|
|
||||||||||
Coheed and Cambria (CaC) jsem nikdy příliš vážně nebral, neb raná rozjuchaná emo tvorba bez hloubky mě příliš nezasáhla a spadala mimo můj zájem. Uznávám, že tu a tam probleskovaly zajímavé skladby nebo prog prvky, ale nakonec se celek točil v bezkonfliktním jednoduchém americkém středoškolském absolventském plesu a tehdejší módní hudební emo vlně. Ovšem v roce 2010 jsem s albem "Year Of The Black Rainbow" zpozorněl a začal tušit zajímavější vývojovou etapu. Naštěstí hudebníci CaC jsou umělci na svém místě a prožívají progres a nelpí na zavedené formulce. Hudba se konečně vyvíjí pozornosti hodným směrem, chce se mi jásati s prvním dílem „The Afterman“, ale kroťme optimismus, nic není jednoznačné.
Přídomek progresivní ke kapele nikdy příliš nepatřil, i přes koncepční snahy v minulosti, které v mých očích za mnoho nestojí a jsou poplatné vlně, na které se kapela do světa hudby vplula. V případě CaC hudba v současnosti roste a nabývá na významu i pro posluchače mající progresivnější chutě a pro ty, kteří příliš neholdující rozjívenému melodickému emo rocku. Hlavní mozek, zpěvák Claudio Sanchez, dopřává své tvorbě rozlet širokým kaňonem do pro něj neobjevených nových dálav. Příběh se rozhodnul rozprostřít na dvě alba vydané v cirka půlročním sledu za sebou. Jak je ve světě prog rocku a prog metalu vcelku běžné, i zde se jedná o sci-fi koncept spřažený s vesmírem. Sanchez se tak rozhodl zhudebnit komix z vlastního pera. Zní to vcelku klišovitě, bude takové i album?
Coheed and Cambria - Key Entity Extraction I: Domino the Destitute
CaC dospěli a zvážněli. To je hlavní myšlenka, která mne pronásleduje u prvního dílu konceptu „The Afterman“. Progresivní směřování podpořené koncepčním přístupem slibuje mnohé. Důležité je, že tentokráte tuto nelehkou myšlenku hudebníci dotahují a nezůstávají v půli cesty, jako tomu bylo na starších albech, kde se po progresivním naladění posluchače klouzalo do zmaru bezpohlavního tuctového rocku pro mladistvé začátečníky. Album však tradičně hyzdí současný "moderní" (ne)sound. Některé skladby jsou přehulené. Tu a tam proč ne, ale na velké ploše to je neproduktivní. Přilnutí k hudbě a vystoupání pomocí vzletných a vygradovaných okamžiků k nebi, je tak zhola nemožné, neb jste přitlučeni k lavici. Bohužel často se celkový sound slije do nepříjemné žumpy, i když skladby nadějně našlapují na vrcholový útok. Dalším problémem je někdy velká prázdná forma, kdy se mnoho namluví, ale výsledek vám buď unikne, nebo je rovný nicotě. Asi problém dnešní zrychlené doby.
Hlavním kladem alba je rozmanitost kompozic, od nadupanějších progresivních šleh, až po vyklidněné ambientní post rockovky. Skladby působí na poměry CaC dotaženě a příběh alba běží jako šnekové soukolí ve vazelíně. Často jsem zaskočen nečekanou temností a zadumaností, uvěřitelnou křehkostí a protikladnou drsností, samozřejmě v intencích výrazových prostředků kapely. Kdykoliv jsou CaC naprosto spolehlivě identifikovatelní. Sympaticky kratičká stopáž činí album opakovaně žádaným, neb skrývá silné a zajímavé motivy, na které jsou chytře uvázány pro CaC klišovité figury. Tvůrci zcela nezdemolovali to, co doposud stvořili, ale v nebývalé míře se jim daří budovat vzletné melodie bez pachuti podbízivosti a přílišného cukrkandlu. Umí vymyslet jednoduchý riff, zádumčivou náladu a kontrastně nebeské klepání na hitové ambice. Řekl bych, že současný klíč prezentovaný prvním dílem The Afterman je tím nejlepším, co doposud CaC vybrousili. Nemohu říct, že by hudebníci objevovali nové obzory, jen slušným řemeslným přístupem kombinují sebe s Rush a The Mars Volta.
Coheed and Cambria - The Afterman
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Hundred Handed / Everything Evil
Vydáno:Říjen 2012
Žánr:prog / alternative rock
Claudio Sanchez – zpěv, kytara, piano
Travis Stever – kytara, doprovodný zpěv
Josh Eppard – bicí, perkuse, klávesy, doprovodný zpěv
Zach Cooper – baskytara, doprovodný zpěv
hosté:
John Medeski – piano, clavinet, synthesizers
Daniel Sedownick – perkuse
Karl Berger – orchestrace
Julianne Klopotic – housle
Chern Hwei Fung – housle
Nicole Federici – viola
Tomas Ulrich – cello
Chondra Sanchez – doprovodný zpěv
Madeline Birnbaum – doprovodný zpěv
1. The Hollow
2. Key Entity Extraction I: Domino the Destitute
3. The Afterman
4. Mothers of Men
5. Goodnight, Fair Lady
6. Key Entity Extraction II: Holly Wood the Cracked
7. Key Entity Extraction III: Vic the Butcher
8. Key Entity Extraction IV: Evagria the Faithful
9. Subtraction
Coheed and Cambria
The Afterman: Descension
Abyssal Rift
Extirpation Dirge
Werewolf
The Order Of Vril
Jours Pâles
Dissolution
Ad Hominem
Napalm For All
Zvíře jménem Podzim
Září
Anneke van Giersbergen
Drive
Quercus
Verferum
Savage Necromancy
Feathers Fall to Flames
Marillion
F.E.A.R.
Falkenbach
Tiurida
Jakkoliv je tvorba z posledních let kdysi legendárních Ministry spíše pro legraci, zatím to vypadá, že Al Jourgensen z nastoleného směru do hlubin nes...
17.4.2025Kdož jste ještě nezachytili, v souvislosti aktuálním nadílkou dvou EP De Toorn a With Fang And Claw zveřejnili Amenra videoklip ke skladbě Salve Mater...
17.4.2025Na 6. června u Napalm Records chystají novou studiovku švédských Katatonia. Jmenovat se bude Nightmares as Extensions of the Waking State a akurátně z...
17.4.2025Domácí thrashmetalová formace Exorcizphobia slaví 20 let fungování a při té příležitosti ohlašuje několik novinek. Tou první je zveřejnění živého konc...
17.4.2025Nový hudební projekt nazvaný Šalba v sobě pojí autorskou tvorbu Deadyho z Dark Gamballe a hlas Broni Míky ze Satisfucktion a aktuálně můžete poslechno...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.