|
|
||||||||||
Seznam skladeb aktuálního přírůstku do diskografie Sanctuary může na první pohled působit zavádějícím dojmem. Tracklist shodující se s debutem Refuge Denied z roku 1988 hned v sedmi bodech z devíti - to je snad jen nějaká reedice ne? Opravdu je recenze nezbytná? Příběh alba Inception je však poněkud složitější, ačkoli v jádru je velmi jednoduchý. Základy alba Refuge Denied byly položeny už v roce 1986 na blíže nejmenovaném demu, z něhož byly skladby vybrány a pod producentským dohledem Davea Mustainea znovu nahrány. Původní kotouče putovaly do krabice od bot. Teprve od letošního února, asi tak po jedenatřiceti letech, máme možnost slyšet toto demo v celé jeho šíři jako nikdy předtím. Lenny Rutledge si udělal pořádek ve věcech a hnedle je z toho až nečekaně příjemný suvenýr ze stroje času.
Je to zvláštní pocit poslouchat tuto nahrávku a uvědomovat si všechny souvislosti. Ačkoli původní záznamy prošly náročným procesem restaurace (L. Rutledge v jednom interview hovoří o gigantické sušičce, v níž by se dalo sušit i hovězí) a studiovými úpravami v režii Chrise “Zeuss” Harrise, autentický duch doby neutržil mnoho šrámů. Paradoxně tomuto pocitu napomáhají nedokonalosti - uživatelé kazet jistě znají ten efekt, když se v některých místech pokroutí páska. Nutno také říct, že syrovost dostala přednost před modernizací a s materiálem bylo zacházeno s citem (nebo aspoň se to tak jeví). Můj dojem, že v některých ohledech jsou tyto “původní” verze lepší než ty, které se nacházejí na prvotině, beru jako takový druhý paradox. No a když si uvědomím, jaké demo vzniklo v roce 1986 a s jakými finálními studiovými nahrávkami se dá setkat dnes, to už není paradox, ale spíše smutné konstatování.
Sanctuary byli tenkrát plní elánu, odhodlaní uspět a jednou nohou v aréně, které se říká showbusiness. Aby si jich někdo mohl všimnout (což se pak nakonec stalo díky frontmanovi Megadeth), bylo nutné mít po ruce nějakou nahrávku. Omezené finanční prostředky tehdy stačily na dva songy nahrané v Triad Studios ve Washingtonu (nahrávali tam i Queensrÿche), zbytek materiálu se pak musel natočit v levnějším studiu One. Jak už tu zaznělo, většina materiálu se dostala na debut, ale nepoužité skladby se nezdají být méněcenné, naopak v kontextu exkluzivity alba Inception získaly na hodnotě. Hned první, sexuálně nabitá Dream of the Incubus, tasí všechny zbraně kapely v čele s uhrančivým a démonickým vokálem Warrela Danea. Jeho energický přednes spoléhající na úctyhodný rozsah a především sebejisté výšky má na nahrávce výsadní postavení. To on je hlavním poznávacím znamením a koneckonců i přidanou hodnotou, bez níž by Sanctuary nebyli nic víc než jen dobrá odpověď na Iron Maiden nebo Metal Church.
Příslušnost k heavy metalovému klanu tehdejší bující scény nepřipouští pochyby, Sanctuary šli s proudem a jejich invence se držela na uzdě žánrových pravidel, podobně jako u stovek další jmen. Přesto nemá Inception jen dokumentární hodnotu a dokonce i dnes působí zábavně a svěže. Kromě skvělého zpěvu je nahrávka zajímavá svým nábojem a energií, tedy prvky, které se na drážky dostávají výhradně skrze lidský faktor. Zkuste třeba Enforcer - Death By Fire a budete vědět, co mám na mysli. Charismatický zpěv a šlapající kapela. Zajímavé je též srovnání verzí skladeb, které se později objevily na Refuge Denied. Některé skladby mně zde připadají poutavější, než jak je znám z první studiovky, ale zároveň připouštím, že je to dost individuální. Věřím, že kdo si k Refuge Denied vybudoval nadstandardní vztah, původní verze skladeb ho neohromí.
Stanovit procentuální ohodnocení nahrávky, které tradičně připojujeme na závěr recenze, je v tomto případě ještě těžší než obvykle, ale nehodlám se mu zbaběle vyhnout. Jsem si vědom všech úskalí spjatých s počiny tohoto typu a neodvažuji se vydávat na tenký led prorokování, co by, kdyby. Je rok 2017 a já se zamýšlím i s ohledem na všechny okolnosti, co mi tato nahrávka dává teď a tady. A protože mi dává hodně, i v číslech budu pozitivní.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Century Media Records
Vydáno:Únor 2017
Žánr:heavy metal
Dave Budbill - bicí
Lenny Rutledge - kytary
Warrel Dane - zpěv
Jim Sheppard - baskytara
Sean Blosl - kytary
1. Dream of the Incubus
2. Die for My Sins
3. Soldiers of Steel
4. Death Rider / Third War
5. White Rabbit (Jefferson Airplane cover)
6. Ascension to Destiny
7. Battle Angels
8. I Am Insane
9. Veil of Disguise
Sanctuary
The Year The Sun Died
Aosoth
III
Dobbeltgjenger
Limbohead
Binary Order
The Future Belongs to the Mad
Kino
Picture
Wayfarer
American Gothic
Opeth
Heritage
Black Country Communion
Afterglow
Celestial Swarm
Gateways to the Necroverse
Ketha
Wendigo
Apophys
Devoratis
Francouzští vizionáři Decline of the I zveřejnili singl Éros N. Na lyric video můžete mrknout ZDE. Nové album s názvem Wilhlem, o kterém jsme informov...
24.1.202510. února se v pražském klubu Recykl koná akce za účasti domácího atmosférického projektu napříč žánry Blind Ruler Cursed Land a japonského experiment...
24.1.2025Aktuální novinku The Great Old Ones můžete slyšet celou v rámci oficiálního streamu vydavatelství Season of Mist. Album Kadath je ZDE.
23.1.2025Kapela Naurrakar vydala své EP Dopisy o zle fyzicky, a to na kazetě. Cena 300 Kč / 12 €, objednávat můžete přímo u kapely nebo kupujte na koncertech. ...
22.1.2025Na MetalGate právě vyšla obsáhlá kniha pojednávající o americké odnoži černého kovu s názvem USBM: Revoluce identity v americkém black metalu od autor...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.