|
|
||||||||||
Úvodní slovo si bere soudní patolog Victimer: Docela mě překvapilo, že nové detektivní album nečerpá ze starých spisů seriálových hrdinů s Kalašem v čele, ale že Necrocock celé vyšetřování v křivoklátských lesích zcela podřídil své fantazii. Nekonečné a také správně narcistické. On sám je totiž hlavním hrdinou, on je zavolán na pomoc s případem, který v kraji vyvolal strach a obavy. A zrovna tak by to nebyl on, kdyby k šetření nezaujal neobvyklý postoj. Po osudovém setkání s místní dívkou Nazaru zcela rezignoval na detektivní činnost a omámen její krásou propadl milostnému životu a nespoutaným kopulacím na všech možných i dříve nemyslitelných místech. Na divoce zažehlý vztah se pak postupně nabalují další nové podivnosti, jako je narození dcery Nemodlenky, která nemá podobu člověka, nebo život pod vodou a hra na neznámé a velmi neobvyklé nástroje. Jestli je koncept alba zklamáním, nebo povzbuzením v hledání hranic vlastní fantazie, jsem si netroufal odpovědět. Každopádně jsem jej takový nečekal. “Křivoklátské martyrium” dostalo nový, mysteriózní rozměr, což mu rozhodně neuškodilo.
Své si k případu řekne i major Garmfrost: Touto fantazií jsem zcela udolán stejně jako kolega soudní patolog Victimer. Jsa namlsán skvělým trailerem a šířením nejednoznačných informacích na oficiálním facebooku samotného mistra Necrococka, jsem se ponořil do Křivoklátského martyria s obrovskou chutí. Úžasné zpracování digipacku pro pilného čtenáře nových dobrodružství detektiva Necrococka představuje báječný sled obrázků od Franty Štorma a fotek pana Martina Krulicha a v první řadě textů jednotlivých skladeb tvořících křivoklátský koncept.
Ale nechme být světské statky a vklouzněme do fantazijního světa kopulujících příšer lidských i nelidských, tvoření i vraždění. Křivoklátské martyrium svým lesním příběhem evokuje legendární Lesní hudbu. Možná i onou tichou a nesmírně smutnou náladou. Nová sbírka jde ovšem jinou cestou, než se ubírala myslivecká nebo poslední houbařská (o ústavní a spalovací nemluvě). Vše je éterické, jemné. I v místech, kde zní ostré kytary a drásavá sóla, zní Necrocock nebývale vzdušně a křehce. Přesto se pod atmosférickou jemností skrývá bohatý hudební svět. Po dlouhé době slyšíme nejen živé bicí, ale i elektronické tepání. Svůj prostor si hýčkají typické kytary podbarvené nevtíravými klávesami a zvuky různých nástrojů a smyček. Harmonie jsou střídány disharmonickými linkami. V tomhle poznáte Tomův rukopis na sto honů. Jeho progrese jde nenápadnou cestou, vedoucí do děsivého stínu velice nápadných vnitřních konfrontací. Ne každý rozdýchá uvěřitelnou omamnost popisu smrti a umírání, či sexuálních hrátek všech hrdinů příběhu. Ve všem jde autor na dřeň. Ohavné přímočarosti jde ovšem naproti metaforami, bohatou fantazií a něžnou krutostí.
Myslím, že nikoho nepřekvapí dobrý zvuk Křivoklátského martyria. V tomhle je Tom konzerva a díky mu za to. Nejen jemu, ale také Pavlu Marcelovi, který v GummiStudiu Y desku zmixoval a „zmástroval“. Chci se vyhnout srovnávání se zbytkem Necrocockovy diskografie (s nikým jiným srovnávat nelze), protože má každá odlišný kabát, lyriku i styl. Vše spojuje Tomovo fluidum a nepřehlédnutelné charisma. Jeho hlas nelze s nikým zaměnit. Byť se občas obklopí hosty (zde Houbová Marie a Honza Kapák) či občasnými spoluhráči a zpěváky (zde Nazaru Bokaz a tajemná schizofrenní dvojice /jednotlivec/ Sambar, respektive Morfeus), je to stále Tom Necrocock, kdo vládne každému tónu, každé harmonii. Křivoklátské martyrium tedy není nejlepší ani nejslabší dílek do chorobné mozaiky díla Necrococka. On nemá nejlepší a nejhorší album! Všechna jsou originální a výtečná. Ano, vím, Lesní hudba… I já jsem po jejím poslechu jiným člověkem… Křivoklátské martyrium tedy nepotřebuje srovnávání a hodnocení. Potřebuje pouze nenechat se odradit stopáží a některými těžkými kusy. Pak na vás vykoukne nádherně tíživá Pátrám pod Amalínem, taneční Otýlie hárá či hned zkraje kouzelná Boromějka Narkotizérka. Nebo tvrdá a zlá V Sakrální Ložnici, chcete-li. Ano, ač se zdá Necrocock na svých deskách otevřený ve všem a ke všem, není to pravda. Byť on rád otevírá naprosto vše! Kouzlo novinky krystalizuje postupně. Občas se slušně zamotáte a každý poslech je jiný. Tak jak se zpívá v naprostém závěru - óó, óó lišky, neblázněte… Rád bych případ uzavřel, nicméně důkazy jsou nejednoznačné, matoucí i příliš lákavé, než abych jasně a zřetelně vyřkl verdikt. Počkám, s čím přijde kolega z patologie, ale zase sebe říkám – případ je odložen Ad acta…
