|
|
||||||||||
Moonspell budu uznávat do konce života. Nemusím milovat celou jejich diskografii, ale i tak pro mě zůstanou už navždy průkopníky, originálním seskupením ze země, která zrovna nechrastí metalovým harampádím. Co kdysi začalo ostrou hrou s "vlky", prošlo dlouhým vývojem, který obrousil hrany a udělal z kapely vpravdě kolos s monumentálním dopadem na fanoušky. Nikdo nikdy nenatočí nic podobného jako Irregilious nebo Antidote, která osobně řadím ke klenotům jejich práce. Taktéž Memorial je skvělé.
V jednom okamžiku se moje cesta od kapely silně odklonila, dvojalbum Alpha Noir / Omega White do mě nedokázalo zaseknout pověstný dráp, i když tvrdší Alfa zpětně není špatná. Extinct mě neoslovilo vůbec. Problém nebyl v kvalitě, asi nikdo nepochybuje, že Moonspell nemohou padnout pod pomyslnou čáru ponoru. Ale cítil jsem duševní odcizení. Ve skladbách jsem nemohl najít to, co tam dřív bylo, jakoby vykrádaly samy sebe z marnosti. Neseděla mi ani určitá bombastičnost a hluková mlha, která mi poslech znepříjemňovala. Možná jsem ale také sám něco zaspal. Co naplat, je tu rok 21 a s ním album Hermitage, které vše v dobré obrací. Poustevny a její obyvatelé mě vždy fascinovali.
Z alba je cítit vyzrálost snoubící se s ústupem zatvrzelosti a nekompromisní společnosti temnoty. Snaha vidět krásu v úpadku, pohlédnout do nadčasových témat přesahujících člověka dostává nový odstín. Moonspell už jsou strejcové, nejen Fernando se pomalu blíží k padesátce, a to už leckomu může tuhnout úsměv. Smrt náhle není jen téma pro skladbu, tu kosu už můžeme zahlédnout. Zatím v bezpečné vzdálenosti, ale je tam a ztrácí podobu abstraktního čehosi. Asi proto v sobě Hermitage nese příjemné zklidnění, které kapele sluší a bylo by hříchem považovat je za vyžilost či ztrátu nadšení. Převaha agresivního výrazu už není tím nejdůležitějším, což dokazují jemnější stránky temného veličenstva, které dostaly mnohem větší prostor. Sametově hluboký vokál obklopují bohatě nařasené melodie, kterým nevadí občasný návrat řvavého barda s originálním naladěním hlasivek. Fernandův hrubohlas se nevypařil docela, což je dobrá zpráva a jedna z jistot, které neumírají. Hermitage zdařile řeže do masa a kapelmajstr ví přesně kdy si má nasadit masku hladového vlka cítícího krev. Šálivé kouzlo však lépe vyniká v uvolněných pasážích. Jsme svědky kolosálních melodií, ať už v podobě všudypřítomného komparzu vymakaných staveb tónů, nebo nádherných sól, která jsou čistá a tak nevinná. Což je protimluv, protože Moonspell jsou poskvrněni stínem hereze v jejich temné minulosti.
Všiml jsem si několika výjimečných rysů, které z Hermitage dělají nadmíru zajímavé dobrodružství. Zatímco první dvě skladby bez odmlouvání zapadnou do všeobecných představ o tom, co Moonspell hrají a v titulní skladbě můžeme zase jednou najít spřízněný postup jako u našich Root, píseň Solitarian se těmto předpokladům vymyká. Může být ztělesněním jemné duše alba. Její zahleděná atmosféra mi celkem snadno vyvolala vzpomínku na Pink Floyd, i když klávesy svojí barvou odkazují spíš k historickému vřídlu kapely. Kytary vrní tak akorát, aby balancovaly na pomezí metalu a uvolněného rocku, ve kterém se Moonspell evidentně cítí dobře. Jde o skvělou písničku, která kapelu ukazuje v příjemně civilním světle. Některé její pasáže však právem budí pozornost a vyvolávají otázky. V All Or Nothing na vás dýchne atmosféra, kterou byste našli spíš u nějaké stoner kapely, která to ráda zpomaleně. Je skvělá, ale není to vlčí klasika. Ukazuje proměnlivou tvář génia, napůl zvíře napůl člověk, co obalamutí tě. Přesto je příjemně snadné se s kapelou ztotožnit a přijmout její vrtochy skryté v moři známých triků.
