|
|
||||||||||
// ... uctívej kámen jako šaman, zahalen rouškou žehnej skalám a lesním rohem slepuj rozklížený doom metal. Chovej se jako šílenec, ale zároveň nedopusť, aby se tvé umění stalo samoúčelnou uchylárnou ... //
Pylar jsou přesně takoví. Hrají doom, co doomem vlastně ani není. Hrnou husté riffy, do kterých žhne ostré jižní slunce, a které jsou neustále prolívány experimenty, z nichž ta nejvíc zřetelná složka patří prazvláštnímu využití folklórních přísad. Častým hostem je zejména lesní roh, jež dává nahrávce na pochmurné dramatičnosti a drží ji ve stavu rituální procedury.
Jádro Pylar tvoří odpadlíci ze španělských kapel Blooming Látigo a Orthodox vydávající se za podivínské kreativce žijící uprostřed polopouště. Zrovna u Orthodox si velmi dobře pamatuji, že svůj doom metal podrobili pozoruhodnému rozboru, kde nezůstal kámen na kameni a svého času platili za inovátory. Ano, mluvím o albech Amanecer en puerta oscura a Sentencia. Až do roku 2014 byl členem kapely Ricardo Jimenez Gómez, který pak definitivně přeběhl právě k Pylar. Možná také proto, že na albu Baal Orthodox na experimenty téměř úplně rezignovali a Pylar na nich pořád staví.
Album Pyedra je čtyřpísňová kolekce opěvující kámen coby kosmický symbol nadčasovosti a posvátnosti. Dlouhé kompozice jsou protkány mnoha nestandardními motivy přesně tak, aby jejich symbolika nabrala kurz obřadnosti. Je to svým způsobem taková megalitická symfonie, která nelpí na pravidlech a tvoří si ty vlastní. Hranice doom metalu jsou nabourány a byť je jeho pravý duch stále zachován, tak jeho obvyklá struktura už nikoliv.
Pylar balancují na hraně metalové věrnosti, ale ve skutečnosti mají vše pod kontrolou. Jejich hudba vyvolá reakci významně pozdviženého obočí, ale nemělo by to být ani tak šokem samotným, jako spíš dobře zvolenou taktikou a pohybem ve ztížených podmínkách. Pylar jsou v nich jako doma. Nazývat jejich tvorbu jako samoúčelnou může být také jedním z pohledů, ale osobně s ním vyloženě nesouhlasím. Tahle kapela má všech pět pohromadě a křečovitě nenutí své neobyvklé pojetí do krajností překračujících meze dobrého vkusu. A to přesto, že o významech slov "vkus" a "nevkus" můžeme dlouze polemizovat.
Já mám ovšem jasno. Pyedra je mimořádně povedené album, které hned na několika místech exceluje a je schopné živelně rozhýbat stojaté hladiny žánru. A dělá to způsobem, který bych se nebál označit jako podnětný. V mých očích se jedná o nahrávku, jenž svou vyprahlou výpravností přetlačí mnohé další interprety, jež se po kolena brodí v bažinách drone metalu a vysílají své signály s větším očekáváním, než tihle Španělé. Ano, tahle pocta kamenným symbolům je mi vážně po chuti.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Alone Records
Vydáno:Listopad 2016
Žánr:experimental doom / drone
Gamaheo - bicí
Trarames - lesní roh
Lingua Alaudae - housle, mandolína
LenguaDeCarpa - hlas
Bar-Gal - kytara
1. Menga
2. Megalitos
3. Menhir
4. Meteoros
Messenger
Threnodies
Vitur
Transcending the Self
Khandra
All Occupied By Sole Death
Dead Melodies
Memento
Monster Magnet
Mindfucker
Nocturnus
Thresholds
Temple Of Void
The World That Was
Holter
Pointa
Immortal Bird
Sin Querencia
Chelsea Wolfe
Apokalypsis (reedice)
Filter
The Sun Comes Out Tonight
Jakkoliv je tvorba z posledních let kdysi legendárních Ministry spíše pro legraci, zatím to vypadá, že Al Jourgensen z nastoleného směru do hlubin nes...
17.4.2025Kdož jste ještě nezachytili, v souvislosti aktuálním nadílkou dvou EP De Toorn a With Fang And Claw zveřejnili Amenra videoklip ke skladbě Salve Mater...
17.4.2025Na 6. června u Napalm Records chystají novou studiovku švédských Katatonia. Jmenovat se bude Nightmares as Extensions of the Waking State a akurátně z...
17.4.2025Domácí thrashmetalová formace Exorcizphobia slaví 20 let fungování a při té příležitosti ohlašuje několik novinek. Tou první je zveřejnění živého konc...
17.4.2025Nový hudební projekt nazvaný Šalba v sobě pojí autorskou tvorbu Deadyho z Dark Gamballe a hlas Broni Míky ze Satisfucktion a aktuálně můžete poslechno...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.