|
|
||||||||||
Ahoj, Tome. Po sedmi letech přicházíte s novým dlouhohrajícím albem. Když se otočíš za uplynulým časem, jak bys jej zhodnotil? Využil jsi jej přesně tak, jak sis představoval? Na maximum?
Ahoj. Sedm let je objektivně dlouhá pauza mezi deskami, ale čistě pocitově mi to ani nepřijde. Je to dané i věkem kdy ti čas rok od roku plyne rychleji. Osobně se nemám potřebu retrospektivně ohlížet za uplynulým časem, protože za a) nic nezměníš, takže za b) pouze zbytečně ztrácíš čas sentimentálním vzdycháním nad uplynulým životem. Ale pokud k tomu mám něco říct, tak jsem se v mezičase věnoval různým aktivitám, Heaving Earth taky po určitou dobu fungoval jako dvoučlenná kapela… no a potom přišla pandemie a omezení. Takže bych zpětně nic neměnil.
Darkness of God natočila dosti obměněná sestava. Jak novicové (s většinou hraješ i jinde, takže asi pohoda) ovlivnili dění v kapele? Změnil se tvůrčí proces? Je vše v rukou tvých, nebo dostal větší prostor např. Marty, kterého nevyužít by bylo hříchem?
Tvůrčí proces se změnil v tom duchu, že jsem skladby místo s bubeníkem ve zkušebně dával dohromady doma u kompu, kdy živého bubeníka nahradil Easy Drummer. Je to první nahrávka, ke které jsem doma udělal kompletní předprodukce, takže jsem měl jasnou představu, co z aranží funguje a co bude lepší změnit, případně kde je ještě prostor pro nějaké další vrstvení kytar a kde naopak ubrat/zjednodušit. S Martinem jsme na podzim 2017 začali demáčovat první skladby z chystané desky, ale už v té době měl jasno, že se chce podívat do USA, kde na dva roky zakotvil. V době jeho návratu do ČR už bylo všechno nachystané a nahrané bicí, takže se zapojil až do finální fáze. Jinak se skladatelsky moc nezapojuje, ani to po něm nežádám – má dost prostoru v rámci Supreme Conception, v Heaving Earth mu některé linky/náročnější party píšu trochu na tělo, myslím, že nám to takhle vyhovuje.
Bicí party nahrál Giulio Galati z Hideous Divinity. Jak probíhala vaše spolupráce, potkali jste se osobně, nebo nahrál bicí ve svém studiu a vše jste řešili online?
Giulia jsem kontaktoval přes soc sítě, resp. měl sem ho v přátelích na fb, takže komunikace přes messenger. Osobně se známe spíše od vidění, z Hideous Divinity jsem se už předtím osobně znal s kytaristou/skladatelem Francescem. Maximálně nám ulehčily práci demáče/předprodukce, které jsem dělal, takže měl Giulio možnost si poslechnout celé skladby v plných aranžích včetně naprogramovaných bicích. Usnadnili jsme si tak vysvětlování, kde a jaké rytmy použít s tím, že měl jako bubeník samozřejmě určitou interpretační volnost. Bicí nahrál ve známém italském studiu 16th Cellar, kde je z Hideous Divinity zvyklý pracovat.
Potěšila mě informace a výsledná práce Andrey Petucca, který novinku ošetřil mixem a masteringem. Proměnil hodně původní zvuk desky?
