|
|
||||||||||
Asi jste tušili, že tahle recenze přijde a pravidelnější čtenáři z vás možná vytušili, že přijde i ode mne. Ostatně zaobíral jsem se tu sáhodlouze vším možným, na co kdy logo Cradle Of Filth bylo otištěno. Alespoň snaha o to byla. Nicméně nyní mám hned několik důvodů proč o kapele psát znovu. Tím asi stěžejním je dodržení jisté linie v povídání o počinech této kapely a tím ryze osobnějším je fakt, že nová deska Cryptoriana – The Seductiveness Of Decay vyšla/vyjde 22. 9., což je datum mých narozenin. Krom toho si na tento významný den připravili novinku k vydání ještě Satyricon nebo Vulture Industries, všechno mé hojně oblíbené a uctívané kapely, kterým tímto děkuji. Ale zpět ke kolébce, né tedy k té mé, ale k té plné špíny.
Zmínil jsem snahu o dodržení linie všech nahrávek, které skupina do světa vypouští. Ti pozornější z vás budou jistě namítat, že jsem přeskočil loni vydaný materiál Dusk… And Her Embrace s podtitulem The Original Sin. Upřímně – neslyšel jsem to a prozatím na tom nehodlám ani nic měnit. Je mi utajen smysl podobných kroků jakýchkoliv kapel, které se po odeznělé slávě hodlají připomenout jakýmsi dalším milníkem, či pokračováním odkazu svého snad nejslavnějšího díla. Historicky je podobných aktivit výrazně dost a marně přemýšlím, komu se to povedlo, aby si neuřízli ostudu, či přinejmenším pocity zklamání. Za další se mi výrazně příčí přetáčení starého materiálu do nových zvukových kabátů a aktuálních hráčských možností současné sestavy. Mám prostě zafixovanou původní verzi a jakýkoliv zásah do ní se rovná jednomu ze smrtelných hříchů na hudbě. Stejně to většina shrne slovy: originální/původní materiál je lepší. Nuže, to by asi stačilo k tomu, abych vysvětlil, proč jsem Dusk… model 2016 obloukem přešel. Prostě si nechci čeřit chuť, kterou jsem kdysi zakusil a která mi zůstala po léta viset na patře.
Dle zvyklostí si zrekapitulujeme současnou sestavu tvořící ansámbl, který stojí za hudbou na Cryptoriana. Je jasné, že za mikrofonem ječí pořád stejný Dani Filth, páč bez něj by to logicky nebylo Cradle Of Filth (ani Devilment, že ano). Zbytek sestavy se zdá být stálý a proto snad i silný, možná proto v kapele funguje výborně ona pověstná chemie a skladatelské počiny se vcelku daří. Čili pro pořádek uvedu, že: kytara - Richard Shaw a Ashok, basa – Daniel Firth, bicí – Marthus a ženský zpěv + klávesy – Lindsay Schoolcraft, která se loni předvedla s další kapelou – The Astroplex. Určitě musím zmínit navrátivšího se hosta, a to Liv Kristine, která si zapěla v jednom songu. Připomeňme si její poslední angažmá v titulním kousku Nymphetamine. Titulní obrázek stvořil stejný autor, co desku minulou – Arthur Berzinsh. Vše při starém a tedy i jistě fungující, nezbývá než očekávat velkou desku.
Tak předně se mi obrázek alba absolutně nelíbí a přijde velmi kýčovitý až totálně pitomý. Je jasné, že se autor snažil zdrsnět originální předlohu Zrození Venuše, kterou namaloval sám velký Sandro Botticelli, jenže výsledek je hodně žalostný. Být to obal pro nějakou ságu ze Stmívání, nebo co, tak prosím, ale jako obal black metalové desky? To fakt ne a ani nevím, zda se smát, či si zoufat…
Padlo tu slůvko black metal, jenže za ty roky už dobře víme, že Cradle Of Filth s tímto žánrem pracují trochu jinak. Hodně klávesově a hodně melodicky. Cožpak o to, kdysi dávno to fungovalo takřka okamžitě, dnes už ten patos narůstá v ústech a osobně už podobně znějící hudbu nevyhledávám. Naproti tomu je dobré uznat, že s tímto modelem kapela umí pracovat a netvoří jej rozhodně nijak extra blbě. Ačkoliv se to rozchází s určitým vkusem, to uznání dobře a nápaditě odvedené práce tam být musí. Možná už kapela trochu přešlapuje na místě, protože jsem nenašel výrazný motiv, který by mě donucoval se k desce vracet, jako tomu bylo u těch minulých (zvláště u těch před rokem 2004). Nicméně poslední roky tvorby jména Cradle Of Filth ve mně přeci jen vzbudily hlodavého brouka, zda si nakonec nepořídit i zbytek oné proklínané části diskografie. Ale to se ještě vykrystalizuje časem, zda je to dobrý nápad nebo jen nostalgické zachvění nad dříve tolik oblíbeným interpretem.
