|
|
||||||||||
Překvapení a vývoj jsou v hudbě z dlouhodobého hlediska tolik, co čas v lidském životě, totiž ta nejcennější komodita. Tom Moore si to evidentně uvědomuje, a tak na nové nahrávce přichází s oživením v podobě akustické kytary v hlavní roli. Je to spojení nečekané, v rámci diskografie oregonského labelu Cryo Chamber poměrně neslýchané a o to cennější, že bezvadně funguje a dává jinak mnohdy monotónním nahrávkám nový rozměr plný energie. Ve vedlejších rolích se mihne elektrická kytara, zazní baskytara i field recording a samozřejmostí jsou syntezátory mnoha odstínů.
Premisu příběhového pozadí, která nemůže být jiná než fantaskní, napoví výjev na titulní ilustraci. Ať už jde o zpodobnění blízké či vzdálené budoucnosti nebo snad alternativní podoby některého z předchozích století, je to výborná duševní potrava pro všechny milovníky dobrého vypravování. V mysli sledujeme starého barda, který v krčmě provoněné dýmkou a medovinou luští zápisky ze starých svitků a knih o minulosti světa. Příběhy o velké říši z dob druhého věku strojů, kdy proroctví o ohnivém kameni a boj o nadvládu přivedli lidstvo ke zkáze…
Krok správným směrem pro diskografii Toma Moora z hlediska její různorodosti, pro svět hudby jako takový asi nic zásadního. Zapojení vícera žánrů z kategorie hudebního minimalismu do většího výpravného celku je ve výsledku osvěžující a oči otevírající poslechový zážitek. Decentní folkařina s akordy vybrnkávanými na klasickou kytaru dominuje zejména první části alba. Ve spojení s šamanskými bubny a pravděpodobně digitálně emulovanými zvuky netradičních strunných nástrojů je možné bavit se o jisté hudební podobnosti s norskou Wardrunou. V případě alba Fabled Machines Of Old slouží hudba především příběhu a jeho atmosféřě, ambice nějak hlouběji postihnout lidovou moudrost a spiritualitu bych tu nehledal.
Závěrečné hodnocení nemůže být jiné než kladné. Spojení neofolkové kytary s prvky kinematografické hudby je organické a naprosto funkční. Hráčské schopnosti Toma Moora nedosahují virtuosity velkých jmen akustické scény, proto nečekejte promyšlené a košaté aranže ve stylu německých Empyrium a jim podobných. Na druhou stranu může být jeho projev záměrně tlumený, aby lépe sloužil potřebám skladeb samotných. Na každý pád jsou repetitivní motivy ve vynikající symbióze s okolním děním, do kterého svou trochou přispěli Simon Heath za Atrium Carceri pro trojku Strawmills Burning a Jim Field za Northumbria pro šestku On Crimson Waters.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Lomikar / 2.8.21 9:45odpovědět
Ten Rozalski (autor přebalu) je fakt všude. My, kluci od deskových her, ho máme na talíři prakticky denně skrze hru Scythe. Naštěstí se na ty jeho výjevy dá dívat do aleluja.
Symptom / 2.8.21 13:01odpovědět
Scythe jsem měl na talíři zrovna včera a je fakt, že atmosféra Rozalskiho ilustrací z obalu přímo odkapává, ale v tomhle případě by autorem měl být Simon Heath.
Lomikar / 2.8.21 17:02odpovědět
Lol, tak to si pro tu inspiraci skutečně nešel daleko. Když jsem to porovnával v detailech, tak ten Heath to má akorát digitálně vyhlazenější a ty jeho mašinky zřejmě neběží na páru, jinak je to némlich to samý. Už třeba ta rozkročená persona v popředí pro měřítko.
Label:Cryo Chamber
Vydáno:Červen 2021
Žánr:Dark Ambient
Tom Moore
1. Age Of Rest
2. Nighthunters
3. Strawmills Burning
4. The Sacred Scroll
5. Voyage To The End Of Time
6. On Crimson Water
7. Exoskeletal
8. Kingsmeadow
9. Secrets Foretold
10. Catacombs
11. Tale Of The Fallen Empire
12. Keeper Of Sorrows
Dead Melodies
Crier's Bane
Dead Melodies
Anthropocene
Dead Melodies
Memento
Mallephyr
Womb Of Worms
Debustrol
Rwanda
Sunyata
The Great Beyond
Zar
Live Your Life Forever
Nightmarer
Monolith of Corrosion (EP)
PeurBleue
La Cigüe
Nine Inch Nails
Hesitation Marks
Moloken
All Is Left to See
Dvojice kanadských kapel Miserere Luminis a Givre se představí 13.11. v pražské Modré Vopici a 14.11. v brněnském Unleaded Coffee.
2.11.2024Blind Ruler Cursed Land je projekt Willhelma Grasslicha a spojuje v sobě ethno ambient, neofolk, martial industrial a world music, což nám 23. listopa...
31.10.2024Metalová kapela Welicoruss hledá novou krev na pozici kytaristy a basáka. Pokud to pro vás zní zajímavě, pište na TENTO mail.
31.10.2024Domácí metalové duo Ánni zveřejnilo svůj nový singl, který je tematicky věnovaný islandské přírodě. Sklada se jmenuje Echoes (děkujeme) a v podobě vid...
27.10.2024Sváteční pondělí 28.10. bude mít v Brně příjemnou doom metalovou koncovku. Na Melodce se představí trio žánrovek Woe Unto Me, Guyod a Futile Mourning.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.