|
|
||||||||||
První setkání s Messenger bylo jednoznačné - jde o hudbu, která by se měla vyslechnout, neb patří bez debat do ranku pozoruhodných. Mnoho prog retro rockerů se dnes a včera snaží o podobné, ale rozlišit jedny od druhých je nelidská dřina, která skončí zapomněním průměrných a zbytečných. Ne, tento osud nelze přiřknout londýnským Messenger. Druhý albový pokus se štítkem Threnodies je jasně dospělým albem umělců, kteří se našli a vědí, co chtějí říct. Mačkají pradávný psychedelický rock po svém, vtloukají do něj třísky post rocku, zamačkávají špony metalu a nebojí se být zároveň moderní až elektroničtí a všeobjímající. Na podpatku dokáží opsat několik stylových oblouků a slepit je do několika taktů, tak smysluplně, že nezbývá nic jiného, než si je zapamatovat.
Slovutnější soubory, které se hřejí v přízni kritiky i posluchačů mi nesmějí mít za zlé, ale v porovnání s Messenger zní jako suší akademikové a exhibující tlučhubové, omílající prázdná témata v pivnici nevalného piva na čepu a oslepujícího dýmu v prostoru. Messenger zní naprosto jasnozřivě čistě a netratí své vize umění za předstíranou maskou aristokratické nadřazenosti. Umějí zlehka navodit decentní atmosféru, aby ji postupně odstřelovali přesně vyvrtanými dávkami exploziva. Čarují líbezně a mažou med kolem úst, dokud vás neklidnými prvky neznejistí. Umění nenudit a tvářet skladbu pěkně za studena bez zahřívacích formulek, vytváří zajímavý konglomerát, kde se pojí rock s elektronikou, klávesami a klavírem na konečnou energetickou erupci. Ta odvaluje hudební hmoty k psychedelickým nížinám. Vše přirozeně, s nadhledem a hráčskou bravurou.
Messenger není jen zahloubaný a tichý stroj. Umějí mást a svést pradávné mágy, aby jim dobrovolně pomohli zhmotnit kouzla z 60. a 70. let, kdy vše poprvé vybujelo. Plasticky tvárná rozmanitá zvukomalebnost spolu s nesmlouvavým rytmickým maršem ženou rychlejší skladby či momenty do koryta hybné, dynamicky se pohybující hmoty. Ta nenechá nic lehce sebratelného na březích bez povšimnutí a vše strhává s sebou, nebo alespoň zanechá nevábný povlak. Neurvalost a na ni navazovaná uhrančivá krása v oparu bují volně prostorem nahrávky. Messenger útočí jako zakladatelé z Birminghamu a zklidní se švihem rákosky na klidné hošíky studující architekturu. Zpomalení a psychedelické rozjímání navozuje nejedny ikony britské scény. Pánové se nebojí být zasnění a jemně decentní, avšak v žádném případě nejsou toporní, natož nudní nebo naoko zahloubaní. Vše je uvěřitelné a k cíli vždy splétají více cest. Dotýkají se nesměle nebes, pulzují, hladí, konejší a křičí.
Občas se může jevit, že trpělivě budované klidné úvodníky skladeb jsou kontraproduktivní, ale prozatím se jim daří být kreativní a nenudit. Bez ztráty kvalitního dojmu umí doputovat stupňovaným tlakem a jistou dávkou hravosti a závažnosti zároveň k vrcholům v každé písni. Postupně se nadechují, aby časem explodovali a ukázali záda mnoha souborům, především rozmělněným Coheed and Cambria, kteří vedle Messenger vypadají jako malí uličníci. Britové mají rozmanitý arzenál výrazů a bez okolků nás ukolébají do snu, kde nám odehrají okultní rockovou scénu plnou stylových propriet, jen šikovně oprášených a zamaskovaných do reálií.
S Threnodies je možno podniknout nejeden trip do počátku 70. let, kdy byl hard rock u vesla a pozornosti mas. Jen ti smělejší ho přetvářejí k obrazu svému a nikoliv médií, nebo dle očekávání úspěchu z unifikované produkce. Messenger pevně ovíjí svým jemným předivem, na které nabalují starodávné prvky. Finální povrchový obal zajišťuje už papír s odlesky blyštivé líbivé psychedelie a rocku všemožných přívlastků, jenž je pojištěn pečetí z ozvěn Pink Floyd. Z ní se jeden raduje a druhý posluchač tahá protestní cedule s nápisem plagiát.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:InsideOut Music
Vydáno:Duben 2016
Žánr:psychedelic art / post rock
Khaled Lowe - kytara, zpěv
Barnaby Maddick - kytara, zpěv
Jaime Gomez Arellano - bicí, perkuse
Dan Knight - kytara, klávesy
James Leach - baskytara
1. Calyx
2. Oracles of War
3. Balearic Blue
4. Celestial Spheres
5. Nocturne
6. Pareidolia
7. Crown of Ashes
8. Song Slowly Song
Sumac
The Deal
Àrsaidh
Roots
Mord’A’Stigmata
Like Ants And Snakes
Abigorum
Exaltatus Mechanism
Dead Can Dance
Dionysus
Headspace
All That You Fear Is Gone
Wij
Dziwidło
Voidhanger
Dark Days of the Soul
One Morning Left
Panda Loves Penguin Vol.2
Ell
Sweetest Nightmare
Ahab
The Coral Tombs
Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
1.10.2024Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.