Ifing - Against This Weald

IfingAgainst This Weald

Victimer27.2.2015
Posloucháno na: JVC UX-H330, PC
VERDIKT: Vypůjčená norská mytologie došla v balíčku z amerického Michiganu neporušená a dá se s ní v klidu sžít.

Ve chvíli, kdy kousek ode mě naše hravé štěně právě rvalo svém úhlavnímu plyšovému nepříteli srdce z těla, jsem se rozhodl, že by nebylo od věci napravit ještě jeden zapomenutý rest z minulého roku. Trochu se zase pochlubit bojovným duchem, pořádně se nadechnout čerstvého luftu, projít se lesem nebo po břehu řeky a s hrdinstvím sobě vlastním zavzpomínat na staré časy, kdy na naše skutky shlíželi bohové. Právě takové stavy umí navodit americký projekt Ifing a jeho debutová placka "Against This Weald". Dvouhlavá družina samorostů, kterým je lépe v náruči přírody než v náruči manželek, neboť hypotéka ve spoře oděném lesním příbytku z celtoviny není na pořadu dne. A když je jednomu zima, druhý rád pomůže a v Michiganu je rázem tepleji. Bez postranních úmyslů, samozřejmě...

Abychom ovšem spolu s Ifing dosáhli pravého vzrušení, musíme spěchat zpátky do Evropy, přesněji do Norska. Odtud pochází jak jméno kapely, jež má připomenout řeku rozdělující území bohů a obrů, tak celková inspirace severskou mytologií. Album samotné potom přibližuje podstatu jména Ifing, můžeme jej tedy brát jako takový úvod do mýtických příběhů kapely. Stoupni si k řece a všimni si, jakou sílu má její proud, jak prohýbá naše lodě a jak mocně symbolizuje oddělení obou říší.

Hudebně jsme zpět v čase někde mezi odkazy starých Enslaved, Agalloch nebo třeba Windir. Blackmetalová surovost je krocena výraznou epikou a folkovým kořením, voda hlasitě šplouchá, oheň praská a do spacáku proudí první horké prdy právě dojedených fazolí. Ifing vsadili na jednu instrumentální a dvě velkoplošné kompozice, ve kterých věrně zachycují, co zachytit měli a jejich poslání není nijak závadné, ale naopak docela poutavé. Jsou tu okamžiky, které se vám vybaví v souvislosti s některými ze zmiňovaných kapel, ale jsou tu také momenty, jenž zaujmou jistou neotřelostí a zvláštností.

Ifing nás do svých přírodních scenérií teprve lákají, jsou pozorní a dá se od nich leccos vzít, ale pořád jsou to jen hoši fascinování něčím, což už před lety pořešili jiní. Viděno pohledem z druhého břehu řeky, jejich zanícení je velké a životaschopné, někdy dokonce hluboké. Celkově ale působí "Against This Weald" spíš tak, aby věrně následovalo, nikoliv divoce tvořilo a prožívalo něco neobvyklého. Kapku větší originality to do budoucna zřejmě bude chtít, ale nebavme se v tuto chvíli o nějakém vytýkání, podobný způsob fascinace není vůbec na škodu. Tahle debutová deska je velice příjemná záležitost a uvidíme, co ještě řeka přinese.