Na to je těžké odpovědět, protože žádnou jinou volbu pro mix a master jsme neměli a s hrubým studiovým mixem nelze moc srovnávat. Už ten základní náběr je hodně čistý, dost jsme si dali záležet s nahráváním jednotlivých nástrojů, protože jsme stejně jako na Denouncing nahrávali v základu čtyři kytary, kde ti každá nedohraná nota nebo rytmicky nepřesný frázování okamžitě degraduje celkový zvuk. Spolupráce s Andreou byla dobrá a určitě v tom v budoucnu budeme pokračovat. Má specifické představy o zvuku a je to tak trochu svéráz, kdy odmítá profilovače, pluginy a vše co souvisí s digitálními technologiemi, takže mix byl pure analog a trochu bojoval s triggerovaným zvukem kopáku. Giulio se dušoval, že to sic Stefano ve studiu triggeruje, ale že to bude „natural sounding“ - no nevím, Andrea ten „natural sounding“ kopák označil jako „fake triggered sound“, takže na tom ještě zapracoval. Celkově mu hodně záleží na přirozeném dynamickém zvuku nahrávky, což si myslím hudbě hodně prospělo, stejně jako ubrání gainu na kytarách. Bylo zapotřebí se posunout od toho tlustého „meaty“ soundu minulý desky k čistšímu vzdušnějšímu zvuku
Album zdobí působivé šedivé zákoutí s oběšenci. K tomu všemu příjemně sedí zvolený font písma názvu a vaše logo. Dali jste si s vizuální podobou nahrávky velkou práci. Můžu poprosit o představení umělkyně Sözo Tozö, která obálku vytvořila a Francesca Gemeli, který měl na starosti design? Pracovali dle vašich instrukcí či dostali volné ruce? Jste s výsledkem na sto procent spokojeni?
Volba Sözo Tozö a Francesca Gemeliho je spíš práce Honzy Fastnera, který o obou věděl a se mnou jejich volbu konzultoval. Jinak kříž se zalomenými rameny jako nekonečnými šibenicemi byl můj nápad, co jsem nějakou dobu nosil v hlavě. Dobře koresponduje s názvem desky Temnota boží a světem kdy se proklamované hodnoty jako naděje nebo milosrdenství mohou kdykoliv změnit v beznaděj, opuštěnost a bestialitu. S výsledkem panuje všeobecná spokojenost, cesta k němu nebyla úplně jednoduchá, ale tak to bylo skoro se vším spojeným s touto deskou – bylo zapotřebí více trpělivosti a nepropadat skepsi.
Nové album jste opět vydali pod značkou tuzemského vydavatele Lavadome Productions. Byli jste spokojeni s jeho prací a přístupem, s jakým se chopil předchozí desky, že jste nechtěli řešit změnu a riskovat rozčarování? Přibližte prosím, co pro kapelu vašeho formátu je schopno a ochotno vydavatelství udělat.
S prací Honzy Fastnera ( Lavadome Productions) jsme dost spokojeni. Nejde jen o to, že se s Honzou dlouho známe a dobře spolu vycházíme, ale i o jeho přístup, kdy je pro něj Heaving Earth myslím dost osobní srdeční záležitost a hodně nám a naší hudbě věří. Nebudu tady přibližovat konkrétní částky, ale už jenom z těch jmen, které jsi jmenoval, je jasné, že nepracovali za hubičku – na něčem jsme se jako kapela finančně podíleli, ale většinu nákladů zatáhl Honza. Pochybuji, že by nás nějaký jiný menší metalový label dokázal podpořit lépe a u major labelů si rovněž nedělám iluze, tam můžeš být rád, že jsi jako menší kapela vůbec v katalogu. Samozřejmě v mezičase nějaké nabídky přišly, ale byly buď naprosto nerelevantní, nebo řekněme od konkurence z řad víceméně striktně death metalových zahraničních labelů. S Honzou Fastnerem jsme každopádně domluveni i na další nahrávce, takže v blízkém budoucnu neočekávej změnu.
Název desky je jasný, všeříkající i záludný zároveň. Je možné jej trochu rozvést a tím i nastínit texty? Co jsem vstřebal, předpokládám, že se zaobíráte manipulací, mocí a podobnými legráckami ohledně náboženství a církví vůbec. Jsem mimo, nebo se blížím? Mají podle vás v dnešní době v Evropě a vůbec západním světě, kde víra v lidech mizí, tu moc ovlivňovat dění ve společnosti? Docela mě mrazí, jak přes veškerý vývoj a znalosti se v některých školách je představována evoluce jako jedna z teorií a není výjimkou, že se polemizuje o stáří planety a předcích člověka nehledě na důkazy. Doufám, že jsem nedotkl vašeho cítění.
