|
|
||||||||||
Jaký je vlastně atmosférický post-rock? A dá se slušně zahrát i u nás v ČR? Nebo je to něco nového, co už nelze zaškatulkovat a tudíž ani hodnotit? Na vše dohromady lze odpovědět poměrně rychle, protože po padesátém poslechu desky Ekliptika od Tengri mám celkem jasno. Novotvar v rámci stylu to není a slušně se to zahrát dá. Zda to stačí, je otázkou úplně jinou a o tom (a nejen o tom) bude tato recenzentská úvaha.
Kapela Tengri nebude čtenářům Echoes úplně neznámá, kolega Victimer s nimi spáchal velice příjemný rozhovor v roce 2013 a tito pánové jsou zpět s novou deskou. Už v té době to hoši valili docela zajímavě a v současnosti to není jinak. Začněme s tím, že pánové si nejsou jisti škatulkou, do které by se je dalo zasadit. Uzavření kapely do šuplíku STYL za každou cenu, to je věc, jejímž přítelem nejsem ani já. Kapela sama za sebe hovoří i o odstínu jazzu, což je z mého pohledu lehce mimo (Sašo). Jejich hudební cítění má nejblíže post-rocku, často s přesahem do snivých ploch, které produkuje mnoho instrumentálně rockových kapel. Tengri rozhodně nejsou zjevením, které by páchalo nadčasové, naprosto nezaměnitelné věci. Tengri tu jsou, protože je ta muzika baví a tohle jako recenzent promo desky musím uznat a připsat jim k dobru.
Deska Ekliptika plyne jako voda a některé její post pasáže, kdy se kytara pustí do větších akcí, ty jsou příjemně poslouchatelné (příkladem budiž skladba odmítání). Nelze se nepozastavit samozřejmě nad sestavou nástrojů, kde dominují Sašovy housle a souhlasit s tím, že – cituji z rozhovoru Martina: „Tak jsem jednoho dne zvedl telefon a zavolal mu, jestli by neměl chuť a čas přijít na naší zkoušku. Byl jsem překvapen, když řekl, že jo a že se mu naše muzika líbí. Tak přišel, zahrál si s náma a my věděli, že je to přesně ono, ten chybějící článek.“ Ano, to je přesně to, co dělá tuhle kapelu zajímavou.
Ekliptika je poměrně poklidnou, zahloubanou deskou, kterou lze poslouchat nejlépe na cestách tichou krajinou. Tam se ukáže kouzlo, které album má. Skladatelsky se jedná o zvláštně sestavené skladby, které mají některé slušně zapamatovatelné motivy, ale nefungují tady téměř žádné vracející se pasáže. Skladby mají vývoj, gradují nebo naopak přemýšlejí po celou svoji stopáž. Je to, jako kdyby kluci našli dostatek fungujících nápadů, ze kterých se slepí skladby, ohoblují se hrany a vypustí se přebytky. Není to složené „na papíře“, je v tom cítit nekonečné zkoušení nápadů ve zkušebně, kdy se rozvíjí jedna věc v druhou. Psal jsem o tomto principu nedávno u recenze na poslední desku pg.lost, kteří až v minulém roce přišli s regulérními skladbami – do té doby dělali skoro totéž, nekonečné rozvíjení motivů ve zkušebně. Tímto vším se snažím přiblížit styl práce, jaký byl použit na desku, která není pro všechny uši a která plyne jako řeka – každou chvíli přijde nový motiv a hned se ztratí, nahrazen dalším.
Pražští Tengri mnoho věcí umí, bohužel se jim ale nepovedl výsledný zvuk, který celou desku hrozivě sráží do kolen. Z dostupných zdrojů se natáčelo v domácích podmínkách kde, jak se všichni, co to dělají, obhajují, mají vše sami nejlépe pod kontrolou. Pokud si desku pustím nahlas na 2 + 1 sestavě, kdy mi do toho duní subwoofer, deska dá relativně poslouchat. Pokud se do toho ale obuju pořádně a chci ji vnímat jako soustředěný posluchač, pak na sluchátkách zvuk / důraz prohrává a je to totálně nevýrazné. A to je fakt škoda. Za další mínus považuji obal desky, kde samotná grafika není tak zlá (Romana Kovářová), jméno kapely a desky je ale v hrozivém fontu a zcela mimo dnešní trend moderní grafiky (přitom stačí tak málo, slušně vypadající obal lze vytvořit i doma na počítači).
Mohu se na věc dívat ze všech možných úhlů pohledu a nadále docházím k názoru, že deska to není špatná, přesto jen lehce nadprůměrná. Instrumentální rock, který má energii, několik zajímavých motivů, ale nic víc. Kapela je slušně vyhraná a hraje muziku, která ji baví. To je největším kladem alba i kapely samotné. O kapele není nikde moc slyšet, nikam se necpe, za vše mluví i vyjádření Jardy v rozhovoru pro Fobii: „Snad mluvím za všechny, když řeknu, že nejsme ambiciózní kapela s jasnými cíly. Nejdůležitější je pro nás prožitek a živelnost. Od toho se odvíjí vše ostatní. Všechny nás to strašidelně baví a o to jde. Stejně jako budoucnost i vývoj je nejistý.“ Jako recenzent jejich desky mohu prohlásit, že hudebně to přesně odpovídá této odpovědi.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:D.I.Y.
Vydáno:Říjen 2016
Žánr:atmospheric post-rock
Jarda - kytara
Honza - kytara
Martin - baskytara
Filip - bicí
Sašo - housle
1. poznávání
2. hledání
3. nalézání
4. odmítání
5. ztrácení
6. přijímání
Tengri
Ur (split)
Tengri
Kontinuum
Tengri
Každý vyprávíme svoje vlastní příběhy
Tengri
Zavřít oči, zastavit mysl a nechat energii samovolně proudit
Říjnová koncertní svodka 4/4
25.10. - 27.10.23, Club Roxy, Klubovna Povaleč, Eternia
Listopadová koncertní svodka 1/3
5.11. - 11.11.22, Lucerna Music Bar; Kasárna Karlín, Kaštan - Scéna Unijazz
Lednový dvojreport z Modrý vopice
7.1. - 20.1.24, Modrá Vopice
Memoriam
The Silent Vigil
Hania Rani
Ghosts
FDK
Earthlinked
Wormfood
Posthume
Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
27.9.2024Avantgardisté Five the Hieorphant sdílí singl (link)se skladbou Moon Over Ziggurat, který je předzvěstí připravovaného alba Apeiron, které vyjde 18. ř...
26.9.2024Hail of Bullets znovu vydají nedostupné eponymní debutové EP. Album vyjde 22. listopadu prostřednictvím Agonia Records na CD, vinylech, kazetách i dig...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.