Decapitated - Cancer Culture

DecapitatedCancer Culture

Sorgh27.7.2022
Zdroj: Bandcamp
Posloucháno na: PC, Samsung A3
VERDIKT: Současní Decapitated jsou silní, sebevědomí a zdatně roubují zbytky deathmetalu do trashového podrostu. Samo o sobě dobrý důvod k tomu vyslechnout jejich zdravotnický apel.

Není mnoho titánů, kteří by se mohli opřít o léty prověřenou sestavu a nemuset na ní změnit ani zbla. Musí jít o hotové požehnání projevující se v alchymii té které kapely. Bohužel věčný problém se sestavou se týká i poláků Decapitated, kteří koncem května urvali ze řetězu své nové album. Na personální škatulata jsme o této kapely zvyklí, a tak asi nebude překvapením, že sestava podepsaná pod minulou řadovkou je minulostí a Decapitated skončili ve třech. Stará puška Vogg, křikloun Raffael a novic James Stewart za bicími. Nepříjemná věc tohle, proto bylo nutné pro nové album sehnat žoldáka na basu, kterým se stal Jamesův parťák z Anal Stench Pawel Pasek. Jakmile si věci i lidé sedli, mohlo se jít na to.

Nemůžu se zbavit dojmu, že nejen sestava, ale i obaly desek jsou bolestí kapely. Od Organic Hallucinosis z roku 2006 jde o pokusy ve stylu každý pes jiná ves a jsou to veskrze smutné výsledky. Letos to není jiné a jen těžko v tom hledám tu správnou myšlenku. Ale obal kapelu nedělá... Kdo Decapitated sleduje, ví, že se z velice zajímavé deathmetalové polohy spustila do populárnějších vod, ve kterých se sváří coreové a groovemetalové proudy. To už bylo mnohokrát zmíněno, proto nebudu mlátit prázdnou slámu a jen řeknu, že čekání na novinku u mě proto nevyvolávalo žádné mimořádné očekávání. Spíš z povinnosti a věrnosti jsem sledoval datum vydání. Vypuštěné singly cosi naznačovaly, ale chtěl jsem si počkat na celek a pak si udělat definitivní názor. A kupodivu se jím stala lehce nadprůměrná spokojenost a celkem překvapivý pocit, že mě to album baví. Stačí se neohlížet zpět, nesrovnávat a bez předsudků se ponořit do jejich současné práce.

Takže pouštím, docela dobrý, dobrý a najednou třetí skladba Just A Cigarette, jasné téma a taky jasná pecka, která odrovná všechny pochybovače včetně mě. Decapitated na to šli cestou větší askeze, přísnější střih bez zbytečného jančení a rajtování s gaťama u kolen. Možná pro nelehké téma, možná z jiného důvodu, ale album nabralo na váze a v některých pasážích je sakramentsky temné. Daří se mu stahovat moderní myšlenky k jádru stylu, k prvotní temnotě bez odlehčujícíh paprsků. Tedy tam kde mám kapelu rád. Víc čistého death metalu, i když ten skočný, groovy dojem nejde odpárat do poslední nitky. A zase musím ocenit  technicky bravurní hru v převážně ostrém tempu, tohle umění mají kluci prostě v krvi a jsem rád, že na něj nezapomínají. Přidejme k tomu to, že velice lehko a nebezpečně nasávají trahsmetalovou drzost a razanci, která albem probleskuje jako maják. Břitce sekané rify podepírané vzteklým řevem mě zkrátka nemůžou  nechat chladným.

Cancer Culture ale není jen o agresi vyvolané chorobou, o stresu. Své místo zde mají i melodická sóla, která pentlují drtivé rify a ochlazují klokotající cévní systém. Naprostý (pozitivní) děs mě jímá z bicí artilérie, která je stále mašinózní a je jedno, kdo za škopky sedí. U Decapitaded jde o jistotu a aktuálně takový hovadismus, že se mi chce řvát nadšením. Bohužel bych si zařval i ve skladbě Hello Death, ale naopak zděšením. Co je to napadlo zvát si k mikrofonu babu? Nějaká Tatiana se v páté skladbě snaží drsňácky zapadnout, ale tady to nefunguje. Tohle jsou Decapitated a babu si v tomhle chlívu představuju jen těžko... Skladba samotná je nářez jako od Sepultury a zbytečně jí byl vzat vítr z plachty. Naopak Rob Flynn (Machine Head) hostující ve skladbě Iconoclast je trefou do černého. Jeho čistý, lehce unavený zpěv, kdo z trasherů by ho nepoznal. Je to příjemná perlička v silné skladbě a já jsem spokojen jako už dlouho ne. Flynn příjemně naruší Rastův řev, se kterým pořád nejsem úplně stoprocentně spokojen. Ale snaží se a někdy ze sebe dokáže vyplodit opravdu chorý vokál.

Současní Decapitated jsou silní, sebevědomí a zdatně roubují death metal do trashového podrostu. Proto je stále tvrdé, agresivní a plné zajímavých melodií. Posluchač si užije jak motorově valivých pasáží narušujících integritu krčních obratlů, tak kvílivé kytarové výjezdy ala Obituary. To vše jsou, myslím, dobré argumenty pro zachování věrnosti.