|
|
||||||||||
Po sérii Sorghových recenzí třech skvělých nahrávek italské tech/deathové ikony Sadist se její nové desce Firescorched bude věnovat moje bezvýznamná maličkost. Sadist sleduju vlastně už od devadesátek, byť nepatří mezi moje TOPky, můj respekt vždy měli. Alba jako Tribe, Lego či z poslední doby Hyaena právem patří do zlatého fondu extrémního metalu. Do kategorie, která metalový styl neustále rozvíjí a obohacuje. Po čtyřech letech od předposledního Spellbound jsou Sadist (už ne úplně italští) zpět s novou deskou, vydavatelem a změnou v sestavě.
Sadist nikdy nešetřili na dobrých obalech, kterým věnují veškerou píli stejně jako hudební, respektive textové složce. Tentokrát kapela spolupracovala s kytaristou italské progresivně deathové kapely Will 'o' Wisp Paolem Puppo. Obal i na poměry Sadist je hodně krvavý, old schoolový. Připomíná mi obálky starých pecek typu Death nebo Massacre. Obrázku vévodí parádní logo, které naštěstí zůstává beze změny, také spálená dívka. Ta rozhodně nevypadá mrtvě, respektive její pohled se do vás nehezky zabodává. Hehe, atmosféra díla je tedy daná.
Novinka oproti předchozím deskám krapet ubrala na extrému. Řekl bych, že se v ní tolik nejedná o death jako spíše atmosféricky laděný prog/thrash nebo něco takového. Album zdobí skvělý zvuk. Je čistý, hladký a podstatně méně brutální než kdy dřív. Sadist samozřejmě nikdy nesázeli na masakr a více si hráli s technikou a náladou kompozic, kterým šéfují nezaměnitelné klávesy Tommyho Talamancy. Talamanca je také kytaristou, tudíž si oba nástroje jdou na ruku. Vedle sebe má tentokrát nového basáka i bubeníka. Obzvláště s postu baskytaristy mám velkou radost. Bezpražcového machra Jeroena Paul Thesselinga netřeba představovat. Zná ho každý, kdo miluje technický death, Pestilence a Obscuru. Tento démon propůjčil Sadist kus svého génia, rozhoupal skladby v dokonalém psychedelickém rauši. Druhého novice rovněž všichni známe a máme rádi. Je jím Romain Goulon (Spectral, ex-Necrophagist, ex-Benighted). Je zcela evidentní, že nudit se nebudeme. Nadir do této hravé taškařice vříská svým typickým hláskem a je vlastně jedním z mála spojek z minulostí.
Co bych měl říct o jednotlivých skladbách? Album otevírá Accabadora čistý teatrální zpěv. Po chvíli se vše srovná a skladba nastíní budoucí vývoj nahrávky. Trhané rytmy, silně energické refrény, které samozřejmě refrény tak docela nejsou. Talamanca se střídá i překřikuje s Thesselingem. Tu má hlavní prostor jeden, pak druhý. Goulon ví, kdy má pouze vyklepávat, kdy se ztišit úplně a kdy se do všeho pořádně opřít. Flesbound desku nakopává a v podstatě rozvíjí předchozí skladbu. Opět je hodně fussion a trochu jazzík, dost metal, ale málo death. Moje nejoblíbenější a nejposlouchatelnější song alba se nachází zhruba v polovině. Instrumentální Loa neruší zpěv a klávesy jsou zde pevnou součástí rockově progresivního balzámu na rozjitřené pocity. Rád bych rovněž zmínil Three Mothers and the Old Devil Father. Asi bych ji označil jako rytmické žrádlo s thrashovými a jazzovými prvky. Ostatně tohle se děje po celou hrací délku. Tato skladba v sobě ukrývá kousky klepaček, různých vyhrávek a vskutku chytlavých melodií či dívčího halekání. Album uzavírá titulní Firescorched, která opouští složité schéma. Na poměry Sadist přímočarým kouzlem ve mně provokuje touhu pustit si dílo znovu a pak zase znovu.
Vše by vlastně bylo výtečné, nebýt předpotopní zvukové banky kláves a způsobu jejich užití. Hra je často chaotická, na poměry Sadist zastaralá a někdy jaksi navíc. Žádné rozvíjení pochmurné nálady se nekoná. Jakmile zmlknou, je poslech Fireschorced hnedle příjemnější. Nevadí mi, že je deska málo deathmetalová. Bez divočení vyniknou energetické změny a nářezové vstupy. Album je vyvážené, přes určitou složitost stavby skladeb příjemně vstřebatelné. Sadist jsou pořád ve formě. Příliš nestárnou, ale ani nemládnou a dávno nedrží prst na tepu progresivního vývoje stylu. Ty devadesátky se jich drží jak ho..o košile.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Agonia Records
Vydáno:Květen 2022
Žánr:progresivní death metal
Tommy Talamanca – kytary, klávesy
Trevor Nadir - zpěv
Romain Goulon - bicí
Jeroen Paul Thesseling - baskytara
1. Accabadora
2. Fleshbound
3. Finger Food
4. Burial of a Clown
5. Loa
6. Aggression/Regression
7. Three Mothers and the Old Devil Father
8. Trauma (Impaired Mind Functionality)
9. Firescorched
Sadist
Season In Silence
Sadist
Spellbound
Sadist
Hyaena
Egypt
Endless Flight
Echolot
Volva
Björk
Fossora
Nierika
2π
Krallice
Porous Resonance Abyss
Povodí Ohře
Povodí Ohře
Fen
Carrion Skies
Kekal
Envisaged
Na PHR vychází ve vinylové reedici album Life And Death (původně 1997) HC-metalové bratislavské kapely Testimony. Slyšte ZDE a kupujte ZDE, bližší inf...
20.9.2023Řecká metalová kapela On Thorns I Lay vydá 13. října na Season of Mist novou řadovku, která se bude jmenovat stejně jako kapela a z níž byl aktuálně z...
18.9.2023Kapela Insania představila videoklip ke skladbě Jedeme peklo, kterou znáte z alba GRRRotesky (psali jsme ZDE). Klip pochází z dílny CyberOlase a dle k...
18.9.2023Na rakouském vydavatelství Mai Lei Bel vyjde 22. září debutní deska rockové kapely Craggy Collyde, která funguje od roku 2018 nejdříve jako duo, nyní ...
17.9.2023Rebaelliun pustili do světa kytarové video se skladbou All Hail The Regicide připravovaného alba Under The Sign Of Rebellion, které vyjde 22. září u A...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.