|
|
||||||||||
Chlouba tuzemského death metalu Heaving Earth pauzy mezi řadovými nahrávkami nemilosrdně protahuje. Zatímco debut Diabolic Prophecies s neskutečnou dvojkou Denouncing the Holy Throne dělila pětiletá propast, na aktuální novinku Darkness of God si musela fanouškovská základna počkat ještě déle. Kluci se v mezičase věnovali ostatním aktivitám (Supreme Conception, Brutally Deceased nebo Somniate) a střádali nápady pro nejtěžšího ze svých projektů.
Darkness of God vydal stejně jako předchozí desku label Lavadome Productions. Oběma stranám tahle spolupráce evidentně svědčí, proč tedy cokoliv měnit, že. Je dobré zmínit, že se jedná o jedinou věc, která z minulosti zůstala zachována beze změny. Jiný je zvuk, jiná je dynamika projevu, úbytek zuřivých sypaček nelze rovněž přeslechnout. Heaving Earth se vydali na mnohem techničtější cestu, aniž by opustili deathmetalový vesmír. Byť přibylo akustických vyhrávek a pozvolnějšího gradování atmosféry, stále se pohybují v extrému dobarveném parádním growlem.
Rytmicky i kompozičně je album členité. Díky nejednoznačnosti se může zdát nepřístupné a značně složité. Složité samozřejmě je, nepřístupné ale rozhodně ne. Z komplet alba čiší tvořivá zkušenost, hravost a přívětivost. Pánové po strunách a bicích nástrojích běhají jako na závodišti, základem jsou však pořád písničky. Brutální, okořeněné disharmonickým kořením, ale stále dobře rozpoznatelné metalové skladby, na které můžete v klidu zapařit. Tomáš Halama je kytarový mág, kterému porozumět není jednoduché. Musíte se pořádně soustředit, ale při troše snahy jste schopni ponořit se do složitě uchopitelného tvůrčího vesmíru, ve kterém spolu s Martym Meyerem (Marty v sestavě je bez debat terno) malují složité, avšak velice poutavé obrazy.
Devatero nových skladeb není postaveno na strunných a rytmických orgiích. Doplněné o syntezátorové vstupy, úvody a předěly podbarvené akustickými vyhrávkami je dílo dokonale komplexní. Uceleným dojmem působí i díky vokálu, který neuhne ze svého stylu. Tím samozřejmě nenaznačuji, že se je pouhým statickým přívěskem členité muzikální koláže. Zpěvák se svým hlasem rovněž pracuje, tlačí jej do zákoutí, ve kterém mu může být poněkud nekomfortně. Vše v growlu. Bez výkřiků, čistých epizod, sborů atd. Za mě mu patří uznalý potlesk.
Většina posluchačů si samozřejmě bude nejdříve všímat rytmických šíleností nebo technicky famózních kytarových kejklů. Kapela často i díky zvuku působí takřka artově s přesahy do rozličných uměleckých sfér. Pokaždé se samozřejmě vrací do deathového chlívku, kde zuřivě mlátí do koryta hladová a neúprosná. Když nad tím tak přemýšlím, předpokládám, že se tohle přirovnání Heaving Earth nebude líbit. Hehe.
Po celou dobu seznamování se s deskou jsem přemýšlel, zda je možné vypíchnout jeden dva songy, které by vyčnívaly nad zbytkem. O tom tvorba Heaving Earth není a nikdy nebyla. Nicméně při prvních posleších mi v hlavě rezonoval Cardinal Sin. A po delší době tam stále je. Skladba je hodně groovy. Je těžká a vzletná zároveň. Může být i oslím můstkem pro běžnějšího deathového fandu, který se zatoulal do technicky složitého světa, ve kterém hlavní roli nehraje animální brutalita či riffing, ale také promyšlená atmosféra plná melodií, do kterých nelze jen tak zazpívat a které si zapamatujete pouze za bolestného nářku vašeho vědomí.
Heaving Earth měli na čem stavět. Vyrostli už dávno. Na nic však nečekali a šli neúprosně dál po cestě, kde klidně mohou zůstat sami. Jejich muzika není pro každého a jsem zvědavý na ohlasy z celého světa. Protože tuzemské hranice jim nemohou stačit. Darkness of God je jedním z vrcholů letošního roku. Bravo pánové!
