|
|
||||||||||
Přes jejich nespornou pracovitost jsem měl s jejich hudbou někdy akutní problémy, nebyl jsem s to proniknout a pochopit. Byl to takový poslechový bordel pro vyvolené. Avšak teď přichází dáma v modrém neboli nové album s podivným názvem Porous Resonance Abyss, které mě svými naprosto odlišnými tvary umění strhává do hladových hlubin vlastních útrob.
Máme co do činění se čtyřmi dlouhými skladbami, jejichž název se odlišuje pouze číslicí. Jinak všechny nesou stejné jméno jako celé album. Krallice se v nich prokazují coby pružné améby schopné roztodivných pohybů a manévrů. Od počátku budují silnou atmosféru, ale její vrtochy jsou zajímavé a nevypočitatelné. Trochu to vypadá, že se rozhodli využít všeho, co se během jejich kariéry naskytlo a udělali z toho takový lexikon hudební magie. Doposud jsem je měl zafixovány jako tvůrce složitých a někdy těžko uchopitelných konstruktů, ovšem tady se dozvídáme hodně o síle jednoduchého motivu obohaceného drobným detailem. Avšak kdo se bojí, že technické složitosti vyprchaly zcela, bojí se zbytečně. Hned první skladba se ukazuje jako mnohotvarý mechanismus, instrumentální hymnus plný temného ambientu, jemuž metal zatím jen hrozí za plotem. Nečekaně levný zvuk vesmírných kláves a efektů nadnáší tíživou náladu a posluchač zoufale čeká, kdy to teda přijde.
Prozradím, že v druhé kapitole. Tady se podoba blackových Krallice rozpíjí a nabírá kontury progresivního death metalu, který je neustále atakován fantaskní symfonikou. Divoké kytarové rifování se prolíná filmovým soundtrackem přistání na Měsíci. Vesmírná tématika téhle desky je mimořádná a vůbec k tomu nejsou potřeba slova. Je to fakt podivné, vlastně už musíme být zvyklí, nálada kolísá jako na horské dráze, ale zážitek je to silný. Dojem neskutečna graduje v momentě, kdy se tichem začne rozléhat ulverovské zvukové novátorství, to jsem ochoten popřít veškerý systém a propadnout chaosu. Stejné nadšení pokračuje uvnitř třetí propasti, která opět sahá ke klávesové poetice lidové školy umění. Jakoby jste vypustili Limbonic Art a do toho řezali divokou notu něčeho mezi blackem a death metalem. Souhra elektronického elementu a metalu, jemných momentů a brutálních pasáží tady dostává netušený smysl a srážka nelidských galaxií s matérií technického black metalu se nejeví jako ten nejhorší způsob zániku homo metalus.
I tak je příjemné album zakončit nějak citlivě. Závěrečný song je snový, ambientní kus, kterému sluší pozvolné odevzdání vlády kytarovým melodiím. Člověka ani nenapadá hledat vokální projev, tak dokonale instrumentální vyznění štymuje s konceptem alba. Skromný chrapot, který je slyšet ve druhém a třetím dějství, je spíš zvukovým podivínstvím než čímkoliv jiným.
Při zachování složitosti a nezbytných atributů kapely je album Porous Resonance Abyss nesmírně návykové a skoro dokonalé. Možná je to správným nastavením zrcadel v jednotlivých propastech, která nám podávají plánovaný obraz. Někoho může oslovit disharmonické šílenství na způsob Blut Aus Nord, jiný ocení podivné zvukové experimenty připomínající Ulver nebo Ephel Duath. Když se pak do šíleného, dřevního mumraje přidají symfonické linky jako vytažené z budoáru Dimmu Borgir, máme tu koláž toho nejlepšího, co dům dal. Největším kumštem pak je všechno správně propojit, navázat a rozjet, aby nic nevrzalo. Hrozba v podobě dominantní orchestrální nástrahy byla zadušena v zárodku a stala se jen poslušným soudruhem sloužícím celku. Krallice to zvládli a já se klaním, co mi záda dovolí.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Hathenter
Vydáno:Květen 2023
Žánr:black/death/ambient
Mick Barr - zpěv, basa
Colin Marston - kytara, klávesy
Nicholas McMaster - zpěv, kytara
Lev Weinstein - bicí
1. Porous Resonance Abyss I
2. Porous Resonance Abyss II
3. Porous Resonance Abyss III
4. Porous Resonance Abyss IIII
Krallice
Demonic Wealth
Krallice
Years Past Matter
Black Star Riders
The Killer Instinct
Lento
Anxiety Despair Languish
Impious Baptism
Wrath of the Apex Predator
Falls of Rauros
Believe in No Coming Shore
Deranged
Deeds of Ruthless Violence
Myrath
Legacy
Koldbrann
Vertigo
Playgrounded
The Death of Death
Plebeian Grandstand
False Highs, True Lows
V pátek 8. listopadu vychází death metalovým legendám Massacre u Agonia Records nové album Necrolution. Komplet celé si ho můžete pustit na TOMHLE odk...
5.11.2024Dvojice kanadských kapel Miserere Luminis a Givre se představí 13.11. v pražské Modré Vopici a 14.11. v brněnském Unleaded Coffee.
2.11.2024Blind Ruler Cursed Land je projekt Willhelma Grasslicha a spojuje v sobě ethno ambient, neofolk, martial industrial a world music, což nám 23. listopa...
31.10.2024Metalová kapela Welicoruss hledá novou krev na pozici kytaristy a basáka. Pokud to pro vás zní zajímavě, pište na TENTO mail.
31.10.2024Domácí metalové duo Ánni zveřejnilo svůj nový singl, který je tematicky věnovaný islandské přírodě. Sklada se jmenuje Echoes (děkujeme) a v podobě vid...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.