Silné účinky vtírající se do mysli má mystická “V Luhu” a závěr alba se nese v rytmu méně tradičních songů, které už tak zkoušenou představivost šoupnou ještě o kousek mimo normál. “Nemodlenka létá”, “Zpívej, zpívej studánko” a “Liščí neděle” jsou ty těžší věci, které jako by ovládly i samotného Toma a trochu mu rozhodili biorytmus. Dohromady přes hodinu hudby, která se musí vyslechnout od začátku do konce celá. A víckrát, než třikrát nebo pětkrát. Až pak někdy následuje vtažení do děje, který nejde jen tak opustit. Lehká, zvláštní hudba “Křivoklátského martyria” hypnotizuje a tiše šimrá v představách. Není založena na funerálně metalové poloze, ale ukazuje Necrococka, který vše podřídil atmosféře - mysteriózně hravé, temné i lascivní. Rozkročen nad Křivoklátskem hudebně spojuje všechny své schopnosti a vytahuje z kraje jemu důvěrně známých míst jejich skutečnou náladu. To vidím jako hlavní sílu desky, protože tohle se povedlo téměř dokonale. Příklad za všechny? “Otýlie hárá” jako by vypadla z vagónu bukkake expressu a vůbec to nevadí, na Křivoklátsko patří. Je pak docela jedno, jestli omámí přístupnější skladby jako “Pátrám pod Amalínem” nebo “Stoupám k Oupoři”, nebo se člověk složí až později, kdy zjistí, že Nemodlenka nemá lidskou tvář a les je plný střev.
Nakonec jsem dopadl vlastně dost podobně jako hlavní detektiv Tom. Ten přijel vyšetřovat a skončil v chřtánu tajemných lesů obskakujíc dívku, jež ho omámila svou krásou. Přistoupil jsem k albu s lehkou nedůvěrou, protože jsem se domníval, že tento případ mnoho času nezabere. Už bylo přece vše řečeno, nahráno v minulosti a desek vyšlo za poslední dobu docela dost. Povrchními poslechy se tak i děje, ale v tomto ohledu vážně nevěřte nahodilým ukázkám ani trailerům. A hlavně nevěřte povrchním poslechům. "Křivoklátské martyrium" u mě zafungovalo úplně opačně jako "Houbařské album", které si mne omotalo kolem prstu na první dobrou. Muselo si projít fází odmítání, i když jsem od začátku věděl, že ta atmosféra je znovu silná. Nakonec se stala naprosto stěžejní a udávající proud alba. Ta její mystika je i přes všechnu lehkost alba hodně svazující a zamotává hlavu. A já jsem až překvapený z toho, jak moc na mě působí a jak hluboko mne vtahuje hudba, co prý nemůže překvapit. Blbost. Je tam něco temně zneklidňujícího, co sedí na dně studánky a řídí moje smysly. Nemodlenka má velikou moc.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:GummiStudio Y
Vydáno:Říjen 2018
Žánr:hypnotic doom / necro electronica
Necrocock - zpěv, hudba, koncept
Nazaru Bokaz - zpěv
Sambar - baskytara
Morfeus - bicí
+ hosté:
Houbová Marie (6)
Honza Kapák (5)
1. Zrození Nemodlenky (intro)
2. Forenzní hypnotizér
3. Stoupám k Oupoři
4. Boromějka narkotizérka
5. Hraju na hydraulofon
6. Zvíkovecké harmonium
7. U Buližníkových skal
8. V Luhu
9. Pátrám pod Amalínem
10. Otýlie hárá
11. V sakrální ložnici
12. Smrt v hospodě U šesti trampů
13. Početí
14. Nemodlenka létá
15. Sluneční pokoj
16. Zpívej, zpívej studánko
17. Liščí neděle
Necrocock
Tafelmusik (das Hauptgericht)
Necrocock
Hudba z psychiatrických pavilonů
Necrocock
Bipolární noci
Necrocock
Mé zázemí je pro mě učiněnou rajskou zahradou, kde se pohybuju v napůl snový náladě
Necrocock
Mysteriózně zamilované a mrtvolné toulky Křivoklátskem
Necrocock
Temnotu mám v sobě odmalička
Green River
Rehab Doll
Dan Deagh Wealcan
Two Straight Horizontal Lines And The Organized Chaos In Between: Director's Cut
Harvestman
Triptych: Part One
My Dying Bride
Bring Me Victory (EP)
Óreiða
Óreiða
Na lebelu Dead Maggoty Productions vychází bilanční kazetový komplet Forgotten Silence nazvaný Arte-faktum-XXX, který obsahuje materiál ze všech šesti...
12.9.20245. října se ve Žďáru nad Sázavou v klubu Hanuman (znáte jako Batyskaf) odehraje 21. ročník oslavy extrémní hudby Krátký, rychlý a hlasitý, který se po...
10.9.202421. září se v plzeňském klubu Parlament odehraje společný koncert německých Infestus a domácích Mallephyr. Zahraniční hosté přivezou svou novou desku ...
9.9.2024Poslední nahrávka Skylor od Dying Passion doputovala do černých oběžných drážek. Detaily ohledně edice vydané pod patronací Magick Disk Musick čtěte n...
8.9.2024Norští pochmurní deathers Shaamiroth vydají 31. října u W.T.C. Productions své třetí album Devildom.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.