|
|
||||||||||
Náhled na Mastodon má nejspíš každý nastavený podle toho, v jaký moment tuhle kapelu zachytil. Asi jinak se na ně bude dívat někdo, kdo s nimi začínal u desek Leviathan (2004), Blood Mountain (2006) a vrcholil společně s Crack The Sky (2009), a jiný přístup bude mít ten, kdo svou zkušenost zahájil společně s The Hunter (2011) a pak pokračoval výletem kolem slunce a s písečným císařem. Byť z následujícího textu asi bude docela dobře zřejmé, kde leží těžiště mých osobních priorit, přece jen bych se nerad uchyloval k jednoduchému hodnocení „lepší před x horší po“, případně naopak. Mastodon a jejich vývoj v čase je poměrně unikátní příběh, který dle mého nelze soudit prostým černo-bílým přístupem a když si člověk uvědomí, co všechno tahle kapela zvládla za 22 let svého fungování, není na místě nic jiného než uznání a pokora.
V pořadí osmé album Hushed and Grim vyšlo loni v říjnu a pomalu mu táhne na jeden rok, což se může zdát příliš dlouhá doba na to se o něm vyjadřovat, ale v tomto případě jsem si to protáhl zcela záměrně. Tehdy na podzim jsem si ho pouštěl hodně, ale na chuť v tom smyslu, že by nabízelo nějaké vyloženě labužnické hudební hody, jsem mu přijít nedokázal. Dal jsem čas jemu i sobě, uložil ho k ledu, hlavu přemazal dalším kvantem nové i staré muziky a aktuálně se k němu vrátil. A nic. Tedy alespoň nic velkolepého.
Mastodon podle toho, jak je slyším já, pokračují dál ve zjednodušování své hudby, dál rozevírají náruč mnohem širší základně fanoušků, jsou čitelnější, písničkovější, víc rockoví než metaloví a jestli se ještě ze setrvačnosti u jejich žánru uvádí přívlastek progresivní, myslím, že je na čase ho odstranit. Na jednu stranu to může vypadat jako kritika, ale na stranu druhou to může (a možná musí) být zcela přirozený vývoj a směr, jehož základy položila deska The Hunter a ty další jej dál prohlubovaly a rozvíjely. Nutno dodat, že i rockovější polohu Mastodon zvládali skvěle a s nadhledem, s jejich typickou samozřejmostí propojující složitost s hravostí, s přirozenou melodičností na podkladě složité rytmiky a skvělé souhry obou kytar.
V podstatě to samé by se dalo napsat o aktuální desce, která používá všechny známé a vyzkoušené zbraně a od prvních vteřin z nich pálí ostrými hlava nehlava. Úžasně chaotické bicí, kytary na steroidech a přitom celek vypadá jako jednoduchá písnička o životě. V tomhle jsou Mastodon skvělí a patří k malé menšině kapel, které dokáží technicky vytříbenou hrou nezastínit jasnou a uchopitelnou hudební myšlenku a tu pak prodat dál. Kdo chce, může v tom hledat pouze skvěle napsaný song pro oddech a může být nadmíru spokojen. A kdo chce víc, může jít do hloubky a začít rozebírat. Příležitostí najde dost.
Jenže vedle toho, že Mastodon naprosto přirozeně ctí svoje vlastní kořeny a suverénně servírují nápadité hudební a instrumentační menu, na mnoha místech z toho menu odstraňují nejzajímavější ingredience a celek zjednodušují na oběd o dvou chodech. Jednoduché zpěvné pasáže s poněkud triviální hudební myšlenkou (Skeleton of Splendor) nabývají na stále větší intenzitě a jeden by mohl nabýt pocitu, že jich je místy až příliš. Začátek desky tomuto přístupu zdatně odolává, ale i tak už ve skladbě The Crux lze najít pasáže, které ukazují Mastodon zjednodušené do rozměru unylého love-songu. Není to přes míru, zavčas se zase zvedne vítr a opře se do plachet energií nadopované skladby, a kdyby zůstalo jen u jednoho dvou případů, bylo by všechno v nejlepším pořádku. Jenže nezůstane.
