Dead Cross - Dead Cross

Dead CrossDead Cross

Jirka D.28.8.2017
Zdroj: 12" červeno-černý swirl vinyl v luminiscenčním gatefold obalu (# IPC193LP)
Posloucháno na: Ortofon 2M RED / ProJect XPression III / ProJect Phono Box SE II pre-amp / SONY TA-F 730ES / ELAC CL 82
VERDIKT: Velcí kluci se baví

Je mi jasný, že šermovat známými jmény je praktika více méně laciná a lehce trapná, nicméně jako všechno laciné a lehce trapné to výborně funguje. Takže: Mike Crain, Justin Bieber Pearson, Dave Lombardo a Mike Patton. Co vy na to? OK, tak jinak...

Dead Cross je kapela, od které jsem si toho sliboval hodně a po pravdě to nebylo výhradně kvůli angažmá Mikea Pattona. Ostatně ten do kapely přišel jako poslední poté, co si původní zpěvák a takový multiinstrumentalistický všudybyl Gabe Serbian sbalil kufry. Tohle se odehrálo někdy v roce 2016, tedy v době, kdy už bylo nahráno a tak nějak uzrál pocit, že Serbianovy vokály nejsou to pravé. A tak došlo na Pattona, zpěvy byly nahrány znova a pod producentskou taktovkou Rosse Robinsona (ano, toho Rosse Robinsona!) bylo vše dotaženo do podoby debutní desky.

Dead Cross band

Asi jsem to měl udělat hned na začátku, ale ani teď není pozdě - zapomněl jsem zmínit žánr nebo prostě jen přibližně to, co tahle suprgrupa hraje. Aspoň rámcově, pro představu. Na webu dohledáte všechno možné od heavy metalu k thrash metalu, ale podle mě si tahle deska dopřává rovným dílem z hardcoru a z punku. Je maximálně přímočará s minimem odboček. Je maximálně energická s minimem prodlev a míst k oddechu. Ostatně nahrávka má necelých osmadvacet minut a skladby kromě posledních dvou nepřelezou minuty tři. A v neposlední řadě sem tam zaslechnete hodně nazlobené (a znám i hezčí slova) Dead Kennedys. Vážně jo, třeba Shillelagh.

Lacině a lehce trapně může působit i to, když výčet toho dobrého začnu tím, že Mike Patton je třída. Ne, je extratřída. Netuším, kam na tu energii chodí. Netuším ani to, kam chodí hledat hlasové inspirace a při jakých příležitostech k němu chodí všechny ty nápady „co udělám s hlasem dnes“. Jeho role na desce je každopádně zásadní a jednoznačně výborná. I po všech těch letech s Faith No More, Tomahawkem, Fantomasem a nevím s čím dalším ... vlastně vím, ještě skvělý Peeping Tom, mě tenhle člověk dokáže překvapit, zaujmout, nadchnout. Umí tohle ještě někdo? Schválně jsem se díval na nějaké záznamy ze živého hraní Dead Cross (což mě normálně ani nenapadne) a Patton tam funguje jako ... jako osmnáctiletý ucho, který právě založilo svou první hardcorovou kapelu a teď válcuje všechno kolem. Neuvěřitelný, ta energie! Umí tohle ještě někdo?

Ale abych nezůstal jen u Pattona. Ta energie jde totiž napříč celou kapelou. Z toho videa to bylo jasný a je to jasný i ze studiové desky - dostat na ní tu nálož se povedlo a nebývá to pravidlem. Ostatně právě z toho důvodu jsem do verdiktu napsal to, co jsem tam napsal. Od začátku do konce mám totiž pocit, že tahle parta, která by z titulu svých zkušeností, hráčské zručnosti a já nevím čeho ještě mohla nahrát cokoliv složitého a technického a progresivního, tak tahle parta prostě nahrála jasně definovanou, přímočarou a na první pohled jednoduchou hardcore punkovou desku. S vypalovačkami typu Divine Faith. Na první pohled.

Je mi jasný, že psát o druhých pohledech a o tom, co všechno hledat pod povrchem, jsou jen fráze a klišé jako prase. Řeknu to tak - ty nejsložitější věci mají s těmi nejjednoduššími společné jedno, fakt dobře je umí dělat jen ti nejlepší. A něco takového z téhle desky cítím dost intenzivně. Že tihle chlápci se naprosto oprostili od všech „měl bych“, „očekává se“, „musíme to a to“ a prostě nahráli desku, kterou už strašně dlouho chtěli nahrát.

// Update "vinyl došel"

Zhruba týden po dopsání recenze došla deska, takže si dovolím ještě tohle P.S. zahrnující dojmy z ní. Ty by ostatně mohly být stručné v tom stylu, že podtrhují nadšení popsané výše. Deska má překvapivě dynamický zvuk, i když do značné míry podzemní a nemoderní. Fajn. Deska je taky zabalená do dost netradičního obalu - jde o gatefold, na němž je vše plasticky natištěno speciální luminiscenční vrstvou (na fotce níže to všecko bílé), takže v noci můžete chodit strašit sousedy. Je to sranda. No a vinyl je v angličtině popsán jako red-black swirl, což si lze vyložit jako červený s černým smouhováním. Vše říznuto na 45 RPM. Ano, velcí kluci se baví.

Dead Cross vinyl