|
|
||||||||||
S Kayo Dot není lehké pořízení a nikdy ani nebylo. Pro samé začátky spojené s touto avantgardně vychýlenou formací musíme zpět do minulosti, až k odkazu kapely jiné. K Maudlin Of The Well. S dnes formálně pozastavenou činností kapely jsou Kayo Dot spojeni působením hned několika členů (ve velké míře ex, v současné sestavě figuruje už jen Toby Driver) a naváznost je to víc než logická. Obě kapely totiž za "tak trochu jiného dohledu" týrali metalový chlív a cucali z něj energii, aby do něj z protilehlé strany ládovali druhou mízu. Patřičně pokroucenou. S Maudlin Of The Well mám také spojené brouzdání starými distribučními katalogy Epidemie, popřípadě dalších místních labelů, ve kterých byly desky jako My Fruit PsychoBells... A Seed Combustible, Bath, nebo následující Leaving Your Body Map k sehnání. Když budu citovat jeden z názvů jejich alb, tak ano, tohle byla skutečná avantgardní koupel. A zdaleka ne pro všechny.
Takoví jsou i Kayo Dot. Svobodní, ujetí a mnohdy nepochopitelní. Pokud jsem v předcházejícím odstavci použil ve spojení s metalem čas minulý, bylo to záměrné. Produkci Kayo Dot je třeba rozdělit na období metalové a post metalové. To druhé už trvá pěknou řádku let a patří do něj také novinka. Kapela přičichla k experimentům s elektronikou a jala se ji výrazně podpořit. V jazyku nového alba to znamená podporu se spoustou synťáků. S tunami zvuků a atmosfér...
Abych tady vystupoval jako specialista na tuhle těžce uchopitelnou kapelu, to bych si dost fandil. Náš vztah je založen spíš na prostém šmírování z dálky, než abychom si podávali ruce s každým novým albem a tvářili se jako dobří sousedé. Tak to není. Pokud ale mohu srovnávat, tak to bude s předchozí nahrávkou Coffins on Io. U té šlo především o ten pocit experimentu. Neřekl bych, že je to vymezezné období a nálada, oč na desce běží a kterými by mělo být album symbolizováno. Je to určitý pohled na avantgardu odrážející se z elektronické a gotické hudby, poměrně těžce přístupný (jaké to překvapení) a při špatném nastavení docela ubíjející. Jinak ovšem libůstka.
Novinka je na tom trošku jinak. Hned první poslech dal jasně na srozuměnou, že tentokrát jsou Kayo Dot namočení v samé historii elektroniky a počátečním vlivu tohoto žánru na hudbu jako takovou. Nedá se úplně říci, že by si hráli na praotce Kraftwerk a pomocí nich ventilovali svou analogii na první zapojené kabely elektronických modulů, ale celkově vzato přesně tohle dělají. Jen se neorientují jedním směrem s důrazem na prapůvod. Pod pavučinou nostalgie osmdesátek, ve které je upředena gotická temnota i post punková neurvalost, se jako pára nad hrncem drží prog (synth) rockové hledí, které je zároveň drze válcováno neúprosným množstvím náladových kláves. Tahle syntetická popina vás bude bolet. Právě proto, že do sebe absorbuje další a další vlivy, aniž by se přitom zřekla své hlavní role. Vypečený to přístup.
Je to oříšek a vždycky byl. Nové album Kayo Dot je směsicí novoromatických atmosfér jdoucích proti směru doby i hodinových ručiček běžného hudebního tempařství, takže ze své romantičnosti leccos ztratilo. Kouzlí mnohé přitažlivé momenty, které bez jakéhokoliv respektu v prvním rozpuku utápí a přikrývá další změtí atmosfér. Slyším Roberta Smithe, kterak se po krk ve vodě chytá poslední pavoučí sítě, aby se vyškrábal o kousek výš a sedl si vedle členů Talking Heads, kteří tady stejně jako on vlastně nikdy nebyli. Je to jen pocit. Někdy velmi výrazný, jindy zase s otazníky v očích. Kayo Dot dali díky pěti novým skladbám jasný a srozumitelný vzkaz, že pracovat na daném a snadno definovatelném tématu lze s maximální nejasností. Přitažlivost tím nijak neutrpěla, naopak. Pokud si hovíte v dané muzice a máte chuť nechat si ji servírovat poněkud svéráznější formou, Kayo Dot jsou tu pro vás. A v dobré kvalitě. Já jsem vtažen do děje už nějaký ten týden a musím říct, že mě to hudební odstrkávání těžce stravitelné novoromantiky vážně baví. Pořád víc a víc.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Jarl / 31.7.16 18:59odpovědět
Slabota! Na kapelu takovýho formátu je to slabota. Ale je jasný, že jakákoliv jiná by za podobnou slabotu upsala i duši ježíškovi.
Label:The Flenser
Vydáno:Červen 2016
Žánr:darkwave / experimental
Toby Driver - zpěv, kytara, baskytara, synťáky
Daniel Means - saxofon
Keith Abrams - bicí
Ron Varod - kytara (5)
+ hosté
Sage Riesman - housle
Stacey Winegyn - housle
Bing Minz - housle
Roman Celine - viola
Dabe Wyche - viola
Alexis Travelion - cello
Landen Chelengs - kontrabas
Bree Eng - varhany
Duggan Elston - hammondky
Valentin Dublev - mellotron
Charmane Tressel - skleněná harmonika
Gloria Hattifer - celesta
Bhin Turmes - trumpeta
Ephraim Narata - křídlovka
George Chamdles - rhodes piano
Stelvio Nebulli - perkuse
Guillaume Veltaj - perkuse
1. Amalia's Theme
2. All the Pain in All the Wide World
3. Magnetism
4. Rings of Earth
5. Brittle Urchin
Kayo Dot, Botanist, ?Alos, Nod Nod
16.4.15, Praha / Vila Štvanice
Ex Deo
Caligvla
Zlang Zlut
Zlang Zlut
Khoiba
Khoiba
Oceán
Femme Fatale
The Shadow Lizzards
The Shadow Lizzards
Hate Eternal
Infernus
Winds
The Imaginary Direction Of Time
Sleep
The Sciences
Vypsaná fixa & ZŠ Montessori Pardubice
Planety Malého prince
Anathema
Judgement
2. prosince proběhne v Potrvá křest nového EP pražské kapely Neuro Bats, které se jmenuje Noble Roses in the Midst of Weeds a poslechnout si ho můžete...
28.11.2023V polovině listopadu vyšla druhá deska domácí thrashmetalové kapely 1000bombs, která debutovala deskou Peace Is Dead v roce 2014. Novinka se jmenuje S...
27.11.2023V neděli v Praze zemřel jeden ze stálých členů Killing Joke, kytarista Kevin Walker zvaný Geordie.
27.11.2023Během října vyšlo nové EP domácí deathmetalové kapely Supreme Conception, které obsahuje sice jedinou, ale zato 12-minutovou skladbu The Post-Humanist...
27.11.2023Debutní album Zbojnický tanec bratislavské thrashové kapely Catastrofy vychází v gramodeskové reedici na labelu Papagájův hlasatel. Poslouchat můžete ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.