|
|
||||||||||
Místo působnosti další z akvizic respektovaného labelu Debemur Morti patří do pořád dost exotické Jižní Ameriky. Chlapík působící pod pseudonymem N založil kapelu Selbst ve Venezuele, aby pak v roce 2016 po přesídlení do Chile už pouze jako samotář obklopený hostujícími muzikanty směle pokračoval. Jinak je Selbst těchto dnů ryzí one man projekt. Jeho black metal osciluje mezi disonancí a melodickou košatostí, kdy budou osloveni zejména fans kapel jako Mgła, Aosoth nebo také objev posledních týdnů Aversio Humanitatis. Za mě tvoří Selbst, podobně jako posledně jmenovaní, velmi chytlavý materiál, který ač je stále vláčen těžkostmi a stavy kruté nesouhry, je v prvé řadě silně atmosférický, výpravný a plný.
Ano, Selbst by mohli symbolizovat rovnováhu mezi harmonií a disonancí, zvláštní hru na přitažlivost v odpudivých dutinách země, krásu vyschlých pórů a jakýsi podzemní vývod na cestě k noční obloze a zpět. V tvorbě projektu se snoubí temnota i epická vřava, jež není nucena jen bublat pod povrchem, ale dostane se jí poměrně dost prostoru k vyjádření. V některých aspektech je možné chápat Selbst dokonce jako velmi melodické či atmosférické těleso, na poměry aktuálního kurzu všech technikou a disharmonickou aurou stižených formací pak zcela určitě. A znovu se vracím k španělským atmo tyranům Aversio Humanitatis, protože z jejich letos vydané desky Behold the Silent Dwellers mám hodně podobné pocity.
Ve vší té, někdy až otravné sklíčenosti, je pořád dost míst ve světlíku, kudy se člověk může pořádně rozhlédnout a nasát vlivy odjinud, než jen z páchnoucích kobek. Selbst se na novince prezentují jako výzvám otevřené těleso, byť je to pořád v mantinelech znamenajících smrt a zmar. A stavy úzkosti. U Selbst jsem si ověřil už vyzkoušený přístup, kdy jsem zrovna dostával sodu od mnohem chorobnějších nahrávek a Relatos de Angustia i přes svou divokou povahu fungovalo jako očista nahromaděné agrese. A to dokonce tak dobře, že jsem uznal za vhodné tomu nepodlehnout a celou akci na čas přerušit. Následný návrat z druhé strany vyžadoval o dost větší úsilí, bylo třeba uchopit to vnitřní napětí a nedá se říci, že by to bylo zrovna leháro. Na to, že je Relatos de Angustia venku ani ne měsíc, se toho dalo stihnout docela dost.
Není to ale čistě melodická deska, na to je pořád příliš zvrácená a brutální. Svou povahou je vlastně dost záludná a nesmlouvavá, natož aby to byla vymodlená deska pro zaryté melodiky. Je v ní ale hodně vášně a ta musela ven. Nebylo nutné ji schovávat pod prahem dveří vedoucích do hlubin Země. Navrch se dostanou post-blacková epicentra, která obeplouvá hrdá stránka kapely a její jižanská krev, která je v melodických momentech z desky jasně patrná.
Po intru následuje současný blackový dril na téma jak být v nesouladu a přitom technický. Deafening Wailing of the Desperate Ones je skladbou symbolizující tu nejméně přístupnou tvář novinky Selbst a napoprvé nedává příliš znát, čeho jsou N a jeho věrní ve finále schopni. Až po ní se kapela vymaní z chladnokrevné neústupnosti a dodá své hudbě na atmosféře a chytlavých melodiích. Pokud se může zdát úvod alba až moc vystavěný na trase, kterou si už prošli mnozí jiní, další kompozice jsou o poznání zajímavější. Prakticky každý další song sebou nese aspoň jeden silný moment, pasáž, kterou si nelze nepamatovat. Surovou hmotu The Depths of Selfishness nese k výšinám šarmantní žár jižního slunce, který chtě nechtě svítí do nevětrané krypty a svádí k pohledům ven.
V Silent Soul Throes je znovu více úzkosti, ale skladbou se prolíná i kus post-blackové melancholie, která mi tak dlouho někoho připomíná, že jsem z toho stejně jelen a za boha (tfuj!) si nevzpomenu koho. A zase ten rukopis, který mají v krvi jen kapely na jih od nás. Je prostě i v Selbst. I dech má svoji váhu a v The Weight of Breathing se rychlopal umí celkem snadno změnit v klidné místo pod zemí a čistý vokál. Ten se pak objeví i závěrečné tryzně Let the Pain Run Through, která je víc post-metal pro napravené schizofreniky než black pro kováře a volnočasové lučištníky. Suma sumarum, Selbst 2020 jsou velmi solidní blacková vřava s výhledem do dálek a smyslem pro kreativitu. A rozhodně si je budu pamatovat.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Debemur Morti Productions
Vydáno:Srpen 2020
Žánr:black metal
N - kytara, baskytara, zpěv
+ hosté:
Nebiros Sad - bicí
Rogger Canonico - zpěv (7)
1. Praeludium
2. Deafening Wailing of the Desperate Ones
3. The Depths of Selfishness
4. Silent Soul Throes
5. The Weight of Breathing
6. Sculpting the Dirtiness of Its Existence
7. Let the Pain Run Through
Alda
Passage
Svartsyn
In Death
Nierika
2π
Disillusion
Gloria
Secret Of Darkness
Neotericus Universum
Oublieth
À L'Ombre Du Royaume En Cendres
The Outsider
Hyeon
From Beyond
Eternal Sleep
Year of No Light
Consolamentum
Wang Wen
Sweet Home, Go!
Timelost
Don't Remember Me For This
Po sedmi letech o sobě dávají vědět s novým albem chebští Esazlesa. Osm skladeb na desce Dokud vím, co mám vyšlo v pátek 13. září na Indies Scope, kde...
12.9.2024Na lebelu Dead Maggoty Productions vychází bilanční kazetový komplet Forgotten Silence nazvaný Arte-faktum-XXX, který obsahuje materiál ze všech šesti...
12.9.20245. října se ve Žďáru nad Sázavou v klubu Hanuman (znáte jako Batyskaf) odehraje 21. ročník oslavy extrémní hudby Krátký, rychlý a hlasitý, který se po...
10.9.202421. září se v plzeňském klubu Parlament odehraje společný koncert německých Infestus a domácích Mallephyr. Zahraniční hosté přivezou svou novou desku ...
9.9.2024Poslední nahrávka Skylor od Dying Passion doputovala do černých oběžných drážek. Detaily ohledně edice vydané pod patronací Magick Disk Musick čtěte n...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.