I přes určitá překvapení album zůstává věrné klasickým znakům vlčí družiny. Hlubokou poetikou prodchnuté refrény dělají ze skladeb silné hity. Takovou Entitlement jen těžko dostávám z hlavy, stačí jedno kolo sloka-refrén a jsem v pasti. Opakovaně žasnu, jak se dá z mála udělat hodně. Čeho si pak obzvlášť cením a co naopak bude řada lidí postrádat, je skoro naprostá absence sborových zpěvů. Tuhle věc fakt nemám rád a nejen u Moonspell. Nemilým důkazem je třeba album 1755, které se u mě moc netočí. Hermitage očekávaně vyšlo v několika verzích. Krom CD už standardně na vinylu a taky na kazetě. Majitele asfaltových placek a limitovaných verzí CD potěší závěrečná tečka v podobě coveru skladby Darkness In Paradise od Candlemass. Ta symbolicky dotváří podobu Moonspell jako pomyslný most mezi gotikou, doomem a tvrdšími žánry. Hermitage coby další kapitola téhle portugalské ikony dává na srozuměnou, že zdaleka nepadlo poslední slovo. Důrazněji to říct nejde.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Garfield / 17.4.21 19:00odpovědět
Proč autor tak nesnáší sbory? Chápu, že sbory jsou trochu klišé, ale proč to odmítat tak paušálně? Třeba u Rotting Christ mi sbory sedí.
Jirka D. / 17.4.21 12:26odpovědět
Já si to budu muset ještě asi poslechnout ... dal jsem tomu dva nepozorné poslechy a nechal být.
Garmfrost / 17.4.21 11:12odpovědět
Já to mám s Moonspell na střídačku. Jedna deska mě baví hodně, druhá míň. Předchozí řadovka mě neoslovila, ale Hermitage hraje přesně podle mého gusta. Mám raději jemnější, rockovější tvář portugalských vlkodlaků. Tato deska jde opět příjemně do hloubek filosofie a duchovna spolu s nevtíravými melodiemi a Fernandovým barytonovým zpěvem tak, jak kdysi na Sin nebo Darkness and Hope.
Victimer / 16.4.21 15:46odpovědět
Ty jo, mě to baví. To jsem nečekal, Moonspell jsem dávno poslal k ledu, ale tahle jejich poloha je fajn.
Label:Napalm Records
Vydáno:Únor 2021
Žánr:dark metal
Pedro Paixão - klávesy
Fernando Ribeiro - zpěv
Ricardo Amorim - kytara
Aires Pereira - basa
Hugo Ribeiro - bicí
1. The Greater Good
2. Common Prayers
3. All or Nothing
4. Hermitage
5. Entitlement
6. Solitarian
7. The Hermit Saints
8. Apophthegmata
9. Without Rule
10. City Quitter (Outro)
11. Darkness in Paradise (Candlemass cover)
Moonspell
Extinct
Moonspell
The Butterfly Effect
Moonspell
Alpha Noir / Omega White
Cryptoriana World Tour 2018
19.1.18, Ostrava, Garage Club
Impious Baptism
Wrath of the Apex Predator
Korn
The Path of Totality
Fates Warning
Parallels
něco něco
Třetí
T.O.M.B.
Thin the Veil
Thorns Of Grief
Anthems To My Remains
Vlčie Maky
Horehronie
V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
11.1.2025Progresivně techničtí deathers Sadist vydají 7. března pod značkou Agonia Records své nové album nazvané Something To Pierce. Už nyní si můžete pustit...
10.1.2025Na značce MetalGate vyjde kniha Daniela Lakea nazvaná USBM: Revoluce identity v americkém black metalu, která v deseti kapitolách a na prostoru více j...
10.1.202535 let od vydání kazetového dema Není se kam skrýt kapely V.A.R. se na značce Pařát dočká tato nahrávka CD reedice ve formátu digipaku. Obsahem bude r...
9.1.20257. února vyjde nová deska Amidst the Runs citlivých duší SAOR a aktuálně na ni láká zveřejněný videoklip ke skladbě The Sylvan Embrace s hostující Ell...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.