|
|
||||||||||
Sepsat společnou recenzi obou nových desek kapel KoRn a Slipknot mi přišlo logické v momentě, kdy jsem si uvědomil, že na samostatný text ke každé z nich nemám sílu. Obě navíc vyšly v rozmezí přibližně měsíce, obě představují pokračování kariéry kapel, které pro mě v jisté životní etapě představovaly víc než jen hudbu. A obě jsou do takové míry buďto nezajímavé nebo otravné, že mi přišlo jako mnohem podnětnější postavit je proti sobě a zkusit je v některých momentech konfrontovat.
Nebudu se zde rozepisovat o historii obou formací, protože by to bylo na hodně dlouho - KoRn hrají od roku 1993, mají na kontě třináct desek, Slipknot od roku 1995 a desek mají jen šest. Navíc jsem přesvědčen, že alespoň v základních rysech ji zná každý, respektive v nějaké podobě tyto kapely upravovaly krevní tlak asi každého fanouška metalové muziky. Z mého pohledu ale pokládám za důležité zmínit jednu věc, a to že KoRn pro mě vždy platili za mnohem větší průkopníky a vizionáře, což se jim ne vždy vyplatilo, ale rozhodně jim to v mých očích dodalo na vážnosti a uznání. Přístup Slipknot byl jiný, ale minimálně v začátcích bych jej nijak nezlehčoval, protože těžko budete hledat někoho druhého, komu by se podařilo zaujmout v takové míře jako jim. Zmiňuju to nicméně hlavně proto, že z těchto předpokladů vychází moje očekávání k té které kapele a moje osobní měřítka jsou tím pádem u obou trochu jiná.
Snad proto nebude příliš překvapující konstatování, že ani jedna kapela očekávání nenaplnila, a pokud aspoň přibližně ano, tak s odřenými ušima v případě Slipknot. Jen se nejednalo o očekávání zrovna pozitivní a z toho taky vyplývá jasný závěr - jejich divadlo stalo ještě o něco víc opulentní a kýčovité, než jakým bývalo dříve.
Deska The Nothing představuje KoRn v té nejtradičnější a nejméně překvapivé poloze, která už tu byla ke slyšení mnohokrát, a to i ve výrazně přesvědčivějším provedení. Skladby lze bez obtíží označit jako tuctové, naaranžované do typického zvuku KoRn s poměrně výraznou elektronickou stopou v pozadí. Staví především na melodických a zpěvných refrénech, které se ne vždy daří přirozeně naroubovat na sloky (You’ll Never Find Me), a jejichž účel je jediný - líbit se, neublížit, nechat se zapamatovat. KoRn absolutně rezignovali na jakýkoliv progres, jakoukoliv složitější formu svého vyjádření a předkládají očekávatelnou a neinvenční kolekci písniček zabalených do moderní produkce, ale vnitřně zcela prázdných. Kladem zůstává fakt, že celou desku lze bez potíží poslouchat od začátku do konce - album jakkoliv neuráží, místy docela baví, ale jakýkoliv přesah za hranice všednosti mu chybí.
Vedle toho Slipknot protáhli svůj nový materiál na víc jak hodinovou stopáž (opět) a v jednom sledu je album We Are Not Your Kind téměř k nepřežití. Důvodem není ani tak jeho délka jako snaha kapely podlézt co nejširšímu spektru posluchačů, naoko se tvářit jako ta nejtvrdší sebranka na světě, ale v důsledku servírovat opulentně přeslazené kusy útočící na první signální víc, než by bylo milé komukoliv, kdo tuhle kapelu sleduje od počátků. Typickou pěstí mezi oči jsou chorály v druhé skladbě Unsainted, které by ještě před několika roky u této kapely nečekal snad nikdo, stejně tak refrény v Nero Forte nebo v Critical Darling, které vysloveně bolí. Problémem je i přearanžovaná produkce, která se v některých ohledech blíží zvuku současných Machine Head a v důsledku působí stejně nafoukaně a nesympaticky. Slipknot dneška nejsou vůbec zlí, i když by takoví rádi byli, jsou jen dobře nalíčené divadlo pro masy a těm podřizují všechno. Bohužel.
