|
|
||||||||||

Už na čtvrté desce „Antithesis“ kapela předvedla, že může ubrat plyn, ale zároveň si ponechat svou intenzivní působivost. S následujícím albem „Entity“ ale nastala změna. Jakkoliv není třeba mít ve většině případů o skladatelském přínosu zpěváků v kapelách jako Origin iluze, s odchodem původního zpěváka Jamese Leeho a příchodem novice Jasona Keysera se v kapele něco zlomilo. Origin začali znít nevyrovnaně až roztříštěně. Jedno jestli šlo o stopáž skladeb, jejich feeling či kvalitu samotných nápadů. Prostor najednou dostaly skladby, které jen tak zaštěkaly bez toho, aniž by kously či způsobily nějaký hlubší vjem.
Na „Omnipresent“ v tomto směru Origin pokračují o něco kompaktněji než na „Entity“, ale nápady přesto působí poněkud mělce. Řekněme, že si kapela svůj kreativní výstup hodně rutinně ulehčuje. Celkově lze album „Omnipresent“ vnímat ve třech hlavních rovinách:
První rovinu představuje klasická, extrémní tvář Origin. Jde o první čtyři regulérní skladby alba. Už během nich lze zaznamenat sklony k využívání buď jednoduchých struktur (slyš minutová Thrall:Fulcrum:Apex) nebo Fetusovsky chytlavých groove riffů a postupů v The Absurdity of What I Am. Nevadilo by, že kapela už nechce vše hrotit do extrémních otáček, ale výsledek prostě nezní oproti minulosti stoprocentně přesvědčivě.
Do druhé roviny náleží tři krátké instrumentálky (Permanence – Continuum – Obsolescence). Správně vše odlehčují, ale zároveň svou vesmírnou atmosférou dodávají albu nádech zajímavosti.
Třetí rovinou jsou skladby, které vratký potenciál předešlých dvou rovin v podstatě ničí. Při poslechu Source Of Icon O (jediným pozitivem je zde nafrázování názvu skladby do hudby) a zejména Redistribution Of Filth se ocitáte někde na párty, v kotli „tancujících“ grind freaks. Místy až hloupé vokální linky, milionkrát ohrané riffy, totální, bezcharakterní klišé struktury skladeb jsou k uzoufání.
Stranou těchto tří rovin balancují skladby Unattainable Zero a Malthusian Collapse, v nichž Origin lapají v rámci stávajícího materiálu relativně zdárně po dechu za použití středních, chytlavých temp. Objeví se i zajímavější riffy a bicí linky (Malthusian Collapse). Opět nelze nezmínit album „Antithesis“, kde kapela ukázala, že by to mohlo jít mnohem lépe. Závěrečná skladba The Indiscriminate je dalším takovým dynamitem bez rozbušky. Krom trochu disonantně načernalého, Belphegorovského (!) odéru se od času 1:48, kdy kytary Dimebagovsky zakvílí na zteč, nic neděje. Deska spěje ke konci jako koncert, kde muzikanti buší se stupňující se dramatičností do svých nástrojů a vám připadá, že budou chtít show takhle lacině gradovat ještě další hodinu...
Origin mají můj plný respekt, jelikož extrémní metal posunuli svým svojským pojetím o kus dál a na albech „Informis Infinitas, Inhumanitas“, „Echoes of Decimation“ a „Antithesis“ předvedli neopakovatelná jatka. Nicméně musím konstatovat, že s posledními dvěma deskami začínají trochu chaoticky lapat po dechu. Právo na slabší chvilky a nějaké to hledání bezesporu mají, nic to však nemění na neuspořádanosti a místy až jalové povrchnosti nynější tvorby. Jakoby si už nechtěli s hudbou příliš lámat hlavy. Po vkladu, který zanechali na zmíněných albech, se nelze tomuto přístupu úplně divit, ale předstírat, že se vlastně nic neděje, by bylo alibistické. Snad s další deskou Origin naleznou jasnější směr, který nyní hledají a hudba bude znít opět jako celistvě nesmlouvavý celek. Ať klidně dostanou prostor pomalejší, jednodušší, ale promyšlené riffy, potažmo skladby, a vše může tmelit atmosféra podobná instrumentálkám z „Omnipresent“. Prostě cokoliv, jen už žádné břitké grindové hoblovačky nebo lehce nad jednu minutu jdoucí slepé projektily, které popravdě nemají potenciál obohatit projev Origin čímkoliv zajímavým. Snad tedy příště?!
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Maro / 4.8.14 13:45odpovědět
Pre mňa osobne je tento nový album opäť výborný - na úrovni.
Label:Agonia Rec. (EU) / Nuclear Blast (USA)
Vydáno:Červenec 2014
Žánr:technical death / grind
Paul Ryan - kytary, zpěv
Jason Keyser - zpěv
Mike Flores - basa, zpěv
John Longstreth - bicí
1. All Things Dead
2. Thrall:Fulcrum:Apex
3. Permanence
4. Manifest Desolate
5. The Absurdity of What I Am
6. Source of Icon O
7. Continuum
8. Unattainable Zero
9. Redistribution of Filth
10. Obsolescence
11. Malthusian Collapse
12. The Indiscriminate

Origin
Unparalleled Universe

Origin
Chaosmos

Zmarłym
Wielkie zanikanie

Pandra Vox
Windswept

Mörkhimmel
Ostří Černé Kosy Zní

Front Line Assembly
Echoes

Mord’A’Stigmata
Hope

Enslaved
Axioma Ethica Odini

Wolves in the Throne Room
Diadem Of 12 Stars

Wrekmeister Harmonies
The Alone Rush

Dying Fetus
Make Them Beg For Death
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.