Perfecitizen - Corten

PerfecitizenCorten

Bhut28.8.2015
Zdroj: CD / promo od vydavatele / # L'C018
VERDIKT: Odpálená puma, která svou tlakovou vlnou likviduje a uzemňuje. Nejeden chřtán zůstane dokořán. Technicky vyspělá, grindově divoká a perfektně mazaná deska je na světě. Nese název Corten a i přes svou krátkou stopáž dokáže utřít hubu konkurenci.

Odpouštět je lidské a hezké. Proto Perfecitizen odpouštím, že jejich druhá deska Corten má celkovou délku nějakých třiadvacet minut. Totiž zažitým standardem pro tzv. dlouhohrající album je minimální délka o dvě minuty delší. To že je na desce celkem šest songů, je tomu přímo úměrně odpovídající. Ale buďme rádi za ty dary, protože muzika téhle kapely, která rozčísla tuzemské vody vynikajícím debutem Through, je opravdu parádní. Hlad se ozýval již dlouho a vlaštovky mé ucho naprosto míjely. Teprve letos přišel čas, kdy kapela konečně řízla do živého.

Skupinu poznáte hned z kraje. Typický zvuk bicích byl specifickým ukazatelem už u Alienation Mental (těleso, z jehož popela Perfecitizen povstali), aktuálně se jen nenápadně navazuje na výtečný a pečlivý zvuk. Ten je totiž dobře čitelný a dává skvělý prostor všem nástrojům, jejichž projev se v prvním poslechu může jevit jako jednoduchá rubanice, jenže zkušené ucho zachytí hromadu nápadů, kudrlin, zvratů, zkrátka samé barvité momenty. Neuvěřitelně energické jsou bicí, hemží se to u nich stop-starty a jeden plíšek armády činelů se v klidu nedokáže dohoupat. Umem chobotnice se jezdí po hmatníku kytary, která namísto obyčejných riffů pálí jeden ostrý výpad za druhým, jež je vzápětí střídán mohutnou injekcí hutných tónů. Pozadu není ani zpěv, který zde funguje jako výtečný nástroj plný agrese a vzteku, stejně jako hlubokého growling bažinatého tvora.

Minulý odstavec dává tušit, že k technickému death metalu nebude mít kapela daleko; a je to tušení vpravdě správné. O progresi řeč sice není, ale v určitých momentech jsem si celkem jasně vzpomněl na zapomenutou legendu Akercocke. Jinde se to zas hrne ve slušném grindcorovém rytmu, který jistě ocení fanoušci kolosu Nasum. Od každého trochu, od každého tak akorát a máme tu desku, která se v roční bilanci tuzemských počinů zajisté ocitne na nějaké vysoké příčce. Slova nejspíš troufalá, avšak nikoli zavádějící. Nevěříte? Tak to zkuste. Věřím, že tohle album vás posadí. Je z něj totiž neuvěřitelně cítit množství energie, preciznosti a zároveň střídmosti. Hlad je zažehnán.