Manipulace a moc a spojení s nějakými církevními strukturami asi není úplně „leitmotivem“ desky, ale stačí se podívat k našim sousedům do Polska, kde náboženští fundamentalisté prosazují zákony o rouhání, zákaz interrupcí a provádí podobné ideologické zásahy do lidských svobod… a řada našinců tomu tleská, protože „bojujou proti Bruselu, za tradiční rodinu/hodnoty, proti homosexualismu“ apod. Ono myšlení v kontextu dělá spoustě lidí dramatické problémy. Jinak Temnota boží spíš odkazuje k transformaci víry a naděje, které náboženství nabízí, v bezmoc, opuštěnost a beznaděj, ve které se velmi často mění. V určité míře odráží mou neschopnost akceptovat poselství víry a najít v náboženstvích cokoliv pro život substantivního. Asi se málo obávám smrti. Jinak ten dovětek je úplně zbytečný – právo nebýt uražen/dotčen, kterým se ohánějí cancel culture/woke lobotomové, není a nemůže být nadřazeno právu se svobodně vyjádřit. To bychom se mohli dopracovat do stavu, kdy bude každá hlubší myšlenka či analýza „toxická“, protože uráží lidi neschopné samostatně myslet. Takže klidně do nás, my se s tím vyrovnáme.
Hudebně jste oproti předchozí desce ušli dlouhou cestu. Nicméně i přes změnu sestavy, neustálý vývoj zaznamenávám styčné body, díky kterým je rukopis Heaving Earth snadno rozpoznatelný. Čím to podle vás je? Co vás pojí s minulostí a co je naopak naprosto odlišné, jiné?
Tak to je poměrně snadné, stejně jako na minulých deskách jsem hlavním nebo výhradním skladatelem já, takže by měl být poznat určitý rukopis. To říkám zcela bez uzardění. Určitě jsme se o dost posunuli, ať už já jako skladatel a muzikant, tak i zbytek kapely, kdy jsem na desce spolupracoval se špičkovými hráči, a tím nemyslím jenom Martina Mayera nebo Giulia Galatiho, ale i Tomáše Ledvinu, jehož tón, feel a basové linky posunuly nahrávku o další level výš. Basa se v metalu obecně dost podceňuje, ale byl jsem přítomen nahrávání a rozdíl mezi basou nahranou kytaristou a skutečně dobrým basákem se zvládnutou technikou, je propastný.
Když srovnám vaši pozici v dobách vašeho předchozího rozhovoru v našem Echoes, byli jste vlastně takovým ukrytým klenotem. Dnes je situace podstatně jiná. Mluví se o vás, ví se o vás a jste respektováni. Zaznamenali jste vy sami odezvu jak z našich luhů a hájů, ale také ze světa? Nebo by to mohlo být lepší?
Já bych řekl, že nás poslouchá podobná komunita lidí s podobným hudebním vkusem, a to jak tady v ČR, tak i venku. S Denouncing se nám docela povedlo zapsat se na death metalové scéně a musím říct, že nás muzikanti i z větších známějších zahraničních kapel velmi často znají a respektují, což je milé zjištění. Každopádně s novou deskou bychom se chtěli posunout dál. Cítím to jako určitou povinnost vůči labelu, spoluhráčům a obecně lidem, co nám fandí a podporují nás. Když to řeknu sebevědomě, tak si nemyslím, že by v rámci žánru ve světě vznikalo moc podobně laděných, posluchačsky náročnějších, nahrávek. Jinak si ale nedělám iluze, že bychom tady na nějakém „Hurá Metal“ festivalu dvakrát zaujali nebo že by nás znali čtenáři známých metalových inzertních katalogů. Ale to nás fakt netrápí, pro nás je důležitější být celosvětově hudebně relevantní než dvakrát do roka plnit kulturák v Dolních Koberovicích.