Ostatně tohle mají obě desky naprosto společné - urputnou snahu se zalíbit a hlavně nepředložit nic, co by mohlo současné fanoušky zaskočit, překvapit nebo nakrknout. Obě kapely beze zbytku plní zadání a poptávku nadřazují uměleckým ambicím. Ty po pravdě ani v nejmenší míře nečekám u Slipknot a možná proto mě jejich deska ničím nepřekvapuje, snad jen snahou se ještě víc rozkročit mezi oba póly - hnusný a provokativní vizuál na jedné straně, konfrontovaný metalovým popíkem na straně druhé (A Liar’s Funeral). V případě KoRn jsem čekal víc, protože (jak jsem psal výše) u této kapely jsou vyšší nároky na místě a je škoda, že zůstalo jen u nich. Slipknot desky jako je tato vydávat musí, protože jejich popularita stojí a padá právě s tímto přístupem, ale KoRn si podle mě můžou (a v důsledku musí) dovolit jít dál a zkusit něco vymyslet. Což se nestalo a je to škoda.
P.S.: Pokud potřebujete doplnit hodnocení, tak KoRn a jejich The Notning 55 % a Slipknot s We Are Not Your Kind 35 %. Slabota.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Wagi / 15.10.19 17:09odpovědět
Korn se vykrádají od "Issues" , tam už se nikdy nestane nic jiného :)))) A Slipknot prostě střední proud znamená největší vatu no, je to nenáročné a rychlé
Jirka D. / 16.10.19 7:06odpovědět
Nemyslím si, že by se KoRn vykrádali už od Issues, některá alba znamenala krok jinam - hodně jiná byla See You on the Other Side, i eponym z roku 2007. A samozřejmě The Path of Totality, i když ta mi svého času nesedla ani dost málo. Ty ostatní jsou ale více nebo méně recyklace, to souhlas.
Ruadek / 15.10.19 9:28odpovědět
Tak tady velmi nerad souhlasím, ale je to přesně tak. U Sklipknot mě to až tak nesere, u Korn ale jo.
Label:RoadRunner
Vydáno:Září 2019
Žánr:nu metal / alt metal
KoRn
Jonathan Davis – zpěv, dudy
James "Munky" Shaffer – kytara
Brian "Head" Welch – kytara
Reginald "Fieldy" Arvizu – baskytara
Ray Luzier – bicí
hosté:
Guilherme Coelho – programming
Nathan Davis – programming
Tiago Nuñez – programming
Jules Venturini – programming
1. The End Begins
2. Cold
3. You´ll Never Find Me
4. The Darkness is Revealing
5. Idiosyncrasy
6. The Seduction Of Indulgence
7. Finally Free
8. Can You Hear Me
9. The Ringmaster
10. Gravity Of Discomfort
11. H@rd3r
12. This Loss
13. Surrender To Failure
Slipknot
(#8) Corey Taylor – zpěv
(#7) Mick Thomson – kytara
(#4) Jim Root – kytara
Alessandro Venturella – baskytara
Jay Weinberg – bicí
(#6) Shawn "Clown" Crahan – perkuse, doprovodné zpěvy
(#0) Sid Wilson – turntables, klávesy
(#5) Craig "133" Jones – samply, media, klávesy
hosté:
Angel City Chorale – chorály (2)
Kat Primetau – doprovodný zpěv (4)
1. Insert Coin
2. Unsainted
3. Birth Of The Cruel
4. Death Because Of Death
5. Nero Forte
6. Critical Darling
7. Liar´s Funeral
8. Red Flag
9. What´s Next
10. Spiders
11. Orphan
12. My Pain
13. Not Long For This World
14. Solway Firth
Korn
The Serenity of Suffering
Korn
Issues
Korn
The Paradigm Shift
Aerodrome festival 2016
15.6.16, Praha - Tipsport aréna
Forndom
Faþir
Impetuous Ritual
Iniquitous Barbarik Synthesis
Urarv
Substratum
X,Y,Z
The Right Way Of... (EP)
Doodseskader
Year Two
Lingua Mortis Orchestra
LMO
Portal
Avow
Kapela YBCA zveřejnila videoklip ke skladbě Švédi, kterou najdete na jejich letošním albu Brno Robstars - ke shlédnutí ZDE. Naši recenzi zmíněné desky...
5.10.2024Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.