|
|
||||||||||
Mladá francouzská blackmetalová kapela Obsidyen musela během svého krátkého života řešit nejeden personální problém, byť zrovna smrt baskytaristy a skladatele Dreye při dopravní nehodě není z událostí, které si člověk volí dobrovolně. Jeho rukopis se podle všeho na novou desku ještě dostal, ale její vydání na zcela novém vydavatelství Drowning in Chaos Records už sleduje z druhé strany řeky; snad je spokojen. Kromě baskytary kapela v roce 2022 vystřídala i bubeníka, a tak oproti debutu Antediluvian Scriptum (2020) došlo ke změně poloviny sestavy v podobě kompletní rytmické sekce.
V čem naopak ke změně nedošlo, je tematické směřování kapely, které v osobě zpěváka a kytaristy Omegy pátrá ve starých mytologiích, náboženstvích a kultech starověku, které se pak snaží převést do hudební roviny. Zatímco první deska ještě vymetala všemožná zákoutí staré Mezopotámie, vzpomínala na sumerské kultury, starozákonní příběhy i legendy o Atlantidě, novinka už svůj fokus zužuje. Konkrétně jde o první část plánované trilogie věnující se Kultu hada (Cult of the Serpent) napříč celým světem, přičemž její aktuální první část v podobě desky Litany of Iah se odehrává ve starověkém Egyptě. Ostatně už podle obálky lze tušit cosi z věku velkých faraónů.
Není proto překvapení, že úvodní skladba Ceux qui viennent d’en haut, cosi na způsob intra, má rozměr jakési mše, rituálu, kde dominantu tvoří chorály a tajuplná atmosféra čehosi mysteriózního. Naopak překvapením může být další průběh desky, který se až na drobné detaily (šeptané pasáže v titulní skladbě) přesahům mimo standardní metalové řemeslo vyhýbá a člověk neznalý tématu alba by pravděpodobně směrem k Egyptu svůj pohled neupíral. Místy se vrací ženské chorály v podání hostující zpěvačky jménem Völva (nic dalšího nezjištěno), místy lze zaslechnout takové lehce orientální vlivy (úvod An Ancient Age), ale těžiště a jádro alba je black metal postavený na kytarových stěnách, poměrně svižném tempu a Omegově lehce nakřáplém hlasovém projevu. Pro milovníky přesných definic a jasných pořádků bych se vůbec nebál použít řazení k post-black metalu, k němuž se album Litany of Iah hlásíasi nejvíc.
Kromě kytarových stěn by dalším žánrově-podpůrným argumentem mohla být délka skladeb, jichž má nahrávka všehovšudy pět, ale svým rozsahem od sedmi do jedenácti minut představují epicky rozsáhlé a výpravné kompozice. Navzdory faktu, že kapela netrpí přílišnou odvahou ohledně variability aranží a ani sklonem k experimentování či jiným druhům umělecké svobody, celá deska je docela dobře poslouchatelná a kvalitativně vyrovnaná. Pravda, žádné další hudební obzory neotvírá, při náhodném poslechu různých úseků alba se asi ztratíte a těžko identifikujete jednotlivé skladby, ale jako celek funguje jak dobře promazané soukolí a nezadrhává se. Otřepaná fráze o dobře odvedeném řemesle je na místě zcela právem.
Mezi ty méně příjemné stránky nahrávky patří její zvuk, u něhož se ve studiu při masteringu nešetřilo a výsledek hodně utrpěl. Nezřídka lze zaslechnout oříznuté a roszypané pasáže, které ve výrazném metalovém zvuku často třeba i splynou, ale důvod obdobného přístupu k úvodnímu intru je pro mě záhadou; tam je to slyšet hodně (poděkujmež Haunting Studios). Celkově ale nahrávka díky tomuto přístupu k masteru působí poměrně únavným a vyčerpávajícím dojmem, což na poslechové pohodě moc nepřidá. V ostatních ohledech jde ale o důstojný a muzikantsky suverénní materiál.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Drowning in Chaos Records
Vydáno:Listopad 2023
Žánr:(post) black metal
Kharon - kytara
Omega - zpěv, kytara
Damian - bicí
Svart - baskytara
host:
Völva - ženský zpěv
1. Ceux qui viennent d'en-haut
2. Litany of Iah
3. An Ancient Age
4. The Passenger of Nout
5. The Eternal Confinement
6. Apophis
Ordo Inferus
Invictus et Aeternus
Saade
Guide to Happy Living
Ketha
#!%16.7 (EP)
In Vain
Aenigma
Dead to a Dying World
Elegy
The Committee
Memorandum Occultus
Dogma Inc.
Blacksun Flowers
Cadaver
...In Pains
Tzompantli
Tlazcaltiliztli
Wayfarer
American Gothic
Dødheimsgard
A Umbra Omega
Jak už jsme oznámili dříve, na MetalGate právě vychází další knižní titul, který se po řadě blackmetalových tentokrát věnuje death metalu a grindcoru....
2.5.2024Pathology zveřejnili klip ke skladbě Psychotronic Abominations z připravované řadovky Unholy Descent, která vyjde 17. května u Agonia Records.
2.5.2024October Tide natočili klip ke skladbě Unprecedented Aggression z loňské řadovky The Cancer Pledge (naše recenze)
1.5.2024Floridští rouhači vydali koncem dubna nové album nazvané Banished By Sin. Obsahuje dvanáct skladeb znějících jako ten správný chlív.
1.5.2024Tradiční festival folklórní hudby Antitrend ročník 2024 se opětovně v Žabčicích u Brna odehraje v sobotu 29. června. Startovat se bude v pravé poledne...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.