE, stále jako trio, fungují dodnes. Na kontě mají tři alba pestrá jak zvnějšku tak zevnitř, a na to poslední se teď podíváme zblízka.
The Third Perspective je hodně zvláštní album a těžko ho přesně zařadit. Nejčastěji se v souvislosti s tvorbou AE skloňuje avantgardní death metal a já souhlasím hlavně s tím prvním slovem, to druhé za mě pokulhává. Album je koláží mnoha inspirací a vlivů a jistě můžeme říct jen to, že je to stále metal. Ať už jakéhokoliv druhu. Tvrdost patří k jeho zásadním stavebním kamenům a hrubé rysy jedné z jeho kmotřiček jsou jasně čitelné, stejně tak ale umí být něžné a romantické. Jako byste v prasečáku položili koberec a nasadili si večerní róbu. Tenhle vznešený dojem mají na svědomí klasické nástroje, kterých je užito s citem a mírou. O podobný cíl se snaží i časté klávesové vsuvky, které vytváří takovou spaceship a universe atmosféru. Vidím v nich kočičí zlato, takovou tu lacinější složku v jinak hodnotném díle.
AE tvoří výpravné kompozice nevšedního střihu. Vždy je tu silná melodie, kolem které kytaristé tancují jako kejklíři s žonglovacími balónky a vytváří jakýsi fantastický příběh. Klasické hoblovačky jsem hledal marně, ale kytarového kumštu bylo okolo dosyta. K death metalu jako takovému je hodně daleko, během sólových trylků jsme stahováni spíš někam do heavymetalových, avantgardních kulis a atmosféra na sebe bere odstín divadelního představení. Tvrdší jádro nahrávky je dlouho skryté, nechá se válcovat melodikou a jímavými vokály, které se v čistotě můžou přetrhnout. Silnou roli dostala hostující zpěvačka Melissa Feerlak, jejíž sytý, příjemný hlas dostává hodně prostoru a sluší jí to i v duetu s vedoucím celého cirkusu Mikem Hrubovcakem. Ovšem i ta jemnost jednou zvětrá a dojde k odhalení starých, podzemních struktur. Předposlední skladba Three Six Nine rašpluje nánosy sentimentu do ztracena a svorně s elektronickou zvukovou alchymií vrací metalu povědomější tvář. I Hrubovcak se za mikrofonem tváří solidárně a je upřímně hrubý.
Tím nejhodnotnějším, co album posouvá mimo tuctový proud jsou pasáže, do kterých vnáší své fluidum hostující Pete Johansen a jeho housle. Jejich zvuk je jednoduše kouzelný a díky nim jsem si vzpoměl na ty A Forest Of Stars v úvodu, ale také a hlavně na strašidelný projekt Morgul, který mě kdysi strašně bavil. Když jsem potom trošku zapátral v éteru, tak jsem tu asociaci pochopil. Houslové party na deskách Morgul totiž nahrál ten stejný Pete, tehdy o dobrých dvacet let mladší. Je to hlas z jiných časů, stále stejný, oslovující však docela jiného člověka.
Zajímavostí na závěr je fakt, že The Third Perspective vyšlo jak v klasické zpívané, tak i v instrumentální verzi. Slyšel jsem obě a myslím, že ani jedna není zbytečná. Vokály album výrazně polidšťují, zatímco instrumentálka zní jako průzkumná cesta do kosmu, během které v prázdném kokpitu hraje kompilace pozemských umělců. Kdo má rád sci-fi, neotřelé postupy a volný přístup k metalu, ten by si tuhle desku mohl zamilovat. Stojí minimálně za poslech v obou verzích.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Lomikar / 18.2.21 14:37odpovědět
Jak se na tom albu vystřídá ta hromada všemožných nástrojů a postupů, tak asi každý tam má něco, čeho by přidal a něco, co by zas vyndal. Já bych se zbavil toho ženskýho vokálu a přihodil houslí i elektroniky. Jinak mě to album bavilo až překvapivě dost. Má to trochu zvuk ze začátku milénia, klávesy na druhym tracku mi připomínaj Amorphis někde kolem alba Am Universe a z těch srovnání bych to asi nejblíž přiblížil k Unexpect. Což jest dobro.
Victimer / 11.2.21 4:11odpovědět
Určitě dobrá volba jak si dát trochu složitější materiál, ale celou dobu jsem se pohyboval jenom na povrchu. Dovnitř mě Azure Emote nepustili.
Label:Selfmadegod Records
Vydáno:Březen 2020
Žánr:avantgarde metal
Mike Heller - bicí
Ryan Moll - kytara, basa
Mike Hrubovcak - zpěv, klávesy, programing, samply
Hosté:
Kelly Conlon - basa, trumpeta (track 5)
Melissa Ferlaak - zpěv
Pete Johansen - housle
Jonah Weingarten - klávesy
Mark English - kytara (track 1)
Babak "Bob" Davodian - kytara (track 3, 6)
1. Loss
2. Curse of Life
3. Dark Realms
4. Negative Polarity
5. Three Six Nine
6. Solitary Striving
Ketha
2nd Sight
A Pale Horse Named Death
Infernum in Terra
Hexvessel
Kindred
Kataklysm
Meditations
Törr
Tempus Fugit
Al-Namrood
Estorat Taghoot
Serpent Noir
Death Clan OD
Laceration
Demise
Hour of Penance
Regicide
De Arma
Lost, Alien and Forlorn
Azarath
In Extremis
10. února se v pražském klubu Recykl koná akce za účasti domácího atmosférického projektu napříč žánry Blind Ruler Cursed Land a japonského experiment...
24.1.2025Aktuální novinku The Great Old Ones můžete slyšet celou v rámci oficiálního streamu vydavatelství Season of Mist. Album Kadath je ZDE.
23.1.2025Kapela Naurrakar vydala své EP Dopisy o zle fyzicky, a to na kazetě. Cena 300 Kč / 12 €, objednávat můžete přímo u kapely nebo kupujte na koncertech. ...
22.1.2025Na MetalGate právě vyšla obsáhlá kniha pojednávající o americké odnoži černého kovu s názvem USBM: Revoluce identity v americkém black metalu od autor...
22.1.2025V březnu vydají na Relapse Records Amenra hned dvě EP, a to De Toorn a With Fang And Claw. Obě budou obsahovat dvě skladby, přičemž song Heden z první...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.