|
|
||||||||||
Staré páky útočí! Tak…abychom si hned na začátek udělali jasno: miluji YES. Jsou rozhodně jednou ze tří kapel, které mne provázejí životem a mám naposloucháno (doufám) naprosto vše, co kdy vydali. Uznávám a klaním se jejich skladatelským schopnostem a jsem fascinován funkčností sestav(y), kde je každá jedna persona diametrálně odlišná od druhé. Těm chlapíkům to prostě pořád nějak vychází a jejich vliv na celosvětovou popkulturu (ano, až takhle daleko si troufám zajít) je neoddiskutovatelný.
Ať už vezmeme kteroukoliv sestavu, vždy se jednalo o plně funkční partu, která dokázala nemožné. „Time And The Word“, „Close To The Edge“, „Relayer“, „Gong For The One“, „90125“, „The Ladder“ či „Drama“….co album, to jiná sestava, ale zároveň „opus magnum“. Pravda, minulé album „Fly From Here“ přecejenom představuje menší trhlinu. Nejde o to, že zmizel signifikantní hlas kapely Jon Anderson a že se vrátil „asiat“ Geoff Downes. Jde o to, že bez přispění producenta (a kdysi i frontmana Yes) Trevora Horna by chlapáci vlastně neměli co nahrát, neboť stěžejní titulní a zároveň nejdelší kompozice je vlastně skladbou kdysi popových ikon The Buggles (tedy dua Horn + Downes) a zbytek playlistu působí téměř jako do počtu.
Nějaký ten rok uběhnul a máme tu Yes opět s novým zpěvákem (minulý měl „tradičně“ opět potíže s hlasem…sic!): Benoit David je vystřídán Jonem Davisonem (mj. Glass Hammer), který nejen jako Anderson zpívá, ale na pódiu i vypadá. Na nádherném obalu Rogera Deana se opět skví ikonické logo a vše by tedy mělo být v pořádku.
Inu…pokud album bereme jako projekt vokalisty Davisona a klávesáka Downese – budiž. Ale rozhodně se mi nechce věřit, že se nahrávání účastnil kytarový virtuoz Steve Howe, basový terorista Chris Square a dřevní bijec Alan White. Kde jsou Howeovy rošťácké vodopády tónů? Kde duní a drnčí Squireova nekompromisní basa? Kam se poděla spolehlivá Whiteova baterie? Steve Howe kdysi prohlásil o Yes v osmdesátých letech (s kytaristou Trevorem Rabinem v sestavě), že „tehdy to nebyli Yes“. Milý Steve, a dnes to Yes jsou? Kam se poděla inovace, odvaha, alespoň náznak zdravé drzosti při komponování? Ať se snažím, jak se snažím, tak neslyším téměř pražádnou spojitost se starými odvážnými Yes, které mám tak rád. Ale čert vem staré Yes…neslyším ani náznak nedávných Yes. Kde je dynamika „The Ladder“ a tah na bránu „Magnification“? Z jedniček a nul se line…popík. Aristokratický a pohodový radio-pop.
Klávesák Geoff Downes vyhrál a ocitli jsme se v teritoriu jeho hlavního bandu Asia (který mám celkem rád, ale do Yes tohle prostě nepatří). „Heaven & Earth“ je velice kvalitní, zvukově ošetřený, cukrkandlový … nekonfliktní a impotentní AOR/pop. Nejsem zklamaný, jsem spíše totálně zaskočený. Chybí mi dravost, která je vlastní 99 % alb této legendy. Chybí mi neklid, který mi vždy poskytovala Howeova kytara. Ten se vůbec nezvykle drží vzadu. Nechápavě kroutím hlavou. Vždyť i sám nováček Davison se snaží a je podepsán pod více než polovinou alba. Ale ti staří pardálové ho prostě nechali ve štychu – jinak si to nedokážu vysvětlit. Z tohoto alba jsem skoro až zděšený … ale to neznamená, že jej nebudu zkoušet znovu a znovu poslouchat ... protože ... protože ... protože prostě Yes.
Nezbývá než přiznat, že je tu po nekonečných 45 letech prostě únava. Klid. Vyrovnanost a ne-potřeba bořit jakékoliv zažité hudební konvence. Ostatně, pánové na to vlastně mají právo. „Heaven & Earth“ je dvacátým prvním a definitivně nejvyklidněnějším albem britské prog / art rockové legendy. Progresivitu zašlých časů mohou připomenout při pozorném poslechu pouze závěrečná „Subway Walls“ (pod kterou je kupodivu podepsán kýčař Downes) a možná úvodní „Believe Again“ – a to si můžete povšimnout mých přivřených očí. Zbytek je zvolna plynoucí a vkusný pop rock starých pánů, kteří se na tohle naše pisálkovství dívají s poťouchlým úsměvem borců, co ví...
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Frontiers Records
Vydáno:Červenec 2014
Žánr:art rock
Chris Squire - basa, vokály
Steve Howe - kytara
Geoff Downes - klávesy
Alan White - bicí
Jon Davison - zpěv
1. Believe Again
2. The Game
3. Step Beyond
4. To Ascend
5. In A World Of Our Own
6. Light Of The Ages
7. It Was All We Knew
8. Subway Walls
Yes
The Quest
Yes
Relayer
Forhist
Forhist
Nader Sadek
The Serapeum (EP)
Russian Circles
Guidance
Steve Hackett
Wolflight
Dead Melodies
The Masterplan
Threat Signal
Disconnect
A Swarm Of The Sun
The Rifts
Antidepressive Delivery
Feel. Melt. Release. Escape
Al-Namrood
Heen Yadhar Al Ghasq
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.