Zajímalo by mě, jaký je vztah Heaving Earth ke koncertům? Je v plánu turné na podporu Darkness of God? Je složité se nějak poskládat a vyrazit do světa?
Velmi rádi bychom s deskou odjeli i nějakou šňůru, ale samozřejmě narážíme na problém s bubeníkem. Giulio to určitě nebude, kromě hraní s Hideous Divinity má před sebou i šňůru s Nero Di Marte a do toho studiový džob, takže tam není prostor, aby s námi něco odjel, i kdybychom ho zaplatili. Něco dalšího je v řešení, ale zatím bez výsledku. Pokud by měl někdo zájem to zkusit, tak je samozřejmě vítán, ale v rámci ČR už jsem dost skeptický – s Giuliem jsme nasadili laťku hodně vysoko.
Na začátku roku probleskla facebookovým světem informace, že letos vydáte desku svého dalšího projektu Altars Blaze. Prozraď, v jakém stádiu se album nachází a co může fanda Heaving Earth očekávat?
Deska Altars Ablaze je od loňska nahraná a momentálně se míchá. Očekávej přímočařejší „náser“ v death/blackovým hávu, takovou „nableklejší floridu“ s intenzitou raných nahrávek Angelcorpse a Diabolic. Jinak bych Altars Ablaze nenazval projektem Heaving Earth, z momentální sestavy jsem v Altars jenom já, ale Pavel s Michalem Heavingem prošli, takže chápu spojení a asociaci. Stejně jako spojení s labelem Lavadome prods.
Rýsuje se něco nového nebo se zaměříte na propagaci a podporu alba a na všechno ostatní je zatím moře času? Ptám se zejména proto, zda budeme na další nahrávku čekat tak dlouhou dobu?
Jednoznačnou prioritou je podpora nové desky. V plánu je neřadová nahrávka, kde se ještě s Honzou budeme bavit o formátu. Nahrávka bude obsahovat dvě delší výpravnější skladby posazené spíš v pomalých tempech, jejich kostry už mám napsané, teď se jenom dokopat k dopsání aranží/instrumentací. Rád bych realizoval nějaké (v rámci Heaving Earth) nové postupy, ale zatím nebudu nic víc prozrazovat, ať pak nejsem za blbce, když to neklapne podle představ. Stejně tak bych nerad předjímal release date, ale mohlo by to vyjít poměrně brzy po Darkness of God, abychom navázali a udrželi nějaké „flow“.
Za mě je to vše. Přeji vám s Darkness of God samé úspěchy, ať vám nové dítě dělá pouze radost.
Za mě taky. Díky moc za čas a prostor.
Heaving Earth
Darkness of God
Heaving Earth
Denouncing The Holy Throne
Heaving Earth
Je stále jednodušší něco následovat, než se zastavit a přemýšlet
Enter The Eternal Fire 2016
22.7. - 23.7.16, Volyně, areál koupaliště
Skeletal Remains
26.1.15, Praha, Modrá Vopice
Tortharry, Heaving Earth, Impuritum, Sarcom
18.4.15, Praha // Exit-us
dISHARMONY
Dvě zbloudilé duše ve světě emocí a kontrastů
Evil
Sme nerozlučná dvojica, kde funguje chémia na 120%
Hadem pro mého munga
Dokud se budu mít v hudbě kam posouvat, budu spokojen
Jeden Kmen
Hudba vždycky vypravuje příběhy
Tomáš “Kobdzey” Kašpar
Myslím, že i u nás se věci začínají obracet k lepšímu, směrem ke zdravějšímu zvuku
Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.