|
|
||||||||||
Hudební duo Milan Urza a Robert Rajs společně funguje již někdy od konce devadesátých let, kdy stálo u počátků experimentálně-alternativního crossoverového kabaretu První Hoře. A protože je jejich domovská kapela momentálně v (doufejme dočasné) nečinnosti, oživili pánové své vedlejší spolky a vdechli život jejich řadovým debutům. Nejprve došlo k reinkarnaci Urzova Sinuhetu, který posílila talentovaná zpěvačka Barbora Mochowa a jemuž vyšlo roku 2014 úspěšné album "Nocturno". Letos pak dvojice oprášila svůj společný projekt Kaspar Melichar a po osmi letech od EP "Vanitas" si konečně můžeme vychutnat i první dlouhohrající desku "Velká derniéra".
Od šíleného multižánrového pojetí Prvního Hoře přes osobitý a inteligentní pop-rock v podání Sinuhetu se tak dostáváme ke komorně pojatému písničkářskému folku s lehce popovým nádechem. Dvojice si zde většinou vystačí pouze s akustickou kytarou a klavírem, k čemuž Robert jen sem tam přispěje decentně pojatými samply. Aranže jednotlivých skladeb znějí poměrně úsporně (místy by se možná skoro chtělo říci chudě) a instrumentální složka slouží spíše jako nekonfliktní doprovod, než že by na sebe strhávala posluchačovu pozornost. Leckdy se jí ale podaří vybudovat pozoruhodnou atmosféru a efektivně umocnit melancholii, jíž je celý debut prodchnut.
Kaspar Melichar se sice prezentují jako společné "dítě" dvou kamarádů a muzikantů, ve skutečnosti jde ale spíše o sólový projekt Milana Urzy. Právě on totiž složil veškerou hudbu a (tradičně skvělé) texty, na nichž počin z velké části stojí. Sám se navíc ujal i mikrofonu a jeho projev osciluje na pomezí básnického přednesu a zpěvu. Místy se vlastně zdá, že "Velká derniéra" je v podstatě jeho zhudebněnou básnickou sbírkou. Robertova role se víceméně omezila jen na hudební doprovod a dolaďování aranží, nicméně jeho přínos v některých momentech zachraňuje jinak poměrně monotónní vyznění.
Ač je mi jasné, že cílem bylo stvořit nekomplikovanou, komorně působící, možná až lehce intimní nahrávku, což se bezesporu povedlo, chybí mi zde bohužel výraznější hudební nápady a celkově trochu vzruchu. Místo toho zní deska chvílemi poněkud unaveně až unyle a občas se vkrade sebedojímavý patos. Z letargie vytrhnou především skladby Zloděj klavírů, titulní Velká derniéra či Všechno znovu začíná, jimž prospěla především výraznější rytmika, která je znatelně osvěžila.
Hodnotit "Velkou derniéru" je úkol nelehký. Ač upřímně nemohu říct, že by mě debut projektu Kaspar Melichar vyloženě nadchl, nemohu rozhodně hovořit ani o zklamání. V momentě, kdy k desce přistupuji spíše jako ke zhudebněné poezii než jako ke komplexnímu hudebnímu dílu, si její poslech velmi příjemně užívám. Fanoušci Prvního Hoře by nicméně měli být obezřetní, protože pokud budou očekávat obdobnou tvorbu jako u svého oblíbeného seskupení, dostanou téměř pravý opak.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Bertrám / 11.11.17 23:49odpovědět
Teď jsem si tu naší milou desku po hodně dlouhé době pustil a protože mě pojednou tanulo na mysl, co se tak kde píše, jsem zde. Na mě ta deska udělala momentálně dojem ten, až mám pocit, že se jedná (samozřejmě jen z mého hluboce subjektivního pohledu pohledu) o naše zásadní dílo. Nevadí ani negativní reakce zde. Myslím, že je to tak. Na druhou stranu chápu, že poslech si zaslouží výjimečnou chvíli, kdy posluchač má čas na přijetí sdělení. Rozhodně nedoporučuji při poslechu cokoliv jiného dělat. Ta deska je opravdu pomalá.
Jirka D. / 8.7.16 7:41odpovědět
Byl jsem celkem zvědav, jaký dojem v Tobě deska zanechá, protože vím, že První Hoře máš zapsané hodně vysoko (já taky). Po pravdě ve mně Velká derniéra vyvolává podobné pocity ospalosti a klidně půjdu ještě dál, protože podle mě je to velký kopec nudy. Možná je to hodně osobní, možná až intimní album, ale z pohledu fanouška, který si intimity schovává pro svou ženu, tuhle desku v klídku opouštím a rád přenechám jiným.
Label:Kontra Production
Vydáno:Duben 2016
Žánr:folk
Milan Urza - zpěv, kytara
Robert Rajs - piano, samply, létající harfa
host:
Jiří Hes - baskytara
1. Závrať
2. Malíř a Smrt
3. Salome
4. Pád
5. Královna zkázy
6. Zloděj Klavírů
7. Bledá
8. Velká derniéra
9. V hodině mezi psem a vlkem
10. Všechno znovu začíná
11. Onen svět (bonus)
Philm
Fire From The Evening Sun
Piglet
Lava Land (EP)
Bütcher
666 Goats Carry My Chariot
Sons of Apollo
Psychotic Symphony
Adoperta Tenebris
Oblivion: The Forthcoming Ends
Suffering Hour
The Cyclic Reckoning
Deicide
To Hell With God
Fates Warning
Parallels
Lord Mantis
Death Mask
Lurk
Kaldera
Phantom Winter
Into Dark Science
17. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24.5. v Praze (Kasárna Karlín) a den n...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.