|
|
||||||||||
Dostala se mi do ruky nová deska Oxbow a s ní hromada povídání o tom, jak moc skvělá je to kapela. Když jsem potom začal hledat na internetu souvislosti, vyskakovala na mě přesně ta správná jména – Hydra Head Records, experimental rock, Neurot Recordings, společné hraní s Neurosis, Shellac, Michaelem Girou, The Melvins a podobně. Pár menších článků s jejich jménem najdete i u nás na Echoes, byť recenzi ani jednu, a i v nich se o této čtveřici píše s jakousi posvátnou úctou a uznáním. Budiž. Ve svém důsledku to ve mně vzbudilo především zvědavost a očekávání, protože i když jsem to ještě nenapsal přímo, z předchozího je jasné, že Oxbow jsem zatím vesele ignoroval. Historicky jsem je jako kapelu, jméno a pojem čímsi jako periferním zrakem vnímal, ale nikdy jsem nezatoužil vědět a slyšet víc a na bližší průzkum to nikdy nedopadlo. Což se změnilo s jejich novou deskou, která vyšla jako jejich první na Ipecac Recordings (takže další správné jméno).
A aby těch správných jmen nebylo ještě málo, první pohled na obal ve vás – pevně doufám – vyvolá jaké asociace? Tik tak, tik tak, tik tak... Samozřejmě asociace k Sumac a jejich desce What One Becomes z roku 2016 (ZDE), a tedy k Aaronu Turnerovi, který si udělal velké jméno především v ISIS, aby teď intenzivně pracoval na jeho devastaci právě v Sumac. A nejde jen o nějaké asociace, Aaron Turner je skutečně autorem onoho motivu na obalu, k tomu si přidejte Joea Chiccarelliho jako hlavního zvukového inženýra a potom takovou řádku hostů, že svatí na orloji jsou proti tomu malá skupinka důchodců na zájezdu. Našlápnuto by tedy bylo. Jak to dopadlo?
Za mě střídavě oblačno. Předně, pokud jsem snad měl nějaká velká očekávání ohledně zajímavé experimentálně rockové kapely, musel jsem je velmi rychle zažehnat. Nic mnoho experimentálního se neděje a fragmenty jako v závěru skladby Lovely Murk nebo poslední skladby Gunwale jsou spíš pro ostudu. Těžiště hudby je někde v noise rocku, a to především v úvodu desky, který ale nijak zvlášť nezaujme, pokud má člověk naposloucháno ... namátkou Fugazi, Shellac, pro mě překvapivě odkazy na Mudhoney nebo Dinosaur Jr. V raných devadesátkách by se to jmenovalo grunge a nikdo by z toho žádnou velkou vědu nedělal, byť ve zvuku Oxbow jsou aranžérsky přimíchány ingredience navíc, o tom se přít nechci. Jenže ten rozkvílený kytarový základ a rozháraný hlasový projev tuhle produkci jasně kotví právě do této doby a za mě nihil novi sub sole.
Docela zajímavý vývoj ovšem přichází s třetí skladbou Lovely Murk, která najíždí na takovou melancholickou, sentimentální nótu a je to poloha, která albu vydrží poměrně dlouho. Ostatně právě v tomto nastavení přichází za mě asi nejzajímavější skladba 1000 Hours, jejíž tíživá, posmutnělá atmosféra má velkou sílu a přesvědčivost. V ní kapela ještě zvládá ukočírovat ten sentiment ve snesitelné míře (těsně, ale zvládá), což se později už tak úspěšně nedaří, a právě tam za mě deska ztrácí nejvíc bodů. Postupně se totiž album víc a víc propadá do jakéhosi smutnění, nad kterým zní andělsky posazené chorály a Niko Wenner se víc a víc snaží zpívat osudově jako Nick Cave (All Gone). A v ten moment všechny moje vnitřní záchranné mechanismy spouští alarm, v případě skladby Million Dollar Weekend alarm nejvyššího stupně.
Při vší snaze mi zhruba od poloviny deska přestává do značné míry rezonovat a velmi pravděpodobně mezi námi dochází k nějakému zásadnímu nepochopení hlubší povahy. Kombinace syrového kytarového základu s hlubokým emočním zanícením hlavního zpěváka, se zmíněnými chorály a se slyšitelně přepáleným zvukem (bože, ty bicí...) vytváří pro moje uši jakýsi nesourodý koktejl, na jehož frekvenční hladinu se neumím úplně napojit. Závěr desky v podobě nesnesitelné skladby neskladby Gunwale a podivného kočkopsa The Second Talk, který je takovým křížencem Aerosmith a Shellac (haha, zkuste to..), už jde mimo mě naprosto zcela.
Jak z toho ven? Za mě docela těžko, protože vedle několika zajímavých a poslouchatelných momentů hlavně ve své první polovině deska nabízí i směs přepísknutých emocí, snahy znít jak alternativní (ale hluboce promyšlená, na to bacha) garážovka, a do opozice k tomu servíruje aranžérsky vyšperkované chorály a další řádku hostů, které by každá správná garážovka nechala čekat před garáží. A to všechno s přehuleným zvukem, který při poslechu na sluchátka vysloveně bolí. Za mě zmatek, a tak trochu snobárna.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Ipecac Recordings
Vydáno:Červenec 2023
Žánr:alt / noise rock
Dan Adams - baskytara
Greg Davis - bicí
Eugene S. Robinson - zpěv
Niko Wenner - kytara, piano, orchestrace
hosté:
Lingua Ignota - zpěv (3)
Roger Joseph Manning Jr. - zpěv (4)
Joe Chiccarelli - klávesy
+ sbor
+ řada dalších
1. Dead Ahead
2. Icy White & Crystalline
3. Lovely Murk
4. 1000 Hours
5. All Gone
6. The Night the Room Started Burning
7. " "
8. Million Dollar Weekend
9. The Second Talk
10.Gunwale
Sumac, Oxbow, Inter Arma
20.4.17, Praha, Futurum
Shogun Tokugawa
Y3ARS
Fuath
I
Nadja
Queller
Edain
Rephrased
Gary Numan
Savage (Songs from a Broken World)
Den Saakaldte
Pesten som tar over
Oranssi Pazuzu
Mestarin kynsi
Portico
Living Fields
Endless
If the Universe Is the Answer...
Seeds Of Iblis
The Black Quran (EP)
Na lebelu Dead Maggoty Productions vychází bilanční kazetový komplet Forgotten Silence nazvaný Arte-faktum-XXX, který obsahuje materiál ze všech šesti...
12.9.20245. října se ve Žďáru nad Sázavou v klubu Hanuman (znáte jako Batyskaf) odehraje 21. ročník oslavy extrémní hudby Krátký, rychlý a hlasitý, který se po...
10.9.202421. září se v plzeňském klubu Parlament odehraje společný koncert německých Infestus a domácích Mallephyr. Zahraniční hosté přivezou svou novou desku ...
9.9.2024Poslední nahrávka Skylor od Dying Passion doputovala do černých oběžných drážek. Detaily ohledně edice vydané pod patronací Magick Disk Musick čtěte n...
8.9.2024Norští pochmurní deathers Shaamiroth vydají 31. října u W.T.C. Productions své třetí album Devildom.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.