|
|
||||||||||
Tachovští Neurotic Machinery se řadí již od svého debutu "Catalept" mezi nepočetný zástup opravdu nadějných českých metalových kapel. Druhé album "Opsialgia" a následující EP "Exi(s)t" navíc jasně naznačily, že pánové nehodlají přešlapovat na místě a snaží se ve své tvorbě pokaždé posunout dál a něčím ji obohatit. Což ostatně docela přesvědčivě dokazují i svou novinkou "Causality Principle".
Ta vyšla po delší pauze, která byla zapříčiněna především personálními změnami, v nichž jsem měl zpočátku trochu zmatek. Jde především o podivné rošády na pěveckých postech. Seskupení totiž opustil zpěvák Ondra, jehož excelentní growling zdobil předešlé počiny a na stránkách se objevila informace, že jeho místo při nahrávání zaujme blíže nespecifikovaný Honza. Mezitím však Honza od kapely odešel a Ondra se zase vrátil, takže jeho hlas nakonec na aktuální desce nechybí. Aby toho nebylo málo, v mezičase se přidal ještě druhý zpěvák Miroslav Lazorka, který si nakonec většinu prostoru "uloupil" pro sebe, ale o tom později…
Po hudební stránce došlo rozhodně k výraznému posunu vpřed. Technicky pojaté death/thrashové výrazivo částečně ustoupilo do pozadí a prostor dostávají progresivně rockové prvky či post-metalové vlivy. Novinka je díky tomu mnohem kontrastnější a opět nepostrádá ani zajímavé atmosféricky laděné pasáže. Celková pestrost je vkusně umocněna i hostujícím saxofonistou či trumpetistou a poměrně výrazný prostor dostaly i syntezátory, kterých se zhostil kytarista Michal. Současná tvář kapely rozhodně nenudí, působí zase o něco osobitějším, instrumentálně vyzrálejším a skladatelsky nápaditějším dojmem. V tomto směru je opravdu radost vývoj "neurotické mašinérie" sledovat.
Skoro by se chtělo jásat, že pánové užuž atakují samotnou špičku tuzemské tvrdé scény, nicméně tento dojem z mého pohledu kazí především zpěv. Abych nebyl chápán špatně, na albu dochází k téměř opulentním pěveckým hodům. Hostují zde koneckonců dva tenoristé, jedna sopranistka a dva sbory a nutno podotknout, že výkony všech jsou velmi osvěžující a jejich vklad příznivé dojmy z novinky ještě umocňuje. U Ondrova parádního murmuru mám problém jen s tím, že se zde nachází poměrně sporadicky a tím se dostáváme k tušenému vyústění. Za nejkratší konec řetězu totiž dle mého soudu tahá pěvecký novic Míra, na jehož výkonu celá deska stojí i padá. V extrémnějších pasážích působí protivně uštěkaným dojmem, ty melodické zas kromě tuctového podání s absencí jakéhokoliv charismatu dráždí nepříliš dobrou výslovností, nevelkým hlasovým rozsahem a místy i nepříjemným odérem vesnické zábavovky. Tím bych nerad snažení kapely nějak degradoval, ale tak to zkrátka slyším. Dokonce věřím tomu, že se najde pár "tancovačkových" spolků, které mají za mikrofonem zajímavějšího vokalistu.
Neurotic Machinery sice hudebně velmi zajímavě a poutavě zrají, vaz jim ale zlomily pěvecké rošády. Dosavadní řvoun Ondra není téměř slyšet a druhý zpěvák Míra sráží jinak mimořádně povedenou desku o notný kus dolů, jakkoliv to může znít tvrdě. Celkem rozumím potřebě kapely posunout se dál a zpestřit svou tvorbu melodičtěji laděným projevem a zároveň chápu, že v našich končinách rozhodně nerostou skvělí vokalisté na stromech. Vyřešit to ale angažováním v tomto směru stěží průměrné posily, se jeví jako polovičaté řešení. Tím nechci nijak napadat svého jmenovce Míru, určitě se velmi snažil a desce dal vše. Někdy ale ani to bohužel nestačí… Škoda!
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Milan "Bhut" Snopek / 10.3.16 8:22odpovědět
Já bych si dovolil vypíchnout obal desky. Autorem je slovenský fotograf Ruun, který si takto pohrál se svou fotografií. Jde o snímek kaple (která je ve více než žalostném stavu) na malém Bohnickém hřbitově, nedaleko známé léčebny. Ruce ve tvaru stromů jsou pak výplodem autorových pocitů z tohoto místa. Faktem je, že statné velké stromy po bocích vchodu kaple tam skutečně jsou. Celkově lze o hřbitově mluvit jako o jedinečném a unikátním místě v ČR, už jen kvůli povaze zde pochovaných lidí (pacienti, bezvěrci, sebevrazi apod.) Detaily tu ale rozepisovat nebudu, koho to zajímá, může se objednat na komentovanou noční prohlídku, či si počíst na internetu, kde je informací celá řada.
Label:vlastní náklad
Vydáno:Prosinec 2015
Žánr:progressive / post-metal / rock
Miroslav Lazorka - zpěv
Ondra Uhlíř - zpěv
Michal Šedivý - kytary, syntezátory
Aleš Haník - kytary
Aleš Honl - baskytara
Martin Bárta - bicí
hosté:
Jakub Uhlík - baskytara
Michal Panocha - saxofon
Ondřej Záborský - trumpeta
Marcela Vránová - zpěv
Antonín Kuželka - tenor
Pavel Faschingbauer - tenor
Eva Machová - soprán
Dětský sbor Seven - sborový zpěv
Ženský sbor Louskáček - sborový zpěv
1. Equilibrium 4.2
2. Man Who Wasn't Here
3. Infinity
4. Adrift
5. The Apallic Syndrome
6. Proza(i)c Night
7. Descend (Deeper and Deeper)
8. All of Us
9. Schizoid Witness
Neurotic Machinery
A Loathsome Aberration
Neurotic Machinery
Nocturnal Misery
Jakub Uhlík
Celý Neurotic team a lidé okolo zase pokročili dále...
Neurotic Machinery
Jsme na sebe jako psi
Dead End Festival 5
29.11.13, České Budějovice, KD Gerbera
Satan Klaus Fest 2013
26.12.13, Volyně, KD Na Nové
Chrome Division
Infernal Rock Eternal
Avulsed
Ritual Zombi
Machine Head
Catharsis
Semai
136199
Soviet Soviet
Endless
Francouzská metalová kapela The Old Dead Tree podle všeho ještě stále není dead a aktuálně o sobě dává vědět novým songem Terrified, ke kterému vznikl...
5.6.2023Konečná pořadí v jednotlivých kategoriích ceny hudebních nadšenců Břitva jsou od včerejška známá, jejich přehled najdete ZDE.
4.6.2023A Tribute to Legends (Pocta legendám) je zbrusu nový song známých tuzemských hudebníků a je věnovaný padlým kamarádům české scény. K poslechu ZDE.
2.6.2023Projekt Abbé, za kterým stojí Jan Hamerský, právě vydává novou desku Hraj si a shoř! Ta bude k dispozici digitálně (bandcamp) a na kazetě, bližší info...
2.6.2023... proběhne tuto neděli 4. června v pořadu Hard & Heavy na rádiu Beat, a to pod taktovkou Petra Korála. Detaily jsou k dispozici ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.