Ale k věci. Cryptoriana je plná umělých orchestrací a různé grandiozní pompy, bez které si asi už těžko lze nějaké Cradle Of Filth představit. Je to rukopis, který si zkrátka kapela vymyslela a neustále se s ním snaží nějak operovat. Ačkoliv to místy upadá do dost ploché a nezáživné polohy, ne-li vyloženě k otravnosti. Naproti tomu tam stále někde tluče ono blackmetalové jádro, které lze vycítit zejména z tandemu bicí-kytara. Možná proto, že si oba Češi obsluhující tyto nástroje rozumí i o něco víc, než jen hudební rovinou. Marthusovi bicí jsou okázale pestré a je pak našincovou hrdostí poukázat na fakt, že jeden z nejschopnějších hudebníků této kapely pochází z Moravy. Kytary mají obvyklou, trochu zastřenou tvář, ovšem při jejich bližším zkoumání se opět jeví jako velmi melodické a náležitě barvité. Zbytek osazenstva má zajisté nemalý díl na výsledku, ale tyto dva nástroje, jak bych to tak nějak kulantně řekl – táhnou celou mašinérii kupředu. Tempo je výrazné, a ačkoliv se často snaží o dojem ze silného kvapíku, nejsilněji a nepřesvědčivěji působí ve středně rychlých polohách. Ta rychlost Cradle Of Filth už zkrátka moc nesvědčí, tedy co můj dojem odkryl.
Stojíme na prahu závěrečných ustanovení, kde je dobré si zřejmě rozebrat role, kdo je kdo. Takže, kdo jste s kapelou takříkajíc stárnul, novinku pochopíte, možná i pochválíte, ale dál se budete točit v prvních zásecích z devadesátých roků. Kdo jste poznal kapelu po miléniu, možná nabudete dojmu, že neustále nabírá na rychlosti, dravosti a podobných blbostech a stále se snaží někam posouvat. V posledním tvrzení se asi všichni shodneme. Jenže už jsem asi moc přejedený podobně znějící muziky a takovýhle materiál už mě nedokáže oslnit, jakkoliv je dokonale a precizně zahraný, provedený a vůbec. Smekám před tou prací, která je na desce cítit, protože jí bylo zaručeně hodně a hodně to vzalo jistě i sil a dalšího odříkání. Ale ten výsledek už je zkrátka někde jinde, než jsem si kdy troufal Cradle Of Filth představovat, navzdory faktu, že je to pořád energií nabitá kapela.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
k.eight.a / 6.10.17 11:55odpovědět
Při vší úctě, "Dusk... and Her Embrace - The Original Sin" je původní nahrávka a to co nakonec před jednadvaceti lety vyšlo bylo znovu nahrané. :-) http://en.wikipedia.org/wiki/Dusk_and_Her_Embrace#Dusk_and_Her_Embrace:_The_Original_Sin
Lomikar / 4.9.17 20:00odpovědět
Jj ohledně Dusk... vznikly tenkrát LP 1995 dva mixy. S původním tuším tehdejší podoba kapely spokojená nebyla, tak to celé předělali a až ten druhej pokus vydali. Teď se rozhodli oprášit ten původní mix, protože [libovolný zástupný důvod, který ve skutečnosti znamená, že se zdražil kokain]. Jinak jak byli určující kapelou mé puberty, tak už v současné době je nedokážu usledovat a hlavně ustát ten zvuk. Přechod k Roadrunner s Nymphetaminem až po tuším Godspeed jsem ještě zkousnul, ale ten bezcharakterní, vyčištěnej zvuk, do kterýho tlačí Nuclear Blast je fakt nuda. Co si pamatuju, tak mi snad alespoň trochu sednul akorát u Fleshgod Apocalypse, ale jinak jakmile vidim někde jejich logo, tak mi znatelně poklesnou koutky.
Tomáš / 2.9.17 17:49odpovědět
Ta nová verze Dusk je v postatě původní nevydanou verzí, ne novou předělávkou.
Label:Nuclear Blast
Vydáno:Září 2017
Žánr:gothic black metal
Dani Filth - zpěv
Richard Shaw - kytara
Ashok - kytara
Daniel Firth - basa
Marthus - bicí
Lindsay Schoolcraft - klávesy, zpěv
host:
Liv Kristine - zpěv
1. Exquisite Torments Await
2. Heartbreak and Seance
3. Achingly Beautiful
4. Wester Vespertine
5. The Seductiveness of Decay
6. Vengeful Spirit
7. You Will Know the Lion by His Claw
8. Death and the Maiden
Cradle Of Filth
Thornographic (EP)
Cradle Of Filth
Dusk... And Her Embrace
Cradle Of Filth
Bitter Suites To Succubi (EP)
Cradle Of Fear
Zapomenutá dema? 8. díl: Cradle Of Filth
Cryptoriana World Tour 2018
19.1.18, Ostrava, Garage Club
Disillusion
The Liberation
N.K.V.D.
Totalitarian Industrial Oppression (kompilace)
Dominus Ira / Precaria / Deathspiral Of Inherited Suffering
Metamorphosphoros
Demonical
Black Flesh Redemption (EP)
Suma
The Order of Things
Flowers For Bodysnatchers
Alive with Scars
Na PHR vychází ve vinylové reedici album Life And Death (původně 1997) HC-metalové bratislavské kapely Testimony. Slyšte ZDE a kupujte ZDE, bližší inf...
20.9.2023Řecká metalová kapela On Thorns I Lay vydá 13. října na Season of Mist novou řadovku, která se bude jmenovat stejně jako kapela a z níž byl aktuálně z...
18.9.2023Kapela Insania představila videoklip ke skladbě Jedeme peklo, kterou znáte z alba GRRRotesky (psali jsme ZDE). Klip pochází z dílny CyberOlase a dle k...
18.9.2023Na rakouském vydavatelství Mai Lei Bel vyjde 22. září debutní deska rockové kapely Craggy Collyde, která funguje od roku 2018 nejdříve jako duo, nyní ...
17.9.2023Rebaelliun pustili do světa kytarové video se skladbou All Hail The Regicide připravovaného alba Under The Sign Of Rebellion, které vyjde 22. září u A...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.