|
|
||||||||||
V květnu loňského roku měli návštěvníci žánrového DUNK!festivalu v Belgii možnost vidět první vystoupení dnes již devítiletého projektu Collapse Under The Empire, který v roce 2008 založili v Hamburku Martin Grimm a Chris Burda. Tahle ústřední dvojice tvoří kolem kapely v podstatě vše, nikoho dalšího jim není zapotřebí a letos to dotáhli už k šestému studiovému albu. A jen tak na okraj dodávám, že tihle dva stojí i za vydavatelstvím Finaltune Records, kde kromě jiných interpretů vydávají nějaký ten pátek právě i svoje nahrávky.
V řečičkách o The Fallen Ones se píše o prolnutí post-rocku a synthwave a dále se zmiňuje doporučení pro posluchače Mogwai či God Is An Astronaut. Přeloženo do češtiny představují Collapse Under The Empire instrumentální post-rockovou kapelu se silnou elektronickou stopou, která se v mnoha ohledech skutečně může blížit těm dvěma zmíněným, ale v mnoha dalších ohledech vás napadne ještě jedno jméno, které jsem neuvedl a neuvádí je ani ty řečičky - Maserati. A tím rozhodně nemám na mysli, že by role CUTE byla čistě plagiátorská a čím víc tuhle desku poslouchám, tím víc jsem o tom přesvědčen. Collapse Under The Empire jdou trochu jinou cestou a veškeré podobnosti jsou dány spíš žánrovými mantinely, které - a to si přiznejme - jsou v tomhle případě zásadně úzké.
Asi by teď mělo následovat slohové cvičení na téma „post-rock opět trochu jinak“, ale nejspíš jste něco podobného už někdy četli. A samozřejmě i slyšeli. CUTE nejsou v mnoha aspektech svojí tvorby odlišní od těch ostatních, i oni si honí triko s atmosférou, roztahují se do velkých ploch a místy působí až filmově, epicky. Přitom téměř nevyužívají gradaci, sází spíš na prostorový efekt a mnohdy - možná paradoxně - až na překvapivou subtilnost. Třeba ve Flowers from Exile, kde poměrně hezky propojují lehounkou elektroniku s pianem. Protipól pak představují poměrně tvrdé syntezátory - typicky v úvodu i v běhu skladby Blissful - které tvoří asi nejdramatičtější pasáže desky.
Ta zmínka o Maserati měla samozřejmě původ v již několikrát zmíněné elektronické stopě, kterou CUTE využívají ještě hojněji než jejich zámořští kolegové, a na rozdíl od nich ji používají spíš jako vydatné harmonické plochy než jako element podporující rytmiku alba. Výjimku najdete třeba v polovině titulní skladby, ale je to přesně ta výjimka, která potvrzuje pravidlo. K tomu připočtěme elektronicky znějící, buď triggerované, ale pravděpodobněji čistě programované bicí, a pak kytary, které se mnohdy od klávesového zvuku moc neliší. Ano, CUTE jsou hodně space, hodně synth a světe div se, vůbec mi to nevadí.
Ono tím nejdůležitějším je totiž skutečnost, že celková atmosféra desky drží dobře pohromadě a že album jako celek představuje příjemně poslouchatelnou a vyrovnanou zvukovou koláž. Opět se ni vrací reminiscence na Maserati, kterým se na poslední řadovce Rehumanizer (2015) - jen si to přečtěte ZDE - dařilo přesně něco takového. Oproti nim CUTE nedisponují takovou paletou nápadů a spoléhají spíš na přítulně naladěného posluchače, který právě vyšetřil necelých padesát minut na nekonfliktní, příjemně dramatický, ale jinak ve všech ohledech příjemný trip vesmírem elekronického post-rocku. Pokud jste naladěni, můžete se proletět.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
kubánec / 10.11.17 15:37odpovědět
Já jsem je objevil až s minulou deskou Shoulders and Giants, ale jejich pojetí se mi hodně líbí, super záležitost. A taky mě při poslechu hned napadlo, že na to, že je to post-rock, tak to skoro negraduje.
Label:Finaltune Records
Vydáno:Říjen 2017
Žánr:electronic post-rock
Martin Grimm
Chris Burda
1. Prelude
2. The Fallen Ones
3. Dark Water
4. A Place Beyond
5. Blissful
6. The Forbidden Spark
7. The Holy Mountain
8. Flowers from Exile
9. The End Falls
Björk
Utopia
Philm
Time Burner
Bathsheba
Servus
Acherontas
Vamachara
Eine Stunde Merzbauten
E.S.M.
Clarinet Factory
Meadows
Astronoid
Air
Ad Hominem
Antitheist
Consciousness Removal Project
The Last Season
Hanzel Und Gretyl
Born To Be Heiled
SOM
The Shape of Everything
Během února a na začátku března proběhne malé tour slovenské kapely Ramchat, která jím představí novou desku Krveľ. Rozpis zastávek máte níže, detaily...
1.2.2023První vlaštovka od nové domácí post-hardcore formace asVra se jmenuje Sebeclam a k poslechu je ZDE.
1.2.2023Na MetalGate před dvěma dny oficiálně vyšla nová deska Antigod, která je pro fanoušky kromě digitální edice k dispozici v digipakovém CD. Podrobnosti ...
31.1.2023Po reedici na CD z roku 2017 se na Pařát Productions rozhodli vydat album Vacuum (1995) i na gramodesce. Ta bude klasicky černá a vyjde v průběhu květ...
27.1.2023Finská kapela Vorna, hrající melodický metal na pomezí pagan / black / folk, vydá v dubnu na Lifeforce Records svou čtvrtou řadovku Aamunkoi, z níž si...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.