|
|
||||||||||
Francouzi Gojira a jejich deska, která se při svém vzniku prala s pandemií, rozdělením členů při nahrávání, i s izolací Joea, který se tak pral s těžkou psychickou situací ohledně svého otce. Nová deska měla všechny předpoklady, aby nevznikla vůbec, případně aby se její příchod donekonečna odkládal. Vznikala od roku 2018, což samo o sobě něco dokazuje.
Fortitude je ale nakonec deska, která překvapuje. Není to odkládaný křečovitý materiál, ani kočkopes. Je lehčí, přístupnější, přesto ovlivněna dalším psychickým tlakem na oba bratry, kteří si na minulém počinu prošli smrtí v rodině. Jak byla Magma zatěžkaná a hutná, depresivní a temná, je Fortitude otevřená. Je sice metalovější, výsledný dopad ale není tak silný, jako u minulých desek. Svého posluchače nemá za úkol převálcovat, pouze dostat na svou vlnu. Obohatit metalovou prací, kterou Gojira vždy uměla, ale vedle toho ještě něčím navíc.
Kluci si tentokrát nastavili vysokou metu, u které si nejsem jistý, zda to celé dramaturgicky zvládli. Snaží se možná až o příliš velké věci, podpořené velkými vokálními harmoniemi. To má za následek bohužel i to, že desce zhruba v její polovině začíná docházet dech, který sotva popadne na svém konci. A je to pro mě, jako pro letitého posluchače, zvláštní pocit.
Energie Gojira jako by se snažila působit skrze desku jinak. Tribální rytmy, vlivy folklóru, které se propisují i do metalových vyhrávek. Razance tak ale trpí a kapela se snaží mnohdy trochu křečovitě stát na obou březích. Velké věci, které řeší ve svých textech, se snaží za každou cenu hnát i hudebně, jejich muzika tím ale hodně ztrácí. Vždy se hnali jako mohutný technický deathový kolos, který vynikal svou jedinečností a, řekl bych, francouzským přístupem. Který je v metalu všeobecně ceněn svou osobitostí a šarmem. Chutí experimentovat. Právě to desce nechybí, jen si kluci snaží ukousnout příliš velký krajíc najednou.
Gojira se tak dostává do pozice leadera, tahouna, který je v pozici ovlivňovatele ostatních. Výborným způsobem si ponechávají hutný technický základ, na který roubují vokální projev Joea. Ten se stává desku od desky lepším zpěvákem, co si dovoluje stavět velké harmonie, místo aby se jen schovával za hřmotem metalové laviny. To beru jako jeho velmi dobrý osobní vývoj, který s sebou ale nese i tu horší stránku věci, pěvecký projev se začíná dostávat hodně do popředí a všechno se rozvolňuje a podřizuje. Onen zmíněný dech začne docházet.
Nelze to ale vidět jen z kritické stránky. Kapela exhibuje v detailech, především hra druhého z bratrů, Maria, je impozantní. Každý úder se sklouzne do mírného přechodu, kdy jemu indiánské rytmy této desky dokonale sedí. Stejně jako seděly Igorovi ze Sepultury, která zde zanechává výrazný otisk. Nemohu při poslechu Fortitude nevzpomenout na legendární Roots, nu-metalově znějící desku velikánů, která byla podobně velkým krokem v jejich historii.
Vážím si skladeb jako je Amazonia, kde vkusně roubují folklórní vlivy do svého stylu. Naopak velmi uspává prostředek desky, přičemž v závěru se dostáváme k výborným a hutným skladbám, z nichž nejlépe na tom je závěrečná Grind. Jako by nakonec potřebovali hodně sešlápnout plyn a ukázat se jako ryze technická drtička, kdy na současné časy odkazuje snad jen táhlejší refrén.
Fortitude není vůbec špatná deska. Je to hlavně krok, který je pro kapelu opravdu velký a důležitý. Posouvá její hranice zase o kus dál a je otázkou, jak to ustojí. Personálně asi v pohodě, kluky tohle zjevně baví společně hrát. Cítím tady i nějaký jejich osobní vývoj jako lidí, příklon k velkým otázkám přežití této civilizace. To je ale zároveň možná i jejich slabinou, protože se snaží dokázat hudebně možná až příliš velké věci. A právě to, zda tohle není až moc velké sousto, je zásadní otázkou této desky.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Jirka D. / 25.6.21 16:55odpovědět
Ne, chlapci, zas taková nuda to není. Snažte se trochu, sakryš! Náš Garmfrost se taky snaží...
Bivoj / 24.6.21 16:44odpovědět
Nuda
Kruppe / 24.6.21 15:50odpovědět
Nuda.
Jirka D. / 24.6.21 7:57odpovědět
Dobře popsáno, vnímám to asi podobně a taky trochu rozporuplně. Předchozí album mě baví moc, dodnes, tohle působí jako lehce nejistý krok do neznáma. Na druhou stranu je docela fajn, že kapela nestojí na místě a snaží se někam posouvat ... byť ne vždy se to musí dařit na 100 %.
Ruadek / 24.6.21 8:33odpovědět
Jasný, rozhodně souhlasím. Ten posun rozhodně beru jako velký plus.
Label:Roadrunner
Vydáno:Duben 2021
Žánr:groove / technical metal
Joe Duplantier - zpěv, rytmická kytara, aranže
Mario Duplantier - bicí
Christian Andreu - kytara
Jean-Michel Labadie - baskytara
01. Born for One Thing
02. Amazonia
03. Another World
04. Hold On
05. New Found
06. Fortitude
07. The Chant
08. Sphinx
09. Into The Storm
10. The Trails
11. Grind
Gojira
L´Enfant Sauvage
Gojira
Magma
Brutal Assault 23 (1/2)
8.8. - 11.8.18, Pevnost Josefov
Žrec
Paměti
Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine
Tea Party Revenge Porn
Bloody Lair
Behind The Gates Of Terror
Coal Chamber
Rivals
Unaffected Evolution
Stumps
Headdreamer
Human Frequencies
Perdition Temple
The Tempter's Victorious
Eryn Non Dae.
Meliora
2. prosince proběhne v Potrvá křest nového EP pražské kapely Neuro Bats, které se jmenuje Noble Roses in the Midst of Weeds a poslechnout si ho můžete...
28.11.2023V polovině listopadu vyšla druhá deska domácí thrashmetalové kapely 1000bombs, která debutovala deskou Peace Is Dead v roce 2014. Novinka se jmenuje S...
27.11.2023V neděli v Praze zemřel jeden ze stálých členů Killing Joke, kytarista Kevin Walker zvaný Geordie.
27.11.2023Během října vyšlo nové EP domácí deathmetalové kapely Supreme Conception, které obsahuje sice jedinou, ale zato 12-minutovou skladbu The Post-Humanist...
27.11.2023Debutní album Zbojnický tanec bratislavské thrashové kapely Catastrofy vychází v gramodeskové reedici na labelu Papagájův hlasatel. Poslouchat můžete ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.