|
|
||||||||||
No vida, Ray Alder má svou první sólovku. Dalo se předpokládat, že když osudový parťák Jim Matheos obnoví kumpánství s ječákem Johnem Archem (ať už při vzpomínkách na Awaken the Guardian nebo ve společném projektu Arch/Matheos) a rozjede s ním byznys plný nostalgie, novodobý hlas Fates Warning nebude sedět doma v ušáku a kroutit palcem. To nedělal ani při dřívějších výpadcích své domovské kapely, vždyť ještě donedávna byl činný v ambiciózních Redemption, předtím nahrál dvě desky s Engine a tak dále. Tentokrát posbíral pár dobrých kamarádů-muzikantů a s jejich pomocí vdechl život nahrávce What the Water Wants, která na značce Inside Out vyšla loni v říjnu.
Album už od prvních poslechů působí jako civilní sbírka písní na pomezí hard rocku a prog metalu s jednoduchou strukturou a výraznými refrény. Na nic víc se tu nehraje, experimenty nejsou tím, co by tato voda chtěla. Mám na jazyku říct, že jde o odlehčenější verzi Fates Warning, ale tato charakteristika by seděla snad jen na formální stránku, kdežto v souvislosti s tíží některých vypjatějších momentů se o odlehčení mluvit určitě nedá. Sólová alba umělců bez nutkání instrumentálně exhibovat mají většinou velmi osobní vyznění a What the Water Wants do tohoto schématu zapadá ukázkově. Nejednou jsem si při poslechu vzpomněl na první album Warrela Danea Praises to the War Machine, kde to rovněž jiskřilo dávnými bolístkami a démony hlavního protagonisty. Naléhavost Alderova hlasu není o nic menší. Emoce ve skladbách jako Road nebo v úvodní Lost by se daly krájet a servírovat na summitech o klimatu. Přesto je to stále jeho typická práce a i když je tentokrát ústřední postavou a základním elementem nahrávky, projevuje též cit pro ústup ze středu dění a nechává skladby dýchat tam, kde jim sluší instrumentace beze slov.
Vedle Aldera má na albu zásadní skladatelský podíl Mike Abdow, který je příznivcům Fates Warning dostatečně znám skrze jeho působení v live sestavě kapely. Ten dodal nejvíce materiálu a po boku kolegy Tony Hernanda se postaral i o značnou část kytarových a baskytarových linek, včetně repetitivního slapu v Crown of Thorns, který mám v hlavě vyrytý snad nadosmrti. Kytary na nahrávce především kypří úrodnou půdu pro zpěvové linky a ku mé potěše je to prostřednictvím riffů, které se i samy umí zakousnout, zatímco frontman čerpá rauchen pauzu. Zvonivé aroma á la Parallels nebo Inside Out je v rychlejší A Beautiful Lie nápadnou známkou toho, že raná devadesátá jsou Alderovi stále blízká. Vlastně celá sbírka začíná s podobným vibem jako kdysi Images and Words. A já tomu jdu naproti s vyplazeným jazykem.
Co mi naopak není moc po chuti, je charakter zvuku nahrávky. Všechno je moderně naleštěné a uklizené, až to budí podezření, že si během nahrávání nikdo ani neusral. Sterilní a odlidštěný zvuk beru třeba u OSI, kde to koresponduje s hudebním poselstvím. What the Water Wants ale v jádru vyzařuje lidské teplo, které však přes dezinfekční roušku produkce proniká jen zčásti. Album také obsahuje pár méně výrazných skladeb. S nimi však udržuji zdvořilý vztah a to hlavně proto, abych se mohl vídat s jejich vyvinutějšími sestřičkami, kterých dal Ray Alder na svém debutu dohromady tak akorát, aby to stačilo na vyznání trvalé náklonnosti. Studené produkci navzdory.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Inside Out Music
Vydáno:Říjen 2019
Žánr:progressive rock/metal
Ray Alder – zpěv
Mike Abdow – kytara, baskytara
Tony Hernando – kytara, baskytara
Craig Anderson – bicí
1. Lost
2. Crown Of Thorns
3. Some Days
4. Shine
5. Under Dark Skies
6. A Beautiful Lie
7. The Road
8. Wait
9. What The Water Wanted
10. The Killing Floor
11. The Road (acoustic - bonus)
Thorns / Emperor
Thorns vs. Emperor
My Dying Bride
The Barghest o' Whitby (EP)
Assort Plastic
Akta X
Abysmal Grief
Feretri
Makeup and Vanity Set
Wilderness
Shibalba
Psychostasis Death of Khat
Gnaw Their Tongues
Eschatological Scatology
MindThorN
Last Thirst - First Lust (EP)
God Is An Astronaut
Helios | Erebus
The Wretched End
In These Woods, From These Mountains
Kaviar Kavalier
Hotel Inkontinental
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.