|
|
||||||||||
Babylón, potažmo celé období sumerské civilizace je bezbřehou inspirací pro mnohé umělce. Tvrdý black / death metal nevyjímaje. Před pár lety tak vznikla další kapela, čerpající témata právě z tohoto období. Jde o švédskou sebranku Irkallian Oracle, která v letošním roce vydala své druhé album s názvem Apollyon. Je to další kus něčeho, co zahýbe dobrou náladou.
Už od prvního kontaktu s deskou je celkem jasné, na kterém bitevním poli se tu budeme pohybovat. Obálku totiž zdobí malba, jejíž autor (David Herrerias) má pro podobné infernální výjevy cit. Vzpomenout můžeme například na předloňské úchvatné dílo Ego Dominus Tuus od amerických Nightbringer. Je to jisté propojení vizuálu se zvukem a především hudbou. Podobné obrázky pak zpravidla bývají jistotou i kvalitní muziky, avšak znáte to o těch výjimkách a pravidlech. Irkallian Oracle jsou naštěstí zářným příkladem takové rovnice a hned s prvními tóny nové desky budete mít jasno.
Album zosobňuje hutný, těžkotonážní zvuk, který se valí a drtí. Těžce podladěné kytary zuří jak bouře a rytmicky nervní bicí pak zase okrášlují hru rituálním cinkotem specifických činelů. Něco podobného můžeme najít třeba u Chaos Echoes, jiné nálady pak hledejme u Portal, ale nezapomínejme, že jde především o vlastní tvorbu. Po celou tu hodinu hrací doby vás Irkallian Oracle nenechají vydechnout. Ono by to vlastně ani nešlo, když si uvědomíme podstatu desky v podobě obskurní invokace. Její průběh je čistě elementární a takřka nadpřirozený. K poslechu chovám určitou úctu a svátost, která je zároveň naplněna poslední skladbou s nekonečnou délkou dvaceti minut. Tehdy vše vyvrcholí v nicotné pulzující ticho. Onen závěr je právě něčím, co vás nakonec rozebere. Dlouhý song dokonaný prázdnotou neustále se vzdalujícího bytí. Je to snad jev smrti? Je to projev nepředstavitelného chaosu? Dráždivé impulsy se v neklidném poslechu jeví jako obyčejné ticho, ale soustředění napoví o jiné podstatě. Prostě síla.
Ano, deska je velice silná, svébytná a vyloženě zlá. To zejména díky již zmíněnému těžkému zvuku a chorobnému vokálu. Je však možné, že prakticky nijaký vývoj desky může na mnohé působit až příliš monotónně a vesměs nezáživně. Určitě je potřeba počítat s jistým opakováním, stejnavou atmosférou a žádným vstupem vnějších vlivů navíc. Tady už ale narážíme na potřeby konkrétního posluchače. Ti, kdož podobné spolky nervních tónů a intenzivně temného black / death metalu mají v oblibě, budou zaručeně spokojeni. Ostatní možná pokývou na pozitiva tajuplné nálady, ale hudebně nepolíbeni půjdou o dům dál. Ale takové vysvětlení snad ani není důležité, zejména tehdy, pokud jste dočetli až sem, z čehož hádám, že vás kapela zajímá.
Stručně lze říci, že Irkallian Oracle natočili dílo plné záhadného sumerského okultismu. Dílo, v němž se odráží leda tak kal a černota universa. Hudba působí rituálně a zároveň lehce disharmonicky a nepřejícně. Autoři se vás totiž snaží dostat do rohu, kde vyděšeni pokorně přijmete styl jejich hry a naplno se oddáte podivnému světu bizarních představ. Tenhle black metal s hrubou pokličkou deathu je zkrátka něčím, co na barevných představách nestojí. Je to čistá mše pro oddané a snad i zaprodané, veselosti a vtípky se tu nenosí. Ačkoliv by jako anekdota mohlo zapůsobit zařazení takové kapely na jakýkoli z tuzemských velko-festivalů. Na takové akci by zkrátka kapela postrádala atmosféru a sílu. Proto se těšme na září, kdy jejich hudbu (snad) náležitě pohostí klub Futurum.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
stupor / 23.5.16 15:38odpovědět
Ešte som sa nestihol nabažiť Grave Ekstasis a už je tu jeho nasledovateľ... GE bol záhrobný rituál, pomaly gradujúci rítus plný obskúrnej sexuality, iniciačného sebapoškodzovania a delirickej transcendencie, no niekde v kúte sa hrôzou triasol človek, ako svedok tohto hriechu voči všetkému čistému, dobrému a usporiadanému. Apollyon je odľudštený. Čo vzdialene človeka pripomína, je len telesná schránka na oltári, ale aj tá zhorí v plameni poznania. Ostane len Ego, čistá vôľa ohýbajúca časopriestor... a hnus. Hnus je to , čo sa rinie z reproduktorov - žiadna hudba o hnuse, ale zhmotnený HNUS. Apollyon nie je výpoveď o ľudskom kontakte s niečim neľudským z iného sveta. Apollyon je pokus niečoho neľudského sa - s pre nás čo NAJPRIJATEĽNEJŠOU formou - skontaktovať s človekom. A výsledok? HNUS! ...som blažený... Jedinou chybičkou je pre mňa nevyvážený mix, kde vám bicie idú roztĺcť lebku, opodiaľ na vás reve splodenec nekropolných bažín a až niekde vzadu kňazi z Irkally na gitarách drásajú črevá mŕtveho boha spletené do strún... No aj tak je to nádhera, HNUS!
Label:Nuclear War Now! Productions
Vydáno:Leden 2016
Žánr:black death metal
Murder Divine
Nightmare Fukk
Transplutonian Afterbirth
Tomb Sun
Mind-Blinding Void
Radiating Abyss
1. Reflections
2. Conjuring the Expulsed
3. Sol
4. Elemental Crucifixion
5. Apollyonic Enstasis
6. At the Graveyard of Gods
Prague Death Mass III
15.9. - 17.9.16, Praha, Futurum
Heaving Earth
Darkness of God
Clarinet Factory
Meadows
V.O.H.
Světlu vstříc
Lost Soul
Atlantis: The New Beginning
Vastum
Inward To Gethsemane
The Afghan Whigs
Do to the Beast
The Men
Drift
Déhà
Decadanse
Pure
Seeds Of Despair
Yello
Toy
Francouzská náladovka Alcest zveřejnila nový singl s názvem Flamme Jumelle, ke kterému vznikl i videoklip. Skladba se objeví na chystaném albu Les Cha...
26.4.2024Nová deska The Way Forward kapely Black Tusk je aktuálně celá k poslechu, klikejte SEM.
24.4.202417. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24. 5. v Praze (Kasárna Karlín) a den ...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.