Subterranean Masquerade - The Great Bazaar

Subterranean MasqueradeThe Great Bazaar

Mirek M8.5.2015
VERDIKT: Důkladně promíchejte tvorbu spolků Novembers Doom, Green Carnation a Orphaned Land, zlehka okořeňte sedmdesátkovým prog rockem a psychedelií a dochuťte poctivou dávkou kreativity, skladatelské lehkosti a muzikantského umu. Výsledný pokrm "The Great Bazaar" vaše vybrané chutě určitě nezklame.

Seskupení Subterranean Masquerade založil v druhé polovině devadesátých let izraelský kytarista Tomer Pink ve Spojených státech.  Později se mu podařilo do sestavy angažovat zpěváka Paula Kuhra z doom metalových Novembers Doom, s nímž vzniklo i prozatím jediné řadové album "Suspended Animation Dreams" z roku 2005, které sklidilo vesměs velmi pozitivní ohlasy. Po jeho dokončení se Tomer nicméně rozhodl spolek na čas rozpustit a věnovat se cestování po světě, což vyústilo v osm let trvající nečinnost. Ta skončila roku 2013, kdy se pánové připomněli sedmipalcovým EP "Home". Letos konečně svůj návrat na scénu definitivně potvrdili vydáním dlouho očekávaného druhého počinu "The Great Bazaar".

Ze sestavy, která se podepsala pod úspěšnou deset let starou prvotinu, nezůstal kromě Pinka a Kuhra kámen na kameni. Prvně jmenovaný se rozhodl celou instrumentální sekci poskládat výhradně ze svých krajanů, čímž se z původně americké kapely stala spíše kapela izraelská. Za zmínku stojí především účast bubeníka Matana Shmuelyho ze slovutných Orphaned Land, čímž ale výčet zajímavých osobností nekončí. Opravdovou "chuťovkou" je především přítomnost norského vokalisty Kjetila Nordhuse, jehož hlas zdobí alba takových spolků jako Green Carnation, Tristania či Trail of Tears a zde se poměrně rovnocenně dělí o hlavní pěvecké party s Kuhrem.

Subterranean Masquerade

Přestože se hudební filozofie spolku od debutu příliš nezměnila a pánové opět sází na zdařilou kombinaci doom metalových prvků s progresivním a psychedelickým rockem odkazujícím na 70. léta minulého století a nápaditou hru s kontrasty, jejich tvorba je nově velmi výrazně obohacena o blízkovýchodní orientální vlivy. Ve folklórně pojatých pasážích lze zaslechnout celou řadu exotických nástrojů a místy i celý orchestr, což efektivně přispívá k celkové pestrosti alba. A jakkoliv může výše uvedená kombinace na první pohled působit nesourodým dojmem, pravý opak je pravdou. Novince "The Great Bazaar" sice není v žádném případě cizí experimentování s rozličnými žánrovými odnožemi, přesto působí již od prvního seznámení posluchačsky poměrně přívětivým dojmem. Sází se především na chytlavé nápady, přímočařejší postupy a orientální atmosféru, která je občas nenásilně vystřídána "sedmdesátkovým" psychedelickým odérem.

S trochou nadsázky lze vlastně prohlásit, že současná tvorba Subterranean Masquerade je hudebně téměř dokonalým průsečíkem domovských kapel zúčastněných, tedy Novembers Doom, Green Carnation a Orphaned Land. Od každé z nich lze na "The Great Bazaar" nalézt poměrně typické prvky, aniž by pánové popírali vlastní skladatelský rukopis, kterým zaujali na debutu. A přestože při poslechu jen těžko dospějete k pocitu, že slyšíte něco zcela nového či převratného, jde nepochybně o velmi zdařilé a poutavé hudební dílo, jež si zaslouží zvýšenou pozornost. Zvláště pokud patříte k fanouškům výše zmíněných spolků.