|
|
||||||||||
Začnu tím, že je pro mě třetí deska Et Moriemur překvapením roku. Nechápal, nerozuměl jsem nadšení z předchozího počinu Ex Nihilo In Nihilum, na který jsem slyšel ze všech stran pět samou ódu. Dokonce i náš přísný šéfredaktor Jiří tehdy utrousil na adresu Et Moriemur pochvalu a frontmana Zdeňka Nevělíka obsáhle vyzpovídal. Pamatuju si, že mi nešmakoval zejména nejistý čistý zpěv. Ale ani hudební plochy mi nic moc neříkaly. Doom metalem jsem živ už od pradávna a slyšel ledasco. Možná odtud pramení mé nasycení. O to větší překvapení přinesla deska třetí, Epigrammata. Tu jsem si poslechl jen ze zvědavosti a rovnou jsem dostal ránu mezi oči. Absolutní skvost! Od normálního pohřebního doomu se Et Moriemur posunuli do světa chorálů, prastaré bolesti a jemných aranží. Ano, Et Moriemur nahráli album plné chytlavých melodií, dobrých zpěvů a sborů. Ale že by tím učinili úkrok stran pohřebních emocí? Stále platí, že nikdo mimo doomovou komunitu neocení poklady, kterými Epigrammata oplývá. Tolik k oné větší otevřenosti. Stále ortodoxní!
Velikost epických skladeb Epigrammata jsem spatřil na Melodce, kde mi padla brada. Přes veškeré výhrady k tomu, že veškeré chorály, klávesy atd. zněly ze zvukového záznamu, byla atmosféra vystoupení hustá jako nepropustná tma kdesi ve staré jeskyni. Ale zpět k desce samotné. Není snadné vstřebat album co do detailů, ani jako celek. Skladby jsou členité, vrstevnaté. Nepočítejte se zažitým vzorcem: sloka, mezisloka, refrén. Epičnost zde platí do slova a do písmene. Tedy rozsáhlý příběh vyplněný vsuvkami a odbočkami s dramatickým závěrem. Zdeněk se vskutku vytáhl. Dřív jsem měl výhrady k jeho čistému zpěvu. Ta doba je pryč. Minimálně ve studiu je jeho hlas silný, má příjemnou barvu a nabízí široké možnosti. Nepouští se do žádného dobrodružství a raději se zahalí. Na různých místech ho doprovází úžasní sboristé, jeho zpěvy rozvíjející. Líbí se mi i různé odstíny growlu. Tady se dobrodružství dočkáme. Drásavá hysterie prosakující temným vrčením krásně koresponduje s gregoriánskými chorály. Různorodost hlasů je evidentně důležitá pro plný prožitek textů, básniček a modliteb za spásu.
Zastavil jsem se na delší dobu u zpěvu, protože ten je dominantní silou i něhou nahrávky. Když si ho ale pomyslně odstraníme, nepadá instrumentální malba do šedi pouhého doprovodu. Stavbu skladeb jsem nastínil výše. Aranžérsky je album Epigrammata doslova hravé. Jestli je možné hovořit o ryzím doom metalu jako o progresivním, budiž tím označme i Et Moriemur. Tisíckrát slyšené postupy a žaly jsou zde možná užité, ale jsou ukryté v rozmanitých zákoutí členitých kompozic. Užívám si všemožných klávesových linek, varhan a jiných použitých nástrojů. Pod tíhou toho všeho by se možná očekávalo, že kytarové harmonie budou na ústupu, že budou hrát roli pouhého sekundanta. Kytary jsou ale stejně tak rozličné jako ostatní nástroje a zpěvy. Posluchače nejednou nečekaně zaskočí akustickou vyhrávkou, kdy vše utichne… Přes těžká kila se naopak ráda vlní podmanivá sóla. Jakmile se vyrovnáte s katarzí, opět vše ztichne a změní se v ambientní výpravu.
Opravdu temnou náturu celku občas prosvětlí jakoby radostná chvíle. Možná by bylo lepší říct duchovní vytržení. Vzhledem k podstatě lyriky, kdy něco je poezie vlastní, něco od neznámých básníků a něco ze sborníku epigramů, je nejpříznačnější označení radostné chvíle coby vytržení dramatické. Musím říct, že jsem takhle komplexní a propracovaný doom metal pěkně dlouho neslyšel. Ani na moment se nic neopakuje, zbytečně neroztahuje. Nuda vskutku nehrozí. Svoji melodramatičností prosvítí žalostné litanie. Výjimkou není ani lehká rocková vsuvka hozená mezi funerální tíhu. Tempo je povětšinou samozřejmě velice pomalé, ale čas od času se kupodivu nad poměry slušně rozjede.
V Et Moriemur nám vyrostl doom metalový skvost. Často a rádi přesahují stylové hranice, aniž by se své podstatě zpronevěřili. Je vidět, že mají co říct, říkají to a umí to. Dokazují, že lze zůstat v podstatě old school a přitom se neustále vyvíjet. Dokážou vykreslit mnohovrstevnatou mozaiku natolik upřímně a samozřejmě, že jejich umění neporozumí pouze akademicky vzdělaný intelektuál, ale každý, kdo rozumí celým srdcem. Do Epigrammat lze totiž vstoupit i intuitivně a nechat se nést…
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Astaroth / 8.6.18 20:01odpovědět
Konec recenze je krásně napsaný. Vystihuje Epigrammata tak jak to cítím i já.
Label:Transcending Obscurity Records
Vydáno:Březen 2018
Žánr:doom metal
Zdeněk Nevělík – zpěv, klávesy
Michal „Datel“ Rak - bicí
Aleš Vilingr - kytary
Karel "Kabrio" Kovařík - baskytara
Hosté:
Honza Kapák – akustická kytara
Lukáš Pavlovský – zpěv, sbory
Kostas Panagiotou – zpěv (1)
Nikos Vlachakis – zpěv (3)
1. Introitus
2. Requiem Aeternam
3. Agnus Dei
4. Dies Irae
5. Offertorium
6. Communio
7. Libera Me
8. Absolve Domine
9. Sanctus
10. In Paradisum
Et Moriemur
Ex Nihilo In Nihilum
Et Moriemur
Cupio Dissolvi
Zdeněk Nevělík
V životě si v podstatě nemám na co stěžovat, nic mi nechybí.
Heiden + Et Moriemur + Morgue Son
21.12.13, Brno, klub Boro
Patior Ergo Sum doom fest vol. VI / Doomwards Let Us Row European tour 2012
4.6.12, Praha - Klánovice, Black Pes Club
Smutnice tour 2018
26.5.18, Brno, Melodka
Bokom okolky
Prelomový album
Whiskey Ritual
Narconomicon
Mentally Corrupted
Síla duše
Nevermore
The Obsidian Conspiracy
Deliverance
Neon Chaos in a Junk-Sick Dawn
Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.