|
|
||||||||||
Šestá studiová deska Simona Greena, vystupujícím a tvořícím pod pseudonymem Bonobo, je na světě už nějakou tu dobu a s vámi se chci podělit o dojmy, které provází můj čas strávený s tímto dílem. Simon, žijící v Los Angeles, je rodilý Angličan, který vyrůstal na hip hopu a k němuž má dodnes blízko. Jeho tvorbu lze ale nazvat už od základů a prvopočátků jako downtempo, které by se dalo říci i spoluzakládal jako styl. Od počátků tvorby to bylo vždy více melancholické než hopíkově zlé a syrové, jazzové a hodně svérázné. Label Ninja Tune, který ho v současnosti stájí jako jednoho z hlavních koní, myslím, nikdy nezalitoval spolupráce. A myslím si, že dnes je Bonobo součástí evoluce tohoto labelu, který začínal na Coldcut samplingu a experimentálním vyznění, aby se z jeho interpretů staly postupně kapely, co nelze než respektovat.
Migration je šestá studiová deska, proměnlivá, zasněná a pracující na algoritmech nahodilých rytmů, do kterých se experimentovalo s živými nástroji. Bonobo staví na akustických nástrojích, sám naživo udává basovou linku (shlédl jsem koncertně zhruba před dvěma lety), lomí linky s talentem sobě vlastním a stejně jako mnozí před ním, vybírá nové hlasové talenty. A co hlas, to perla. Vraťme se ale k podstatě desky, která má potřebu mluvit k posluchači o tom, co všechny písně spojuje. Samotný Simon mluví v interview pro independent.co.uk o migraci / posouvání lidí a zvířat v mnoha smyslech a celkově to působí, že muzikant dozrál do věku, kdy s přesahem seskupuje pocity z 41 let svého života a především své umělecké dráhy. Migraci u něj lze vnímat i ve smyslu více než ročního turné k minulé desce The North Borders, zároveň ji ale vnímá i ve stěhování umělců z jeho rodné Anglie za tvorbou do Států, přesněji NY nebo LA, kde v současnosti žije a tvoří. Jeho fascinací je potom i ptačí stěhování, jeho slovy: “I was keeping a thread of migration themes, and there are a lot of migratory birds that will head to Kerala, so I thought that’d be a nice point on the album.“
Jsem náruživým posluchačem všech jeho šesti desek a myslím, že je zajímavé sledovat vývoj tohoto muzikanta. Řekl bych, že podobný vývoj tady má i Floex, který se od prvotních hravých rytmů na Pocustone posunul na hodně promyšlenou a hodně zajímavou linku v Zorya. A i on jede dál, protože další díla už jsou opět trochu jinde. Green reflektuje své zkušenosti se šarmem sobě vlastním, vydává v současných letech pestré kolekce věcí, co jsou umělecky hodně v plusu. Při ohlédnutí se za ranou tvorbou musím uznat, že tohle je vývoj velice pozitivní. Animal Magic nebo Dial 'M' for Monkey byly především hudebně jednoduchou koláží o jednom neměnném rytmu, jednom až dvou motivech a dost. V současné době je to experiment i s hlasem, bez problémů i na více rovinách, se zapojením spousty živých nástrojů. Jasně, je to i o možnosti využít větší producentský rozpočet po získání respektu, ale myslím si, že až v této době je Green schopen vůbec zkomponovat takto vyzrálé věci.
V hodnocení Migration se budu každopádně držet zpátky, pokořit tak výtečný počin, jako byl The North Borders z roku 2013, nelze moc jednoduše. Obojí jede na podobné vlně, minulý počin bych ale viděl jako výraznější, zároveň jaksi temnější, což mě osobně o něco více sedlo. Myslím, že i zvukově to bylo minule o něco lepší, Migration mi přijde lehce přepálené. I přese všechno je to ale velice pestrá kolekce věcí, která prozatím těžce hledá konkurenci. Ve spojení vybraných vokálů a beatů, které jsou tentokrát hodně zajímavé, se všemi aranžemi, povětšinou hranými živě… to je velice příjemná deska.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Ninja Tune
Vydáno:Leden 2017
Žánr:downtempo
Simon Green - všechny nástroje
1. Migration
2. Break Apart
3. Outlier
4. Grains
5. Second Sun
6. Surface
7. Bambro Koyo Ganda
8. Kerala
9. Ontario
10. No Reason
11. 7th Sevens
12. Figures
Obscura
Dilivium
Vypsaná fixa & ZŠ Montessori Pardubice
Planety Malého prince
Foo Fighters
Wasting Light
Mortem
Ravnsvart
Sepultura
Quadra
Goatsnake
Black Age Blues
No Man's Valley
Outside The Dream
Nahum
The Gates Are Open
Archeonic
Digital Pain
Anthem
Praeposterum
projet.hertz
Phonoscript
Letos v prosinci bude ukončeno dlouhé čekání na novou desku The Old Dead Tree, jejichž doposud poslední album The Water Fields včera oslavilo neuvěřit...
18.9.2024Z chystaného alba XII: A gyönyörü álmok ezután jönnek, které vyjde 15. listopadu na Season of Mist, zveřejnili Thy Catafalque další singl, a to skladb...
17.9.2024Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
16.9.2024Po sedmi letech o sobě dávají vědět s novým albem chebští Esazlesa. Osm skladeb na desce Dokud vím, co mám vyšlo v pátek 13. září na Indies Scope, kde...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.