|
|
||||||||||
Rok 2000 v sobě přinesl další řadové album jihlavského tělesa XIII. Století. Tentokrát byla deska pokřtěna jako Metropolis. Já osobně jí řadím mezi ty nejlepší desky, které kdy skupina natočila. Nejen, že má naprosto výborný zvuk, booklet, ale i její jednotlivé skladby jsou velmi působivé, mrazivě gotické a dosti výpravné. Texty, které nutí přemýšlet, jsou opět z hlavy frontmana kapely Petra Štěpána. Albu vévodí jediný hudební nástroj a to klávesy. Ne, že by ostatní nástroje zůstávali pozadu, ale klávesy mají hlavní řeč. Setkáváme se s větší absencí elektrické kytary, ovšem v písních bylo zcela zbytečné ji používat. Jediné, co trochu vytrhává z kontextu desky, jsou dvě baladické písně. Svátek hladových aHvězdy chtějí patřit tobě. Ne, že by byli ošklivé, ale poněkud mi nesedli do ostatní kompozice tohoto počinu. Naopak, bych velice rád vyzdvihl skladby jako Metropolis, Fatherland, Absinth či Hindenburg. Výpravné epické songy s mrazivou atmosférou. Při poslechu alba Metropolis se jistě dostaví nutkání o daných věcech přemýšlet a celou desku si stále pouštět znovu a znovu. Ovšem jedná se o celkem pomalé tempo se zejména klávesovými pasážemi, které místy znějí vskutku mysticky až pohřebně. Tudíž by zřejmě posluchačovi sousedé neměli příliš radost, kdyby tak to chmurnou hudbu slyšeli několikrát za den. Co se týče zvuku alba, ten je více než povedený. Krásně uhlazený, příjemně záhadný a je znát velký důraz na detaily. Posluchač jen stěží bude hledat nějaké mrtvé místo.
Metropolis otevírá intro v podobě skladby Castel Argis. Zaznamenán je v ní ruch dobové ulice zakončující malý prolog. Po něm následuje stejnojmenná skladba, co samo album, čili Metropolis. Temná, tajemná gotická píseň s naprosto výborným refrénem. Jedna z nejlepších skladeb a hned v úvodu. Hlavním prvkem songu jsou velmi melodické klávesy. Další porcí řádně chmurného a záhadného gothic rocku jest Fatherland. Další z největších hitů této skupiny. Obsahuje hymnickou atmosféru s velice chytlavým refrénem, který si jistě mnozí budou během poslechu prozpěvovat. Za zmínku dále stojí kytarové sólo, které se nachází v útrobách skladby. V podstatně jediná kytarová pasáž v písni. Aby toho tajemna stále nebylo málo, přichází Svátek hladových. Velice žalostná, chmurná téměř depresivně vyzařující balada. Deska si dále pohrává s hudebními styly. Nyní se dostavila expresionisticky pojatá skladba Bela Lugosi’s Dead. Jedná se o coververzi na punkovou hvězdu Bauhaus. Názor na tento cover se značně liší. Někteří jej mají rádi, že se jedná o skladbu odlišnou, osobitou a zkrátka originální. Jiní zas na ni neustále nadávají a pošpiňují ji kvůli tomu, že prostě originál je lepší. Nebudu tedy rozvádět, jaká tedy píseň je, ať si udělá posluchač obrázek sám. Jen osobně sám za sebe a zcela nezávisle říkám, že skladba obsahuje až příliš efektů, bez kterých by byla jistě příjemnější. Konečně veselejší náladu navodí až Stonehenge. Skladba je sice opět bez použití elektrické kytary, ale i tak její místo hrdě zastupují klávesy, které udávají směr této věci. Další posmutnělá balada se jmenuje Hvězdy chtějí patřit tobě. Hudební doprovod vytváří pouze klavír. Kdo již při poslechu usnul, tak bude zajisté probuzen. Anglicky zpívaná London After Midnight je klasickou ukázkou toho, jak se má hrát gothic rock. Dobré melodie, zdařilý refrén a různorodé pasáže, vše za doprovodu temných kláves. Jen bych asi vytkl jednu věc a tou je angličtina. Přeci jen česká kapela zpívající anglicky má trochu nevýhodu ve výslovnosti a tudíž ve zpěvnosti. Proto se text jeví jako krkolomný, ovšem v kontrastu s hudbou se tento šrám lehce ztrácí. Nyní si dáme Absinth. Tajemný nápoj se specifickou chutí a ještě tajemnější historií. Není divu, že i skladba se nese ve velmi pomalém až funerálním tempu. Klávesy se zvukem varhan až mrazí. Velmi pěkný a výborný opus. Tato píseň posluchače doslova pohltí a přenese kamsi do světa zelených víl. Aby toho žalu a smutku stále nebylo málo, tak na závěr přilétá ještě Hindenburg. Hindenburg jest vzducholoď a zároveň jedna z největších leteckých katastrof a tragédií. Závěrečná instrumentální skladba díky svému charakteru odnese posluchače na místo činu. Na úplný konec skladby je ještě použit autentický dialog jednoho reportéra, který byl na místě činu v pravý okamžik a celou hrůzu na vlastní oči viděl. Velice působivé řekněme outro.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Happy Music Production
Vydáno:Únor 2000
Žánr:gothic rock
Petr Štěpán - zpěv, kytara, klávesy
Pavel Štěpán - bicí
Martin Soukup - basa
Ollie Ryšavá - klávesy
01. Castel Argis
02. Metropolis
03. Fatherland
04. Svátek Hladových
05. Bela Lugosi Is Dead (I Am Dracula) (Bauhaus cover)
06. Stonehenge
07. Hvězdy Chtějí Patřit Tobě
08. London After Midnight
09. Absinth
10. Hindenburg
XIII. Století
Frankenstein
XIII. Století
Werewolf
XIII. Století
Vendetta
Prague Death Mass IV
27.10. - 28.10.23, Praha, Meet Factory
XIII. Století
25.9.14, Brno, KC Semilasso
Ultima Thule Bohemiae
27.5.23, Kašperské Hory, hrad Kašperk
Fallujah
Undying Light
Portico Quartet
Live
Mouth of the Architect
Path of Eight
Chaos Echœs
Mouvement
Savages
Silence Yourself
Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
27.9.2024Avantgardisté Five the Hieorphant sdílí singl (link)se skladbou Moon Over Ziggurat, který je předzvěstí připravovaného alba Apeiron, které vyjde 18. ř...
26.9.2024Hail of Bullets znovu vydají nedostupné eponymní debutové EP. Album vyjde 22. listopadu prostřednictvím Agonia Records na CD, vinylech, kazetách i dig...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.