|
|
||||||||||
Jsem vždycky trochu obezřetný, když se o některé desce v řečech kolem ní píše „must have“, protože mi to přijde spíš jako takový zoufalý pokus dodat váhu něčemu, co by samo o sobě bojovalo o svou existenci těžce. V případě desky Back Above The Clouds byla tato poznámka doplněna tím, že jde o „must have“ nahrávku pro fanoušky Stevena Wilsona, Pink Floyd a good prog rock, a k tomu bylo připojeno pár honosných citátů z recenzí jejich prvního EP Absent Friends. To vyšlo v roce 2011 a od té doby bylo u Warmrain téměř ticho. Což není žádná sláva.
Na druhou stranu se po osmi letech Warmrain vytasili hned z 2CD albem, i když správně bych měl používat singulár a psát vytasil. Za touhle kapelou s tak pěkným, hřejivým názvem stojí především Leon Joel Russell, pod čímž si lze představit autorství hudby, celkového konceptu, příběhu a tak dál. Trochu jako Wilson na sólové dráze, což je ale připodobnění, které žádný další hlubší obsah nemá. Ten příběh a koncept nezmiňuju jen tak náhodou, protože konkrétně pro tuhle desku jde o výchozí bod, jak k ní přistupovat a jak ji začít chápat. Ono mezi námi - nic jiného ani nenabízí a je vůbec otázkou, jestli ta téměř až esoterika ukrytá v konceptu je nějakým způsobem pro posluchače důležitá nebo přínosná. (Všechno si můžete nastudovat na vypiplaných webovkách souboru v záložce concept ZDE.)
Z celkové prezentace kapely a nahrávky je zřejmé, že Russell má všechno hluboce promyšlené a nejde jen o pár náhodných písniček pro nic za nic. Na tomto místě nechávám stranou, že na zadní straně obálky chybí v tracklistu prvního CD jedna skladba, a budu se soustředit hlavně na hudbu. Tak především - Russellův rukopis není jeho vlastní, ale pečlivě okoukaný u jiných. Ve škole by dostal černý puntík, dostane ho i tady. První jméno - David Gilmour. Snaha přiblížit se jeho zpěvu a kytaře je až zarážející, místy trapná. V prvním případě se to celkem daří, neb Gilmour nikdy nebyl zpěvák non plus ultra, v případy kytary je to parodie. Jméno druhé - Pink Floyd. Russell se snaží hodně kopírovat floydovský zvuk, což asi neumím popsat nějak jednoduše slovy, ale pokud máte Floydy naposlouchané a pustíte si Warmrain, budete se červenat až na zadnici. Jméno třetí - Anathema. A konkrétně Anathema na rekreaci, akustická, utahaná, samozřejmě z pozdnějšího období, třeba plus mínus kolem desky Falling Deeper (2011). Oproti všem zmíněmým má ale Warmrain jednu zvláštnost, a to že až k nesnesení nudí.
Docela dobře si vzpomínám na první poslech, k němuž jsem přistupoval pod dojmy výše citovaných doporučení celkem s očekáváním a úvod první skladby toto napětí slušně podporoval. Pod povrchem kytarových melodií probublávalo napětí, z něhož jsem čekal, že vzejde energický a široce rozevřený prog rockový zážitek, ale nestalo se tak v úvodní skladbě a jak jsem měl později zjistit, nestane se tak ani ve skladbě žádné další. A teď si vemte, že v součtu mají oba kotoučky přes 90 minut - devadesát (!) minut naplněných muzikou založenou na akustické kytaře a zpěvu Leona Russela. I taková floydovská Wish You Were Here proti tomu zní jak progresivní hymna. Takže stejně jak před poslechem bylo očekávání docela vysoko, tak s postupujícími minutami upadalo a upadalo, a to až do té míry, že každému dalšímu poslechu předcházela chvíle přemlouvání sebe samého, že poctivou recenzi nelze spáchat bez poctivého poslechu. A tak jsem poslouchal...
... a s dojmy to šlo dolů a dolů. Nejen že jsem neobjevil hudebně nic skutečně podnětného, ale postupně mě album začalo nudit a v závěru naprosto ... no prostě se mi nelíbilo. Jistý moment zvýšeného zájmu znamenal přesun z poslechu „na bedny“ do sluchátek, v nichž se naplno ukázalo to, co šlo už celkem dobře tušit - zvukově žádná výhra, za Pink Floyd o světelný rok. Problém je hlavně v tom, že někdo zvukový záznam slušně ořízl a ten se ve výraznějších momentech ochotně rozpadá, nejvíc v případě bicích, které při každém razantnějším úderu udělají ve sluchátkách hlasité „křach“ ... což tak nějak asi souzní s tou hudbou plnou melancholie a citlivých stránek lidské duše.
Takže jsem nakonec došel do fáze, když jsem si říkal proč? A jestli to má nějaký smysl, když je tu po ruce tolik dobré hudby? Nemá. Přesně tak.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Rain Recordings
Vydáno:Červen 2019
Žánr:melodic / atmospheric rock
Leon Joel Russell - zpěv, kytara, koncept
Simon Bradshaw - baskytara
Matt Lerwill - kytara
Steve Beatty - bicí
CD1 (The man remembers the boy)
1. Fading Star
2. Absent Friends
3. Running Out of Time
4. Alone in Silent Harmony
5. I Should be Seeing Star by Now
6. New Dawn
7. Metamorphosis
8. Here Comes the Rain Again (bonus)
CD2 (The boy rescues the man)
1. A Hundred Miles High
2. Live the Dream
3. Free Now
4. Flying Dreams
5. Absent Freinds (Reprise)
6. Luminous Star
7. Equilibrium
Faith No More
Sol Invictus
Fluisteraars
Gegrepen Door De Geest Der Zielsontluiking
Pontiak
Dialectic Of Ignorance
Ulsect
Ulsect
NYOS
Curiosity (singl)
Oak
False Memory Archive
Journey Into Darkness
Multitudes Of Emptiness
My Dying Bride
The Manuscript (EP)
Immortal
Pure Holocaust
Alice In Chains
The Devil Put Dinosaurs Here
Cruadalach
V Rytmu Staré Krve (demo)
V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
11.1.2025Progresivně techničtí deathers Sadist vydají 7. března pod značkou Agonia Records své nové album nazvané Something To Pierce. Už nyní si můžete pustit...
10.1.2025Na značce MetalGate vyjde kniha Daniela Lakea nazvaná USBM: Revoluce identity v americkém black metalu, která v deseti kapitolách a na prostoru více j...
10.1.202535 let od vydání kazetového dema Není se kam skrýt kapely V.A.R. se na značce Pařát dočká tato nahrávka CD reedice ve formátu digipaku. Obsahem bude r...
9.1.20257. února vyjde nová deska Amidst the Runs citlivých duší SAOR a aktuálně na ni láká zveřejněný videoklip ke skladbě The Sylvan Embrace s hostující Ell...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.