|
|
||||||||||
Fanoušci brněnského mága Jiřího „Big Bosse“ Waltra, frontmana a srdce kultovních Root, už dávno ví, že jeho hudební choutky sahají daleko za horizont metalového žánru. Na jeho sólových deskách přináší různorodé polohy hudebního rozptylu se základnou v baladickém přednesu a osobních textech. Na letošní meganadílce, nazvané Sbírka černých růží, se mistr rozmáchl doslova obšírně a nadělil svým příznivcům rovnou desky dvě.
Každá z nich nabízí naprosto odlišný styl. Jak po stránce hudební, tak atmosféry a celkového pojetí. První disk je zpíván (recitován, přednášen – dosaď dle situace) komplet v českém jazyce. Hlavní slovo má lyrika a Jiřího dokonale civilní projev. Občas ho doplní výtečnými zpěvy Michal Skořepa a Thomas Bruno. V této Sbírce černých růží se fans nedočkají žádného rockového nářezu, žádných bicích. Pouze akustiky, sem tam harfy nebo klavíru. Texty, které jsou stejné pro oba disky, zde obnaženy na dřeň vyzní občas velmi syrově. Zpívat tklivým hlasem o smrti jako lásce za vybrnkávání jemných kytar, není z nejobvyklejších způsobů vyznání. Tato strana mince může svým posluchačům vytvořit nejednu vrásku. Kdo není zvyklý poslouchat zhudebněné básně se šansonovým přesahem, českou Sbírku černých růží možná nepobere. Odsoudit nebo kritizovat není co. Každou minutu cítíte upřímnost a věrohodnost. Zde platí jednoduché rčení – ber, nebo nechej být.
Druhá strana mince je jiné kafe! Přes různorodost hostujících muzikantů v čele s prakticky komplet sestavou Root, vyjma bicího postu, kterého se ujal Zbyněk Husa, je styl anglicky zpívané Collection of Black Roses příjemně ukotvený v rockově rozmáchlých hitech s občasným zatouláním se do světa Root, do světa temných vášní. Album se jakoby stydlivě rozjíždí skladbou, která dala, stejně jako její česká varianta, název celé sbírce. Píseň je zasněná, ale ukrývá odkazy ke starším BigBossovým sólovkám s určitou radostí v refrénu. Jakkoliv to text umožňuje. Hudební orgie se rozjedou v absolutním taháku desky, dvojce Tell Me Why. Hnedle trojice kytar umí vykouzlit ohromující harmonii a s obrovskou chutí tak činí až do konce skladby. Jiří se drží zpátky a jen se potutelně uchechtává a ptá se, řekni mi proč?
V následující čtveřici písní se fans dočkají vypjatých vokálů a metalové zasmušilosti. Dovedu si představit, že by se tyhle skladby mohly klidně objevit na jakékoliv řadové nahrávce Root. Můj osobní favorit celé sbírky se rozezní v sedmé, magické Dark Angel of Mine. Big Boss zde hlubokým hlasem zpívá o svém temném andělovi, který ví o každém jeho hnutí mysli a skutku. Opravdu výborně mu sekunduje (nebo sóluje – opět si dosaď sám) Michal Skořepa. Hudební doprovod si vystačí v šamanském vyklepávání a dvojicí basovek v rukou Igora Hubíka a Vojty Úlehly. Neuslyšíte žádnou kytaru. Song má krásně tajuplnou atmosféru a já si ho pouštím stále dokola a dokola. První singl, ke kterému byl i natočen klip, píseň Solitude (Part III), nemá po takové sadě vůbec jednoduchou pozici. Přiznám se, že se mi dokonce líbí z celého alba nejmíň. Závěrečná Panta Rhei se vlní v zasněných náladách, ve kterých probleskuje až oslavné rozloučení a vše jen plyne…
Jak je vidno, druhé desce jsem propadl víc. Ta mě oslovila, podmanila si mě a já se stal na ní závislý. Naopak první disk ke mně příliš nepromlouvá. Nemá mi co říct. Tím neříkám, že je špatný nebo slabý. Je možné, že jsem pro něj zatím nedorostl. Zatím. Kdo ví, co přijde za rok, za dva.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Pavson / 8.12.17 11:58odpovědět
První deska se mi taky nelíbí, ale ta druhá je skvělá. Rozhodně ne podprůměr, jak to tu nějaký vtipálek střelil. To přeháníte džezmeni :D
Stick / 8.12.17 11:45odpovědět
Mám rád vybraná alba Root, Big Boss zpívá pořád parádně, ale jinak je tahle Sbírka spíš takovej Burantyjátr. Zkrácené na polovinu a s jinými muzikanty (tedy silnějšími hudebními nápady) by to mohlo být excelentní, ale takto jeden poslech a stačí, leč se tam pár momentů najde.
Jirka D. / 8.12.17 10:23odpovědět
Na tomhle albu je nejlepší to, že ho nikdy neuslyším. Brněnský underground v čele s BigBossem je prostě kapitola sama pro sebe... uf.
Label:Shindy Productions
Vydáno:Srpen 2017
Žánr:balady/rock/metal
Big Boss
hosté:
Michal Skořepa - zpěv
Thomas Bruno – kytary, zpěv
Zbyněk Husa - bicí
Aleš Dostál - kytary
Jan Konečný - kytary
Igor Hubík – kytary, basa
Thomas Vain - kytary
Zdeněk Vlček - kytary
Dan Pešek - kytary
Paramba - basa
Vojta Úlehla - basa
Marek Paľa - piano
Disc 1
1. Černá růže
2. Řekni mi proč
3. Nech mě samotného
4. Když pláčeš
5. Strom smutku
6. Vzpomínka
7. Znovuzrození
8. Hostina smrti
9. Můj temný anděl
10. Samota (část třetí)
11. Panta Rhei
Disc 2
1. Black Rose
2. Tell Me Why
3. Leave Me Alone
4. The Tree of Sorrow
5. Memory
6. Rebirth
7. Dark Angel of Mine
8. Solitude (Part III)
9. Panta Rhei
Big Boss
Než zemřu
Demonical
World Domination
One Tail, One Head
Worlds Open, Worlds Collide
Hands
Give Me Rest
Transatlantic
Kaleidoscope
Flying Colors
Third Degree
Moloken
Unveilance Of Dark Matter
Blues Pills
Blues Pills
Kamchatka
The Search Goes On
Vortex
Moloch
Black Magnet
Hallucination Scene
V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
11.1.2025Progresivně techničtí deathers Sadist vydají 7. března pod značkou Agonia Records své nové album nazvané Something To Pierce. Už nyní si můžete pustit...
10.1.2025Na značce MetalGate vyjde kniha Daniela Lakea nazvaná USBM: Revoluce identity v americkém black metalu, která v deseti kapitolách a na prostoru více j...
10.1.202535 let od vydání kazetového dema Není se kam skrýt kapely V.A.R. se na značce Pařát dočká tato nahrávka CD reedice ve formátu digipaku. Obsahem bude r...
9.1.20257. února vyjde nová deska Amidst the Runs citlivých duší SAOR a aktuálně na ni láká zveřejněný videoklip ke skladbě The Sylvan Embrace s hostující Ell...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.