Exodus - Blood In Blood Out

ExodusBlood In Blood Out

Michal Z17.2.2015
Zdroj: mp3
Posloucháno na: Sony CDP-315; Technics SA-EX140; Beyerdynamic DT770 PRO 250 Ohm
VERDIKT: Dinosauři thrash metalu konají dobro ve prospěch svého druhu. Po letech se Exodus vymaňují z šedi průměrnosti a dokazují, že stále mohou vyučovat kovářskému řemeslu. Ale slitování a alespoň závan snahy o posun ve vlastních možnostech nečekejme.

Zetro je zpět a je to taky hlavní důvod, proč jsem se pustil do hlubšího poslechu aktuálního počinu matadorů Bay Arey. Dukes mě v řadách Exodus příliš nebavil a jeho tuctový výraz sváděl k průměrným albovým výkonům. Zetro s rodinnou sebrankou Hatriot na tom nebyl na posledním počinu "Dawn of the New Centurion" o mnoho lépe. Podařila se už poněkolikáté zažehnout raketa s logem Exodus? Často si kladu otázku, kde Zetro, Mille a třeba Blitz stále berou tu energii a chuť naplno hulákat.

Psí kotrmelce a rozšiřování stylových koryt si Exodus odbyli v období vaz lámajícího "Force of Habit". Klasika, kterou Exodus hrnou od svého znovuobnovení, mluví za vše a pánové dávno ztratili chuť pouštět se na tenký led vývoje, který v současné značně nejisté době neodpouští jediný chybný krok. Exodus tak na novince sází na klasické postupy už poněkolikáté v řadě. Svoji ničivou deklamaci mají podchycenou s naprostým nadhledem a z alba zní pořádný stylový fortel. Staronový křikloun na kapitánském můstku jasně udává směr k majáku "Bonded by Blood" a celá galeona se svým arzenálem koná dle jeho ničivých pokynů.

S příchodem Zetra se do výrazu Exodus vrátila i určitá míra samozřejmé, nespoutané divokosti a životadárné energie, jejíž přítomnost nejlépe dokumentuje titulní skladba. Mluvit o tom, že v kovošrotu Exodus brali pro přetavení modely z let 1983 - 1985, snad ani není třeba. Agregát, který jim však tepe pod nově stvořenou krustou krycích plechů, není ani za kvalitnější palivo ochoten snížit neúprosné otáčky. Obvykle mám s jedno-rychlostními alby problém. U "Blood In Blood Out" se pohybujeme na pomyslné hraně snesitelnosti a beru pokorně tento výraz jako aktuálně nesmlouvavý postoj znovu sjednoceného spolku. Cítím zde jistou sounáležitost a podobnost s kolegy Overkill ročníku 2014. Alba se v mnohém podobají, ať už se jedná o strukturu skladeb, energii i výsledný zvuk nahrávek.

Album svojí štěkavou útočností s nikým nesmlouvá a zadírá se do těla jako skelná vata nebohým řemeslníkům. Není čas na oddech, štych vedle štychu, čistá kulometná palba, která pokrývá veškerý prostor v dostřelu. "Blood In Blood Out" je klasická thrashmetalová jízda. Jízda přímým spojem po rovné dráze plochou krajinou, pražce ubíhají, čas se vleče a občas se přistihuji při nepozornosti. Skladby alba jsou prostě klasiky z pera Exodus, zabíjí, ale nic navíc nikde necítím. Jen zkostnatělý metal. V okamžicích, kdy se začíná dít něco zajímavého, co by se mohlo nějak rozvinout nebo promítnout do struktury skladby, je vše nakonec překováno v klasickou přímočarou rubanicí. Udržet v hodinové bouři (byť krásné) bdělost na stráži je pro mne nadlidský výkon.

Lehká komprimace nápadů a pár odstřižků by albu přišlo vhod. To že by se Exodus mohli vzdát svých okovů při komponování, ukazuje až cover "Angel Witch", kde i Zetro sestoupí od své cirkulárky k poměrně civilnímu projevu. Doba je těžká a na experimenty nebo umělecký vývoj má volné prostředky jen pár vyvolených.