Mastodon mnohem víc sází na přístupnost a snadnou vstřebatelnost, na jasnou formu sdělení a to, že pod tím schovávají obrovský kus práce, se oceňuje se z pohledu fanouška Crack the Sky stále složitěji. Sickle and Peace je skladba kostrbatá a v závěru nezáživná, Teardrinker až příliš vlezlá a závěr desky neukočírovaný a dlouhý až hanba. Při bližším pohledu se na desce až příliš mnoho času cílí na první signální a to, že by jiné kapely za něco podobného upsaly duši ďáblu, v případě Mastodon není polehčující okolnost. Samozřejmě nelze neslyšet, že i v těch nejvlezlejších pasážích je pořád nadopována obrovská spousta hudebních nápadů, ale přes všechnu skladatelskou samozřejmost se člověk neumí ubránit pocitu, že Mastodon podlézají až příliš. A že až příliš natahují samotnou desku, která při svém hracím čase dokáže solidně unavit.
Ke zvuku desky se vyjádřím jen stručně - nahrávku jsem si nekoupil a poslouchal ji pouze přes počítač na sluchátka, což je do jisté míry limitující, ale současně jsem přesvědčen o tom, že pořízením originálního nosiče jakéhokoliv formátu se na tom moc nezmění. Zvuk je jedním slovem napresovaný. Soustředěně se poslouchá těžko a naprosto přesně jej vystihuje pasáž z textu druhé skladby – I feel the pressure, protože přesně tak se celý poslech cítím. Na čtyři týpky je výsledek neskutečný tlak a vydržet jej celých 86 minut (sic!) je úkol pro mnohem odolnější posluchače, než jsem já. Netvrdím, že v minulosti Mastodon tomu někdy bylo líp (nebylo), stejně tak netvrdím, že je to úplná tragédie (od toho máme Baroness), ale jsem přesvědčen o tom, že prostoru pro zlepšení je strašně moc. Vzhledem k tomu, jak se v poslední době alespoň mírně začínají věci ohledně dynamiky zvuku posouvat k lepšímu, mají Mastodon hodně co dohánět.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Reprise Records
Vydáno:Říjen 2021
Žánr:rock / metal
Brann Dailor - bicí, zpěv
Brent Hinds - kytara, zpěv
Bill Kelliher - kytara
Troy Sanders - baskytara, zpěv
hosté:
Kevin Fox - violoncello (15)
Jody Sanders - lesní roh (11)
João Nogueira - klávesy
Dave Witte - perkuse (10)
Rich Doucette - sarangi (10)
Kim Thayil - sólová kytara (11)
Marcus King - sólová kytara (5)
Drew Jurecka - housle, viola (15)
Darby Rose Tapley - zpěv (3)
1. Pain With An Anchor
2. The Crux
3. Sickle And Peace
4. More Than I Could Chew
5. The Beast
6. Skeleton Of Splendor
7. Teardrinker
8. Pushing The Tides
9. Peace And Tranquility
10. Dagger
11. Had It All
12. Savage Lands
13. Gobblers Of Dregs
14. Eyes Of Serpents
15. Gigantium
Mastodon
Once More 'Round the Sun
Mastodon
Emperor Of Sand
Mastodon
The Hunter
King Keporkak
Detachment
Iced Earth
Incorruptible
Cemetary
Black Vanity
King Parrot
Holed Up in the Lair (EP)
The Pooh
Eyes Scream In Cream
OSI
Blood
Dominhate
Emissaries of Morning (EP)
The Cinematic Orchestra
To Believe
Kapela YBCA zveřejnila videoklip ke skladbě Švédi, kterou najdete na jejich letošním albu Brno Robstars - ke shlédnutí ZDE. Naši recenzi zmíněné desky...
5.10.2024Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.