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Sarapis / 1.6.22 10:34odpovědět
Tohle je událost. Zní to skvěle bez ohledu na to, co to připomíná. K reminiscenci Ulcerate bych ještě přidal trochu Decrepit Birth, dojem je povýšen konzistentní atmosférou a skvělým zvukem. Zvuk je vlastně důvod, proč mě nebavily jejich předchozí desky, tady je to úplně v pohodě.
-nym / 28.5.22 14:53odpovědět
Se docela divim, že nikde v recenzi nepadla zmínka o Ulcerate (případně Gorguts, Ad Nauseam apod.), protože myslím, že inspirace tam byla zřejmá. Což nesnižuje, že jde o velmi povedenou záležitost - jsem rád, že taková hudba se taky u nás vůbec skládá a hraje - jen je dobré nelakovat, že jde o něco ultra originálního :)
Garmfrost / 30.5.22 10:15odpovědět
O originilatě nikde nic nepíšu. Jen pěju ódu na to, jak je album vymyšlený a nahraný. Zmíněný kapely mám moc rád, ale Heaving Earth mi nepřipadnou jako ti, co opisují. Hrnou to dost po svým. Inspirace jsou zřejmý, ale ne natolik, abych cítil potřebu kteroukoliv vypíchnout. Od toho máme jiný adepty. :)
Franta N. / 3.6.22 12:45odpovědět
Ale no tak. Nehledě na to, že zrovna Ulcerate tam moc neslyším (Gorguts už spíš), tak tyhle kritiky "není to originální, protože to připomíná tu a onu starší kapelu..." jsou po nějakých 40 letech historie extrémního metalu úplně liché. Jakýkoliv death metal nebo příbuzná muzika, bude připomínat několik kapel, co už vznikly. Tebou zmiňovaným Ulcerate zase bylo od začátku jejich dráhy předhazováno, že znějí jako něco mezi Immolation a Gorguts. A takhle bychom mohli mluvit vážně o čemkoliv. Nebo mají zahodit kytary a hrát death metal na klarinet, aby byli víc originální? Prostě v rámci žánrového výraziva jsou nějaké postupy, které fungují, a těch není nekonečně mnoho. Jasně, že se ty kapely vždycky budou vzájemně trochu podobat, pokud nechtějí ujet do nefunkčního nesmyslu.
Label:Lavadome Productions
Vydáno:Květen 2022
Žánr:death metal
Tomáš Halama – kytary
Martin Meyer – kytary
Marek Štembera – zpěv
Tomáš Ledvina – baskytara
host:
Giulio Galati - bicí
1. Violent Gospels (Ordination of the Holy Trinity)
2. Crossing the Great Divide (Prayer to a Crumbling Shrine)
3. Apologetics (Of Failure and Fall)
4. Forever Deceiving Dismal Gods
5. Cardinal Sin
6. The Lord’s Lamentations
7. Earthly Kingdom of God in Ruins
8. Flesh-Ridden Providence
9. Woeful Redemption
Heaving Earth
Denouncing The Holy Throne
Heaving Earth
Temnota boží odkazuje k transformaci víry a naděje
Heaving Earth
Je stále jednodušší něco následovat, než se zastavit a přemýšlet
Skeletal Remains
26.1.15, Praha, Modrá Vopice
Enter The Eternal Fire 2016
22.7. - 23.7.16, Volyně, areál koupaliště
Tortharry, Heaving Earth, Impuritum, Sarcom
18.4.15, Praha // Exit-us
Archgoat
The Luciferian Crown
Mustasch
Thank You for the Demon
Toothgrinder
Phantom Amour
Uriah Heep
Look At Yourself
Dagoba
Post Mortem Nihil Est
Po vynucené koncertní přestávce a doplnění sestavy o rytmickou sekci se na pódia vrací domácí kapela Nocturnal Pestilence, konkrétně na pódium klubu K...
28.3.2023Vydatný tříhodinový rozhovor s Jirkou "Desed" Sedláčkem z Dark Gamballe a Trny & Žiletky v podcastu Noir Talk sledujte ZDE.
28.3.2023V temnou kryptu jako ze starého RPG se na Zelený čtvrtek promění dejvická Klubovna, aby nabídla útočiště fanouškům dungeon synthu, středověku a black ...
27.3.2023Plzeňští Radosta chystají nové album Dvanáctisměna a první singl Operní mistr Bílek už je venku. Video ke skladbě se záběry ze studia sledujte ZDE.
24.3.2023Goregrindová kapela Sick Sinus Syndrome vydává na značce Obscene Productions své druhé album nazvané Sick Sinus Syndrome. K dispozici bude na CD a MC ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.